Jump to content

Webkamera under vann


Kristian Pedersen

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til muligheter for å sette opp et webkamera under vann?

Jeg ser for meg at det står under vann på ët sted det er lett å ta det opp for vedlikehold, og at det har en eller annen mekanikk for å skrape linsa eller undervannshuset rent uten å te det opp.

Et webkamera er i utgangspunktet enkelt å sette opp, så det jeg ser for meg er kanskje et kamerahus til å plassere et kamera i, met uttak for den tilkoblinga man trenger samt strøm.

Ser for meg at det kan brukes som et rent underholdningskamera (se på fisken i havna!) samt kanskje til å sjekke mindre skader under båter som trenger det.

 

Noen som kjenner til noe sånt?

Link to post
Share on other sites

Et fantastisk hjemmelaget kamera- magnuje. Utfordringa ved å sette et sånt opp i havna er vel blant annet at man må ha en himla lang usb-kabel, i alle fall sånn som ting fungerer her.

Om det ikke er vanntett får man lage et nytt og tettere neste gang.

All respekt til folk som finner på og gjennomfører sånt!

Ellers hadde jeg faktisk tenkt å koble det på nett ja. Det fins mange webkamera med bilde over vann - ikke spesielt mange med bilde under vann.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bruke USB betyr det ett dyrt nettverkskamera. Med tilsvarende kostnader hvis huset lekker. Disse trenger også strømforyning.

Noe system som fjerne groe fra linsen vil neppe være mulig å få til. Men akkurat det kan løses ved å ta det opp og rense ved behov.

 

Sorry, men dette høres ut til å bli vanskelig å få til.

Link to post
Share on other sites

Den løsningen vil jeg tro er basert på et undervanns overvåkningskamera, disse finnes å få kjøpt i mange varianter.

Som er koblet til en PC med videoinngang.

Mons har laget en slik løsning basert på ett Hi-8 videokamera hvor man kan ta opp på PC i båten. Var med å teste det på over 50m dybde tidligere iår.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tro på at det kan gå med et overvåkningskamera bygget inn i vanntett beholder. Altså et som sender signal til f.eks TV-kort gjennom 75ohms koaxialkabel. Resten kan gjøres via software hvis man skal ha bildet på nett.

 

Har holdt på å lage et søkekamera for å kunne slippe ned på opptil 100m dyp. Det var ihvertfall et håp om at det skulle gå :smiley: Prosjektet stoppet litt opp, da jeg ikke fant passende lyskilde. Også litt problemer med spenningstap på 100 meter lavvolt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Kameravalg kommer mye an på hvilken kvalitet du ønsker, og huset det står i må stå i stil til dybde og bølger mm.

Ved å bruke et gammelt videokamera med digital utgang har jeg ikke problemer med signalene selv om kabelen er ca 100 m. Har en fireleder der strømmen (12 v) går igjennom 2 ledere og bildet gjennom de to andre. Her må du ha en litt større boks, og et tykkvegget plastrør med lokk i den ene enden og fastlimt glassplate over andre enden fungerer fint. Platen klemmes hardere fast dess dypere du kommer.

 

Hvis du vil bruke et mindre kamera type spionkamera, lite vebkamera el kan dette bygges inn i en vanntett lykt.

Selges nokså mange som tåler etpar meter, og Clas Olson har en til 140 kroner som glatt tåler 80-90 meter.

Fjern innmaten i lykta og monter kamera. Lag hull i bakkanten og stikk kabelen igjennom. Fyll alt unødvendig tomrom med epoxy - det stabiliserer lykten og tetter rundt kabelen.

Til lys kan du bruke samme ClasOlson-lykten. Fjern innmaten og sett inn en spotlightpære på 50 W med god spredning. Kabel igjennom bakenden og støp med epoxy. Ikke fyll mer epoxsy enn at du kan skru av toppen og bytte pære etter behov.

Bruk 220v eller 12v spot etter hvilken strøm du har tilgjengelig.

 

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Bruk standard 24vac kamera

 

Enig. finnes masse rimelig kamera med IRlys day/ Night kamera for en rimelig penge, Ferdig med strømforsyning og kabel.. plugg rett i monitor ferdig.. 30 m kabel følger med.. Har brukt dette selv et par ganger når jeg trenger å se under vann...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg har et kamera som går på 12VDC eller 24VAC. Det er lyset som gir problemer. Under vann trengs mye lys. Ser for meg ihvertfall 50W. Det blir mye på en så lang kabel som jeg hadde planer om. Hjelper litt med 24V kontra 12.

Kanskje det går å bruke LED eller IR? Det siste vil kreve annet kamera. Og batteripakke i kamerahuset?

Link to post
Share on other sites

uvcam.jpg

Her er mitt utgangspunkt. Røret er syrefast tykkvegget rør med glass av 6mm lexan.

Burde gå an å bruke noe slikt til webcam. Det vil kanskje være behov for et varmeelement også, eller?

 

Det hvite røret er tiltenkt et kamera som skal stå i baugen på en seilbåt. Røret er dreiet av nylon. Tenkte å lime lexan i begge ender.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...