Jump to content

Erfaringer med TAMD 63

Bitteliten

Recommended Posts

En bekjent av meg har fått sine øyne (medlitt hjelp av meg..) på en Windy 41 Typhoon ,som ligger til salgs. En flott båt som er samme båt som Windy 43 i dag bortsett fra badeplatformen som er forlenget på dagens båt.

Denne båten har to TAMD 63 motorer på 370 hk hver. I senere tid har Windy 43 blitt levert med større motorer - så noen "racerbåt" er det nok ikke. Men det er ikke poenget. Min egen erfaring med TAMD 63 er en kort prøvetur i en Nidelv 320 for noen år siden. Er det noen andre som har erfaringer å dele om disse motorene - både positivt og negativt.

Jeg har hatt 63P i tre år nå , og har ikke hatt problemer av noe slag.

Det eneste negative jeg har hørt både fra andre og omtalt i denne tråden er at

noen motorer , b.l.a. -97 modellene ble produsert med dårlige oljeslanger som går til smøring av turbo og dieselpumpen.

Motorene mine er fra -97 , og det samme er Windyen som det refereres til , men jeg har ikke gjort noe mer enn å sjekke slangene visuellt , mulig at jeg kommer til å bytte dei en gang ,

for sikkerhetsskyld.

Ellers så er motorene mine gått 550 timer , er tette og fine og ryker moderat ved oppstart.

• 1 år senere...

Hei

Jeg er i forhandlinger om kjøp av en Volvo TAMD 63P 370hk. '98mod 2000timer, men motoren er fullstendig overhalt, og det eneste som ikke er skiftet er kamaksel og dieselpumpe.

Er det noen som har erfaringer med denne typen på godt og vondt? (Vurderer å skifte ut min meget solide Sabb Ford 2728T 200hk, 1985mod. og det kun av to grunner: Røk ved start, samt ønske om bedre marsjfart ved lastet båt, ellers er disse Fordene så solide at den må skytes for å ta livet av den.(Dette ifølge en gammel Sabb mekaniker))

(Prisantydning for Volvo'en er 165.000,-)

Hilsen

John

Redigert av JohnS (see edit history)

Når jeg tenker meg om kjenner jeg motoren fra en sommejobb på veivesnet. Der kjørte jeg en Volvo lett lastebil som det sto et 6 tal på. Kan huske at det ikke var noe røyk herlig 6er lyd og den gikk som F. Denne motoren er akkurat like stor som volvos nye D6. Den har litt lengre slaglende.Med samme stempelhastighet som D6 hadde den kjørt 3200rpm. 63L motoren har turbo med waste gate. Dette betyr at du får et svært godt forbruk på 70-80% last og dårligere på full fart. Tror denne bruker 235g/kwh på fullt og ca 5% mere en D6 370hk!. Maks vrimoment er nesten 1200Nm gir ett middeltrykk på 20.7bar som er høyere en dagens D6 motor. Sikkert derfor den veier 100kg mere! Personlig ville jeg aldri hatt noen tvil om hvilken jeg ville hatt. 65L motoren har mekanisk brennstoff pumpe og våte foringer!

Efter 3 år och 6000 nm med två TAMD63P i min Princess 40 har jag i sort sett bara gott att säga. Känns som 'rejäla' grejor med 'runder lauf' som det brukar stå i tyska båttidningar.

Inga nämnvärda problem så här långt.

Man kan ju notera att det rör sig om en motor med högt effektuttag, och jag har läst på annan plats att kolvkylningen kan vara känslig för föroreningar i oljan. Stopp här leder sannolikt till dyra haverier.

Å andra sidan är det ju en 'gammal hederlig' diesel i behaglig avsaknad av elektronik för att fungera. Ge den bara bränsle och kylvatten så går den hur länge som helst...

• 2 år senere...

Kom over denne gamle tråden da jeg googlet litt.. Windyen som det er linket til i første innlegg fra Bitteliten er til salgs igjen fra samme selger.. bare 3 år senere.. kan trygt si at disse båtene faller i pris om dagen :lipseal::lipseal:

Her er dagens annonse

Windy 43 thypoon

Her er 2007 annonsen

2007 annonse samme båt

et fall på 700 000 sier jo sitt :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...