Jump to content

Defekt styrekort Wallas, noen som kan hjelpe?


Kurt

Recommended Posts

Min kjære Wallas parafinvarmer har sviktet meg. Glødespiralen får spenning bare 1 sek. ved oppstart, og det er langtfra nok til at brenneren tenner. Ifølge Wallas er det to muligheter og det er enten defekt rele eller feil på kortet. Releet er sjekket ut, så da gjenstår bare feil på kortet. Det koster meg vel to lapper å få nytt kort. Er det noe her som kanskje har kjennskap til dette kortet og kan være behjelpelig med å finne feilen slik at jeg kan få det reparert. Dette kortet brukes på 1800 og 2400 varmere. Min varmer er fra 1990.

styrekort_forside.jpg

 

styrekort.jpg

Link to post

Blir helt håpløst å feilsøke via et bilde på dette kortet, men det ser relativt enkelt oppbygd ut, og siden dette også er gammelt, så bruker det å være OK å feilsøke på slike. Ser ikke ut som om det er noen mikroprosessorer eller tilsvarende, ren klassisk gammeldags teknikk. Dvs. at dersom den gløder i for kort tid, så er dette en holde-krets som ikke holder lenge nok. En holde-krets bygges gjerne opp av en kodensator som holder på spenningen en gitt tid via en transistor.

 

Følg lederne til relet som holder for kort tid. Ene burde gå til jord, den andre går sansynligvis via en motstand og deretter til en transostor. Godt mulig det er til en av de 2 som er skrutt fast i kortet (sorte med blank kjølekappe). På kollektoren til denne (vet ikke hvilket ben dette er da jeg ikke kjenner typene eller kan se nummeret) så sitter det sansynligvis en kondensator av litt størrelse. Over tid, så tørker elektrolytt-kondensatorer ut og reduserer kapasiteten. Du har 2 elektrolytt-kondensatorer i nærheten av reelet og transistoren. Jeg ville forsøkt å bytte disse ut med tilsvarende. Tilsvarende får du hos en tv-reperatør eller hos www.elfa.se. Du har også 2 potmetere (stående blå med skruknapp i midten). Vil tippe at en av disse er koblet inn i kretsen beskerevet over. Den kan da brukes til å justere holde-tiden. Men skjelden disse blir defekte, så fremt de ikke blir skrudd mye på. Følg lederbanene, og se om en av disse er koblet inn i overnenvte krets, hvis ikke, ikke rør de.

 

Dette er første gang jeg har feilsøkt via et bilde, så ta svaret deretter. Men en god start er å bytte disse 2 kondensatorene, dyrt er det heller ikke. Har du multimeter som kan måle kapasitans, så kan du jo teste de før du kjøper nye. Husk å lodde de ut før du tester bare. Og beregn ca. 20% variasjon i forhold til oppgitt kapasitet. Husk på å plasser disse riktig tilbake, da det er forskjell på + og - på disse.

 

Er det den "dingesen" som henger i de grønne ledningene som er glødetråden? (Vet ikke hvordan denne ser ut). I så tlifelle, så ser det ut som om det sitter et par 8 pins IC kretser i nærheten av denne. Sjekk om det står noen 555 på disse. Det er da godt mulig dette er en timer-krets (logikk-styrt). Da kan i tilfelle problemet ligge relatert rundt dette, men trenger da å vite nummerene på disse brikkene for så å finne funksjonen og evt. hva som kan være feil.

 

En annen ting. Hvordan har problemmet oppstått? Har det stadig blitt oftere og oftere vanskelige å tenne? Eller har det fungert helt suverent hele tiden, før den en dag overhodet ikke var mulig å tenne den. Grunnen til spm. er om det er noe som gradvis har blitt værre, og da typisk gradvis forringelse av en komponent...og da er kondensatorene god start. Plutselig ødelagt, mulig noe annet da.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Eksakt feilsøking via et bilde er ikke mulig, men du har gitt meg noen tips jeg skal sjekke ut. Håpet noen hadde vært borti noe lignende feil.

 

Dingsen i enden av grønne ledninger er tempføler som registrerer når varmeren er kald nok til at avkjøling kan stoppe etter at den er avslått.

 

Tilkoblingen til glødespiralen er nederst til høyre på kortet i nærheten av releet og strømtilførsel.

 

Feilen kom helt plutselig.

Link to post

Mest vanlig årsak til svikt i elektronikk er kontaktfeil/brudd i loddinger. I dette tilfelle ville jeg spes. sjekket loddingene til rekkeklemmene og reléet nøye. (forstørrelsesglass). Tyngere komponenter er mer utsatt for brudd i loddinger.

Etter kontaktfeil kommer halvledere. Integrerte kretser, så transistorer og til sist dioder, i nevnte rekkefølge.

 

Har du scanner? Isåfall scan kortet i 300dpi oppløsning og last opp bildet til dokumentarkivet.

 

Lasse: Det er meget uvanlig at det finnes skjema til slike OEM kort, sannsynligvis har ikke engang Wallas dette. Kortene blir bare kastet, lønner seg ikke å reparere slikt idag hvis man skal betale folk for å gjøre det...

