Jump to content

Mercury 40hk 2-takter - kjørt tom for olje!


mortens

Recommended Posts

Kjørte altså motoren tom for olje!

Vel, sånn kan det gå når landkrabber er på sjøen! Her er hva som skjedde: Kjørte med max gass - ingen alarm går (!), men motoren stanser som om den gikk tom for bensin (dauer). Drar så motoren rundt med starteren uten problem. Sjekker så oljetanken - tom - ikke en dråpe igjen! Fikk etterhvert hjelp (en annen historie) og fylte oljetanken igjen. Motoren starter etter en stund og vi drar hjemover uten tegn til motorskade. Men - det oppstått en markert tikkelyd/bankelyd ved tomgang! Motoren er ellers like sprek som før. Ingen ulyd ved høye turtall (mulig overdøvet av vanlig motorstøy?)

 

Så til mitt spørsmål:

Har jeg skadet noen lagre i motoren, mon tro? Rammelager/rådelager? Hva tror dere? Hva med stemplene? Tenker i såfall å skifte lagre selv.

Her er flere data om motoren: Mercury 40 ELPTO 3-cyl 995 ccm to-takter 1999 mod

 

Takker for svar! :smiley:

Link to post

Jeg har koblet det ut jeg :rolleyes:

 

Langt fra usannsynlig at det er skjedd noe her men er du sikker på at den tikkelyden ikke var der fra før?

Jeg hadde en 91 mod 50 Mercury 3 sylindret og den tikket (akkurat som om noe lå inntil svinghjulet) på lave turtall uten å bære preg av noe skade.

Når man gav den litt turtall forandret den lyd og tikkingen ble borte.

 

Jeg hadde den i to år og den hadde vært slik for tidligere eier også.

Jeg har også pratet med andre som har opplevd slik tikking på slike motorer.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Oljen kan levre seg hvis den blir for gammel.

Det er ikke fullt så sensitivt når man blander direkte i bensinen som i disse selvblandingssystemene.

Dessuten har den visst ikke så godt av frost.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Står ingen ting om dette i manualen - så jeg har fylt på olje før konservering (motoren bruker av denne oljen til vinterkonservering). Eneste som står om olje og minusgrader er at ved bruk i minusgrader bør olje av en viss kvalitet brukes.

Uvitende som jeg er har jeg altså gjort stikk motsatt av det som kanskje er lurt... :headbang:

Link to post
Oljen kan levre seg hvis den blir for gammel.

Det er ikke fullt så sensitivt når man blander direkte i bensinen som i disse selvblandingssystemene.

Dessuten har den visst ikke så godt av frost.

 

Det jeg har hørt er at oljeblandet bensin kan levre seg.

At olja i seg selv ikke tåler frost eller lagring har jeg minimal tro på...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Uvitende som jeg er har jeg altså gjort stikk motsatt av det som kanskje er lurt... :headbang:
Konservering er vel strengt tatt ikke så mye annet enn totaktsolje så det er nok riktig.

(Min tolkning ut fra clymers bok for Yamaha 115 hk fra 94 og opp)

Men det ligger jo i sylindrene og forsvinner ut når du starter på våren.

 

 

Det jeg har hørt er at oljeblandet bensin kan levre seg.
Husker jeg fikk noen flasker med Castrol Biolube av en forhandler fordi noen fra det partiet hadde levret seg noe og kunne dermed ikke brukes på OMC Vro motorene som de solgte. Men kunne utmerket godt brukes på min Suzuki 9,9 fordi de fortsatt blander seg ut i bensinen.

 

At olja i seg selv ikke tåler frost eller lagring har jeg minimal tro på...
Er ikke sikker på dette jeg heller. Derfor jeg skrev "visst" men jeg har hørt det av noen som selger olje. (og de 4 literne jeg kjøper i løpet av året er ikke ansett som mengder for tilleggssalg hos dem :smiley: )

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Mener det står i manual at beholder skal fylles opp för lagring for å unngå kondens? :confused:

Helt enig med Rago63. Har praktisert dette med mest mulig full oljetank (og drivstofftank) for å unngå kondens før vinteropplag.

Har aldrig hatt noe problem med alle de motorer jeg har hatt. Ellers har jeg sett at mange er betenkte med å benytte fjordårets drivstoff . (må ha fersk bensin) Dette mener jeg er ikke har noen betydning overhode. Bensinen tåler godt å overvintre på tanken.

Link to post
Bensinen tåler godt å overvintre på tanken.

 

Det er gjerne den bensinen som overvintrer i forgasseren som skaper mest problemer...

Men har også inntrykk av at det er mer bensinrelatert trøbbel nå enn tidligere, og at bensinen heller ikke tåler lagring så godt som før... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei Ivar, de siste 3 årene har jeg når sant skal sies benyttet en tilsetning i bensinen på min Optimax 115, før vinteropplag. Mener det var noe som het "fuel stabilisator"?. Dette for å hindre voksing i dyser. Dette står anbefalt i brukermanualen til min motor. Men tilbake til hovedtråden, så mener jeg at oljetanken absolutt har best av å være full.

Link to post

Jeg "tror" med ganske stor overbevisning at bensinen blir gradvis dårligere med tiden, men ett par år bør ikke skade så sant den er lagret riktig og fri for kondens.

Det er kadmium tilsettningen (blyerstatningen) som ikke skal ha så veldig lang holdbarhet..

 

Dette ble jeg fortalt når jeg jobbet på en bensinstasjon i ungdomen :lol:

Mulig det er blitt andre grunner for at den ikke har lang holdbarhet nå, men tror fortsatt ikke du trenger å være redd for fjorårs bensin.

 

Har også hørt folk snakke om at den mister oktanen, noe jeg velger å ikke tro på, for det passer meg best :wink:

Link to post
Har også hørt folk snakke om at den mister oktanen, noe jeg velger å ikke tro på, for det passer meg best :wink:

De mest flyktige bestanddelene fordamper jo først, dette skal visst gjøre at oktantallet synker noe.

Og denne bensinen som fordamper i flottørhus/dyser osv legger igjen noe slags gugge, som igjen kan skape problemer når man så skal ta båten ut av opplag

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Og denne bensinen som fordamper i flottørhus/dyser osv legger igjen noe slags gugge, som igjen kan skape problemer når man så skal ta båten ut av opplag

 

Det er jeg 100% enig i, for det har jeg opplevd/sett selv.. Men eksakt hvordan den guggen oppstår er jeg ikke sikker på.

Om den kun kommer hvis den står helt i ro, eller kun hvis bensinen er i kontakt med aluminium, eller helt andre ting??

:smiley:

Link to post
De mest flyktige bestanddelene fordamper jo først, dette skal visst gjøre at oktantallet synker noe.

Og denne bensinen som fordamper i flottørhus/dyser osv legger igjen noe slags gugge, som igjen kan skape problemer når man så skal ta båten ut av opplag

 

 

 

Den "gugga" du nevner tror jeg ikke de "gamle 2-taktere har noe problem med . Motorer med "Direct injection" er nok litt mere vare for dette. :smiley:

Link to post

Det har de nok men de må stå lenger enn et halvt år tror jeg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

har hatt shell sine totaktsoljer stående i garasjen i minst 2 år uten forandringer uansett temperaturer.

brukes til ei motorsag jeg fant på avfallsplassen.... ;)

 

hvis det er en komponent av ricinus/castorolje ("matolje" for racing) i i andre oljer tror jeg mulighetne for levring er tilstede men på så kort tid?

vet dog ikke hvordan kulde kan påvirke den under lagring....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...