MT. Startet 28.Mai.2007 Del på Facebook Startet 28.Mai.2007 (redigert) Hvor lenge var Adam i Paradis? Fredag kjente jeg at drevet hoppet inn og ut av gir ved tomgangskjøring. Og når det slapp, måtte man høyere og høyere i turtall før det tok tak igjen. I går skulle jeg forsøke å justere dette, i håp om at det var treghet i wire eller lignende som lå bak. Men jeg konkluderer med at avstanden på spaka fra innslag forover til innslag revers har økt. Om jeg justerer til at forover slår inn, og holdes stabilt inne ved tomgang på 750rpm, må jeg langt forbi reversens innslagspunkt på spaka. Jeg må faktisk opp til 1800rpm før reversen slår inn. Om jeg justerer andre veien i håp om å få ned innslagsturtallet på reversen, flytter jeg innslagspunktet på forward. Og dermed går turtallet opp der også. Har nå prøvd å justere to ganger, men begge ganger har endt med at jeg justerer forward til å stemme med tomgangshastighet, sånn at jeg får kreket meg til båsen min uten å bortpå reversen... Jeg venter på repmanual på både motor og drev, men siden det ble bestilt med billigste frakt, kommer nok ikke den pakken på noen dager ennå. (Amazon, sjokkerende billig, 412kr med frakt for over 1000sider med bilder og tekst.) Men på mellomtiden kan kanskje noen andre ha noen tips? Hva kan dette skyldes? Er det en clutch et sted som slipper, eller noe annet i drevet som kan være utslitt? På Cobra-drev har man ei slisse på wirenes vendeplate, hvor man ved å flytte den ene wirens festepunkt opp eller ned i slissa kan variere girets innslagspunkter ift spakas posisjon. Now sånt finnes ikke på Bravo-vendeplata. Hva bestemmer tilsvarende innslagspunkt på Bravo, og hvordan kan dette justeres? Håper noen har noe vettugt å komme med, for jeg irriterer meg grønn over dette. Hva **** tenkte jeg på da jeg kjøpte nok en båt med drev? Og jeg er helt sikker på at uansett hva dette er for noe, vil det koste mer enn feriepengene... Redigert 28.Mai.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SF Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Manualen finner du her Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MT. Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Jeg kommer nok under "Drive unit does not shift into gear, Remote control shift handle moves." "Cause: Shift cables improperly adjusted." "Remedy: Adjust the cables." Takk likevel, men akkurat den der sa meg ikke så mye om hvordan man justerer distanse på kontrollspak fra innslag forward til innslag revers på 1995 Bravo 1. Eller om noe annet mekanisk dyrt noe kan være årsaken. Det jeg mente da jeg nevnte manual, var denne. Med detaljerte beskrivelser av komplett demontering og remontering, med tips om verktøy, masse bilder, alle tiltrekkingsmomenter, alle mekaniske kapasiteter osv. Mao en fullstendig verkstedmanual. Og ikke den evinnelige "Please contact an authorized Mercruiser-dealer." Redigert 28.Mai.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SvartRøyk Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 For å være helt sikker på at det ikke er noe galt med drevet, kan du hekte av gearwire ved riser på motor og geare manuellt. Hvis dette er OK så må du være glad. Clutchmekanismen på Bravodrevene er tilsvarenede volvo. Når konene er slitt på Bravo drevene er som regel problemet at den er vanskelig å få ut av gear (hard) Det ender med at gearwire strekker seg pga av makten som har blitt brukt og kommer ut av justering. Oftere er det selve kontrollspaken som er problemet. Raklete, slarkete Gen 1 bokser. De begynner gjerne med at knappen for å fri ut detter av/slutter å fungere og så blir mekanikken ellers bare værre. Sjekk først tilstand på wire, kontrollboks, så tenker jeg du finner feilen. På motorsiden skal geararmen stå rett opp i fri, gear manuellt og finn midtpunktet på drevet. voila! Da kommer resten av seg selv.... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Takk for svar. Ble prøvd i går, gir koblet greit inn og ut manuelt. Samtidig fikk jeg en ide: Girsjalteren på mitt drev er hengslet om toppen. Helt nederst er wire fra spak koblet til. 1/4 opp fra bunn er wire til drev satt på. Siden jeg egentlig skulle hatt lengre bevegelse på drev-wire fra mindre bevegelse på wire fra spak, kunne det være en ide å bytte om på disse? Da vil man jo få en lengre på girwiren, med en kortere (men tyngre...) bevegelse på spaka? Er dette koblet likt hos dere andre? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SvartRøyk Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Wire fra kontrollboks har som regel større utslag enne wire til drevet. Er det ikke ett avlangt spor på armen slik at du kan flytte pinnebolten og dermed utslaget på wire ned til drev? Det pleier det å være.... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jepp, det var det jeg prøvde å beskrive i første innlegg, der jeg nevner hvordan jeg tidligere har sett det på Cobra-drev. Men noe sånt spor er det altså ikke på armen på mitt nåværende Bravo 1-drev. Og den installasjonen er original, iflg papirene som fulgte med. Og etter mitt skjønn må da justeringen enten være på kontrollboksens wire-innfesting, (og der er den ikke,) eller på wirens innfesting i drevet. Sistnevnte har jeg selvfølgelig ikke fått sjekket, da båten ligger i vannet. Men det må i så fall være tidenes konstruksjonsfeil... Jeg ser det for meg: Prøvekjør, opp av vannet, justering, sjøsett for ny prøvekjøring.... Nei, det blir for dumt. Så da er jeg like langt. Jeg må si jeg ser frem til å motta verkstedmanualene. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
GeirFrode Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Har du sett denne da? Mercstuff.com Her er det ganske godt forklart. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Akkurat den som GeirFrode refererer til står i manualen til mitt flett noe Bravo1 drev. Går du gjennom denne step by step så bør sommeren være reddet. Så fremt det ikke er noe annet som er galt hos deg da. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Har du sett denne da? Mercstuff.com Her er det ganske godt forklart. Se tegning 2. Der skal målet være ca 3 tommer. Merkelig hvis du ikke har dette sporet. Hva er serienummer på motoren din (evt modell/år)? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Takk for link til godt forklarende side. Avbildet arm minner mistenkelig om den jeg har, men jeg har en sak ytterst på drev-wiren som i så fall dekker hele justeringssporet. Skal se igjen senere i dag, forhåpentligvis er sporet der likevel? Det eneste jeg fant for justering i går, var "muttrene" på wirene. Og de justerer ikke utslags-lengden, kun senterposisjon. Motor og drev er fra 1995, original installasjon i båten i min signatur. I medfølgende original-manual står det kun at autorisert forhandler må kontaktes. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.