Link to post
Feilen kom helt plutselig.

At feilen dukket opp plutselig kan tyde på et brudd en eller en defekt komponent. Gradvis svekking av kondensatorer er derfor sansynligvis ikke problemet. Slik jeg forstår funksjonen, så var det heller ikke en gitt tid spiralen skulle gløde, men heller gløde til temperatur-sensor sier at nå er det varmt nok. Du har derfor her 2 muligheter til feilkilder. Ene er systemet som driver relet...at dette stopper opp, og den andre er systemet som kontrollerer temperaturen. Vet lite hvordan dette henger sammen, men et nærbilde av oversiden kunne hjelpe på litt om jeg kunne se typebetegnelsene.

 

Temp-føler kan være designet slik at dette går via en OPamp som skal "vippe" over ved en gitt spenning inn (spenning er avhengig av temperatur på giver). Kan like gjerne være feil på temp-giver som noen av de andre komponentene til dette. Du kan starte med å måle om det er finnes en motstand over temp-giver. Da kan du i hvertfall få en antydning til at det ikke er brudd eller kortslutning. Litt avhengig av type, men vanlig er å bruke en motstand som endrer verdi ved forskjellige temperaturer. Sjekk derfor med et multimeter at den endrer verdi når den er kald, og når den er varm.

 

Så som Ingar sier. Sjekk over loddinger, og da spesielt på de tyngre komponentene. Min erfaring er at det kan være vanskelig å se dette med det blotte øyet, og du må bruke mikroskop, evt lupe for å se dette. Synes ofte som en "ring" som ofte er svart/hvit/grå rund senter av lederen. Min erfaring, er at det ofte går fortere å varme opp loddepunktet på nytt isteden for å kontrollere. Dvs. lodde over kortet. Ikke nødvendig å tilsette ny loddetinn.

Link to post

Takker for alle svar. Har fått en del informasjon om hvordan dette virker og hva som kan være feil, og de har jeg gitt videre til en på jobben som skulle se på dette. Selv kan jeg veldig lite om elektronikk.

 

Ingar: Jeg kan gjerne scanne inn kortet og koblingsskjema for varmeren til dokumentarkivet. Får ikke gjort dette før tidligst i slutten av neste uke evnt. uken etter når jeg har fått kortet tilbake.

Link to post
Du kunne jo også "for moro skyld" ringe/maile Wallas og spørre om de har tegninger på kortet...

De hadde skjema, komponentliste og tegning på kretskortet, og det har jeg mottatt på faks. Jeg ble så overrasket at jeg vet ikke om jeg sa takk en gang. Wallas Norge imponerer enda en gang med god service. :flag:

 

Skal legge dette inn i dokumentarkivet.

Link to post

Du verden, såsant kvaliteten er god nok til å kunne lese av komponentnummer bør reparasjon være innenfor rekkevidde. :smiley:

 

Jeg fikk en gang i oppdrag å reparere en haug med styringskort for en bilimportør, disse kostet rundt 7000, noe kundene ikke likte.....

Selv importøren fikk ikke tak i tegninger, men de hadde funnet ut at feilen normalt skyldtes en spes. komponent. Hjalp det ikke å bytte denne ble kortet kastet.

Link to post

Hei Kurt.

Jeg hadde en jobb på samme type feil på en 1800. Der var releet defekt, men jeg holt på å bli lurt. Det virket nemlig da jeg målte det uten belastning.

 

For å være sikker testet jeg ved å koble inn en stor motstand som betasning og da viste det seg at kontakten på releet hadde alt for stor motstand. Testet apparatet så med å kortslutte relekontakten for å være sikker og da virket den.

 

Ledningene fra varmeren til kortet var et svakt punkt på den jeg reparerte, så det kan lønne seg å se over disse.

Link to post
Dette var dumt, hadde en slik liggende som gikk med i garasjeryddingen for et par uker siden... :headbang: :headbang:

 

Dette er et syndrom som jeg til stadighet har opplevd selv. Spør hvemsomhelst og de sier de har opplevd nettopp det samme.

 

Moralen er : Ikke kast noe som helst, gjem det vekk, grav det ned, kjøp hus med låve.... Kjekt å ha :smiley:

Link to post
Hei Kurt.

Jeg hadde en jobb på samme type feil på en 1800. Der var releet defekt, men jeg holt på å bli lurt. Det virket nemlig da jeg målte det uten belastning.

 

For å være sikker testet jeg ved å koble inn en stor motstand som betasning og da viste det seg at kontakten på releet hadde alt for stor motstand. Testet apparatet så med å kortslutte relekontakten for å være sikker og da virket den.

 

Ledningene fra varmeren til kortet var et svakt punkt på den jeg reparerte, så det kan lønne seg å se over disse.

Tipset ditt er reelt. Det er i følge Wallas kjent at releet får den feilen du beskriver.

 

Hos meg ligger releet inne bare kort tid og da har jeg spenning på glødespiralen, men så legger releet ut igjen etter 1 - 2 sek.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...