mortens Startet 24.Mai.2007 Del på Facebook Startet 24.Mai.2007 Kjørte altså motoren tom for olje! Vel, sånn kan det gå når landkrabber er på sjøen! Her er hva som skjedde: Kjørte med max gass - ingen alarm går (!), men motoren stanser som om den gikk tom for bensin (dauer). Drar så motoren rundt med starteren uten problem. Sjekker så oljetanken - tom - ikke en dråpe igjen! Fikk etterhvert hjelp (en annen historie) og fylte oljetanken igjen. Motoren starter etter en stund og vi drar hjemover uten tegn til motorskade. Men - det oppstått en markert tikkelyd/bankelyd ved tomgang! Motoren er ellers like sprek som før. Ingen ulyd ved høye turtall (mulig overdøvet av vanlig motorstøy?) Så til mitt spørsmål: Har jeg skadet noen lagre i motoren, mon tro? Rammelager/rådelager? Hva tror dere? Hva med stemplene? Tenker i såfall å skifte lagre selv. Her er flere data om motoren: Mercury 40 ELPTO 3-cyl 995 ccm to-takter 1999 mod Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Skikkelig ergelig. Ville startet med å ta av eksosdekselet slik at du får sett tilstanden på sylindere/stempler. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Du har nok en skjæring på et stempel..... dette har gnusset av litt på stemplet som gjør at det klaprer litt på skjørtet...veiv/bærelagrer er kule/ruller og går lengre enn stempler uten smøring... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Jeg tar sjelden av dekselet på motoren og sjekker oljen manuelt. Har hittil stolt på alarmen. Ser at jeg bør skjerpe meg der selv om e-tech motorene kan kjøres en viss tid uten olje. Håper det ikke er for gale. Dette kunne sikkert like godt skjedd meg. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Har hittil stolt på alarmen. Eneste gangen jeg har opplevd at alarmen har gått så viste det seg at det var alarmen som var i stykker! Jeg ville aldri, gjentar aldri, stolt på alarmen når det er så enkelt å sjekke manuelt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Puma 420 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Fyller hver gang jeg fyller bensin jeg. bestandig full oljetank. unntaket er mot slutten av sesongen. passer på å kjøre den så tom jeg klarer:D Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Må være billig forsikring å sjekke oljenivået en gang i blant. Selv har jeg 4-takt og sjekker oljenivået før hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Jeg har koblet det ut jeg Langt fra usannsynlig at det er skjedd noe her men er du sikker på at den tikkelyden ikke var der fra før? Jeg hadde en 91 mod 50 Mercury 3 sylindret og den tikket (akkurat som om noe lå inntil svinghjulet) på lave turtall uten å bære preg av noe skade. Når man gav den litt turtall forandret den lyd og tikkingen ble borte. Jeg hadde den i to år og den hadde vært slik for tidligere eier også. Jeg har også pratet med andre som har opplevd slik tikking på slike motorer. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 passer på å kjøre den så tom jeg klarer:D Hvorfor det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Puma 420 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Synes det er greit å starte neste sesong med fersk olje, derfor:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Hva er forskjellen på "fersk" olje og fjorårets olje? Står ikke noe holdbarhetsdato på noen olje jeg har kjøpt! Det har vært lange diskusjoner her på forumet om bensin - ferskvare eller ikke, men olje? Trodde ikke det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Oljen kan levre seg hvis den blir for gammel. Det er ikke fullt så sensitivt når man blander direkte i bensinen som i disse selvblandingssystemene. Dessuten har den visst ikke så godt av frost. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Avsluttet2 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Står ingen ting om dette i manualen - så jeg har fylt på olje før konservering (motoren bruker av denne oljen til vinterkonservering). Eneste som står om olje og minusgrader er at ved bruk i minusgrader bør olje av en viss kvalitet brukes. Uvitende som jeg er har jeg altså gjort stikk motsatt av det som kanskje er lurt... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Oljen kan levre seg hvis den blir for gammel.Det er ikke fullt så sensitivt når man blander direkte i bensinen som i disse selvblandingssystemene. Dessuten har den visst ikke så godt av frost. Det jeg har hørt er at oljeblandet bensin kan levre seg. At olja i seg selv ikke tåler frost eller lagring har jeg minimal tro på... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Mener det står i manual at beholder skal fylles opp för lagring for å unngå kondens? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Daffy Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Uvitende som jeg er har jeg altså gjort stikk motsatt av det som kanskje er lurt... Konservering er vel strengt tatt ikke så mye annet enn totaktsolje så det er nok riktig.