joda Startet 28.Mai.2007 Del på Facebook Startet 28.Mai.2007 Har montert ankervinsj akter og har kjøpt 50 meter kjetting og ett 15 kg anker..Dette veier ca 70 kg Er litt i tvil om jeg skal feste endekjettingen i anker kassen eller om jeg skal la den ligge løs..Hvis kjettingen/ankret raser av en eller annen grunn vil jo dette røske av det som er når kjettingen er ute.Vil jo få en enorm kraft når 50 meter kjetting(ca 70 kg)raser ut i full fart..Redd for følgene av å feste kjettingen. Hva mener dere? Takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jeg har det samme ombord i mon båt, men ikke frifallsvinsj... Jeg har kjøpt en sjakkel som jeg vil festen kjettingen med inne i båten... enkelt og greit.... Har også en visjon om at jeg kommer til spelise et tau i enden av kjettingen slik at jeg kan kjøre dette helt og kappe med en kniv om det skulle bli påkrevd med rask avreise... men forløpig så er dette kun en visjon og ikke realisert.... som så mye annet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Har montert ankervinsj akter og har kjøpt 50 meter kjetting og ett 15 kg anker..Dette veier ca 70 kgEr litt i tvil om jeg skal feste endekjettingen i anker kassen eller om jeg skal la den ligge løs..Hvis kjettingen/ankret raser av en eller annen grunn vil jo dette røske av det som er når kjettingen er ute.Vil jo få en enorm kraft når 50 meter kjetting(ca 70 kg)raser ut i full fart..Redd for følgene av å feste kjettingen. Den skal i alle fall ikke være løs, fordi da forsvinner kjettingen og anker. Isteden skal du ha et feste som tåler dette, kanskje noe dempning også. Hvis kjetingen først må over en rull eller liknende, så demper det også Forøvrig er det ikke hele kjettinglengden som røsker i festet, men kun så mye som det er vanndypde der hvor du lar ankeret gå. Når det siste meter går ut av kjettingkassen din, ligger det forhåpentligvis allerede en del meter langstrakt på bunnen (eller som en haug ). Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Hvis frittfallvinsjen min slipper ut i fart er det bedre å miste dregg og kjetting enn å rykke i stykker båten. Har festet enden på kjettingen med et tau som vil ryke hvis slikt skulle skje. Også mulig å kappe hvis dreggen sitter uløselig fast. Sitér dette innlegget Link to post
joda Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Optimal..Det er det jeg mener også,men er litt usikker på om det er det rette..Tror hvis jeg får ett ras av en eller annen grunnså blir det en formidabel kraft/rykk som helt sikkert ødlegger mye Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Endetauet må ikke være for kraftig. Jeg bruker et 8mm flettet tau. Men sjekketnå i Watski katalogen og der står at 8 mm tau av denne typen tåler hele 1400 kg. Må muligens ned i dimensjon på endetauet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Hvis det er fare for at fritt fall på ankerkjettingen rykker i stykke noe på båten din, der er etter min oppfattning det riktige å gjøre noe med kjettingfeste i båten heller enn å kaste sikkerhetsutstyret - ankeret - på havets bunn. Det går også an å erstatte kjettingen med tau i ulik utstrekning. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Enden av kjettingen bør festes skikkelig til båten. Hvis du noen gang har behov for å bruke hele kjettingens lengde (ri av et skikkelig uvær, eller ved motorhavari i kraftig vind) er det viktig at du VET at kjettingen er solid forankret i båten. Dreggen/ankeret vil ikke rase ut hvis du sikrer den med en sikkerhetsline. En line på 6 mm med en carabinkrok som du fester i øyet på dreggen løser problemet (forutsatt at du har festet andre enden i båten) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
