Jump to content

Mercury 40hk 2-takter - kjørt tom for olje!

mortens

Recommended Posts

Slik jeg har oppfattet det (Og det er ikke sikkert er riktig hvis man spör en petrokjemiker :wink: ) er de problemene som beskrives på US-båtforumer relatert til bensinproblemer bunnet i alkoholtilsetninger i amerikansk bensin. Denne har lett for å trekke til seg vann og fölgelig dårligere lagringstid enn bensin av tidligere type.

I Norge har vi enda ikke denne tilsetningen, men vann i bensin har en svärt uheldig virkning på injektorene i EFI-systemer. Jeg ringte engang Statoil i jobbsammenheng for å få vite anbefalt lagringstid på diesel i storvolum, (20kbm) og fikk til svar at det var anbefalt ikke lenger enn 6-9 mnd. I samme åndedrag sa hun at dette gjaldt for bensin også. Et videre påtrykk fra meg om hva dette ville medföre ut over tid, ble snakket bort....

Ren bensin lagret i 3 år har jeg ingen motforestilling mot å by min Yamaha med forgassere, men et godt 10-micron filter med vannutskiller har jeg montert. 2-taktsolje i kanne likeså, sålenge dette ikke er "småslanter" nederst i ei flaske. Oljeblandet bensin som har stått over vinteren bruker jeg også, men alle mine motorer får tömt sine forgassere ved opplag/vinterparkering. Likeså benytter jeg ikke "fogging" til vinterkonservering av påhenger, men lar de gå tomme og drenerer det bittelille som er i gjen i flottörkammer etterpå. 2T innspröytningsmotorer med O2-sensor bör man ikke ha 2t olje i sylindere i under preservering....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

• 12 år senere...

Har også en mercury 40HK totakter som jeg kjørte en stund uten olje i tanken, men jeg blandet oljen heller i bensinen. Er det noe farlig me det? Har fylt opp oljetanken nå altså, men bare lurer om det har skjedd noe skade med systemet når den ble kjørt tørt? Har som sagt blandet oljen i bensinen istedet. Ingen ulyder i motoren 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...