(Min tolkning ut fra clymers bok for Yamaha 115 hk fra 94 og opp) Men det ligger jo i sylindrene og forsvinner ut når du starter på våren. Det jeg har hørt er at oljeblandet bensin kan levre seg.Husker jeg fikk noen flasker med Castrol Biolube av en forhandler fordi noen fra det partiet hadde levret seg noe og kunne dermed ikke brukes på OMC Vro motorene som de solgte. Men kunne utmerket godt brukes på min Suzuki 9,9 fordi de fortsatt blander seg ut i bensinen. At olja i seg selv ikke tåler frost eller lagring har jeg minimal tro på...Er ikke sikker på dette jeg heller. Derfor jeg skrev "visst" men jeg har hørt det av noen som selger olje. (og de 4 literne jeg kjøper i løpet av året er ikke ansett som mengder for tilleggssalg hos dem ) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Mener det står i manual at beholder skal fylles opp för lagring for å unngå kondens? Helt enig med Rago63. Har praktisert dette med mest mulig full oljetank (og drivstofftank) for å unngå kondens før vinteropplag. Har aldrig hatt noe problem med alle de motorer jeg har hatt. Ellers har jeg sett at mange er betenkte med å benytte fjordårets drivstoff . (må ha fersk bensin) Dette mener jeg er ikke har noen betydning overhode. Bensinen tåler godt å overvintre på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Bensinen tåler godt å overvintre på tanken. Det er gjerne den bensinen som overvintrer i forgasseren som skaper mest problemer... Men har også inntrykk av at det er mer bensinrelatert trøbbel nå enn tidligere, og at bensinen heller ikke tåler lagring så godt som før... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Hei Ivar, de siste 3 årene har jeg når sant skal sies benyttet en tilsetning i bensinen på min Optimax 115, før vinteropplag. Mener det var noe som het "fuel stabilisator"?. Dette for å hindre voksing i dyser. Dette står anbefalt i brukermanualen til min motor. Men tilbake til hovedtråden, så mener jeg at oljetanken absolutt har best av å være full. Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Jeg "tror" med ganske stor overbevisning at bensinen blir gradvis dårligere med tiden, men ett par år bør ikke skade så sant den er lagret riktig og fri for kondens. Det er kadmium tilsettningen (blyerstatningen) som ikke skal ha så veldig lang holdbarhet.. Dette ble jeg fortalt når jeg jobbet på en bensinstasjon i ungdomen Mulig det er blitt andre grunner for at den ikke har lang holdbarhet nå, men tror fortsatt ikke du trenger å være redd for fjorårs bensin. Har også hørt folk snakke om at den mister oktanen, noe jeg velger å ikke tro på, for det passer meg best Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Har også hørt folk snakke om at den mister oktanen, noe jeg velger å ikke tro på, for det passer meg best De mest flyktige bestanddelene fordamper jo først, dette skal visst gjøre at oktantallet synker noe. Og denne bensinen som fordamper i flottørhus/dyser osv legger igjen noe slags gugge, som igjen kan skape problemer når man så skal ta båten ut av opplag Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Panasync Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Og denne bensinen som fordamper i flottørhus/dyser osv legger igjen noe slags gugge, som igjen kan skape problemer når man så skal ta båten ut av opplag Det er jeg 100% enig i, for det har jeg opplevd/sett selv.. Men eksakt hvordan den guggen oppstår er jeg ikke sikker på. Om den kun kommer hvis den står helt i ro, eller kun hvis bensinen er i kontakt med aluminium, eller helt andre ting?? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 De mest flyktige bestanddelene fordamper jo først, dette skal visst gjøre at oktantallet synker noe. Og denne bensinen som fordamper i flottørhus/dyser osv legger igjen noe slags gugge, som igjen kan skape problemer når man så skal ta båten ut av opplag Den "gugga" du nevner tror jeg ikke de "gamle 2-taktere har noe problem med . Motorer med "Direct injection" er nok litt mere vare for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Det har de nok men de må stå lenger enn et halvt år tror jeg Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
slettet Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 (redigert) har hatt shell sine totaktsoljer stående i garasjen i minst 2 år uten forandringer uansett temperaturer. brukes til ei motorsag jeg fant på avfallsplassen.... ;) hvis det er en komponent av ricinus/castorolje ("matolje" for racing) i i andre oljer tror jeg mulighetne for levring er tilstede men på så kort tid? vet dog ikke hvordan kulde kan påvirke den under lagring.... Redigert 25.Mai.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.