OT-flyktning Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jøss, ja, selvfølgelig. Det er løsningen for de med kun kjetting: en rimelig elastisk taustump parallelt med siste biten av kjettingen (kanskje fra feste i kassen til vinsjen.) Den bremser kjettingen helt til slutt. Eller noen greier som flettes inn i kjettingen den siste biten, slik at kjettingen der blir liksom elastisk. Kan jeg få patent, tro? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Har akkurat sluttført monteringen av en innvendig Quick Genius vinsj bak påmin Bavaria 30 cr. Jeg lurte først på hvor jeg skulle feste kjettingen. Etter å ha studert litt fant jeg ut at det på selve braketten som vinsjen sitter er det to hull. Et stort og et lite slik at man kan tre på en sjakkel å feste kjettingen i dette. Dette festet gjør at kjettingen går rett på kabularet(ingen skjev belastning). http://www.seatronic.no/pdf_docs/vinsjbrakettinnhold.pdf Ellers så er min lille erfaring med Quick vinsjen god. Har tidligere hatt Engbo tauvinsj og vært godt fornøyd med det(minus en elektronikkfeil som raskt ble fikset). Minuset i forhold til tauvinsjen er den brutale støyen når ankeret går å det at jeg må time litt med stopp. Ellers så virker det som om det sitter som støpt og vinsjen selv med sine 800 W virker kraftigere enn Enboen jeg hadde på 1000 W.(Jeg har litt høyere spenning pga. kraftig dynamo 115 amp så det kan være forskjellen.) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Der er jeg enig med deg ! Engbo 40 vinsjen på 1000 w, er ikke det sterkeste jeg har prøvd. ...derimot Lofrans... Det er saker det ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jeg har fundert noe på festing av kjettingen. Jeg har 50 m foran og akterut. Jeg har foreløbig en løsning som flere er betenkt til. Enden på kjettingen er festet til en øyebolt med karabinkrok. Flere mener at festet bør være en hyssing, tau el.l. som hurtig kan kuttes med kniv el.l. Situasjonen for meg er at tilgang til kjettingkassene krever at en luke må åpnes begge steder. Dersom luka først skal åpnes tar jo dette også tid. Dersom hyssingen/tauet skal kunne kuttes hurtig bør vel dette være så langt at det kan kuttes på utsiden av kjettingkassen. Jeg har foreløbig ikke sett noen grei løsning for å feste tauet slik at det følger med ut gjennom kabularet uten at jeg slipper å etterse hvordan dette til daglig blir liggende i kassen samt at jeg er rimelig sikker på at det går ut gjennom kabularet. Gjør nok ikke noe med dette før behovet for hurtig frakobling av kjettingen har oppstått - og da er det jo for sent. Løsningen jeg har valgt er for å kunne forlenge kjettingen med tau dersom det blir behov for lengre oppankring enn 50 m. (Bildet hentet fra en annen tråd på BP). Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 50m er litt lite, synes jeg.... Er det syrefast kjetting ? PENT ! Hva kostet den ? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Hvis frittfallvinsjen min slipper ut i fart er det bedre å miste dregg og kjetting enn å rykke i stykker båten. Har festet enden på kjettingen med et tau som vil ryke hvis slikt skulle skje. Også mulig å kappe hvis dreggen sitter uløselig fast. Optimal..Det er det jeg mener også,men er litt usikker på om det er det rette..Tror hvis jeg får ett ras av en eller annen grunnså blir det en formidabel kraft/rykk som helt sikkert ødlegger mye Ankeret må selvfølgelig sikres med en taustomp nå du er under fart. Dette vet jeg litt om etter å ha rast ut femti meter tau og anker i 25 knop. Røsket med seg halve badeplattformen og forsvant i dypet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Spleis inn et tau på 10-20meter i enden av kjettingen om hele sjaiten raser ut så vil jo de de siste 10-20meterne da være veldig lett og belastningen ved et rykk vil være minimale om du ligger en plass der det er grunnere enn taulengden Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Er det noen som seriøst tror at belastningen ved at en stump kjetting raser ut med en 6-7 m/s og som veier 1,7 kg pr. meter (8mm) vil kunne gjøre stor skade på båten. De aller fleste ankrer vel normalt på dybder på inntil 10-12 m, da er det intill ca. 20 meter kjetting i sjøen under denne tiltenkte episoden.... Det vil si en rundt 30 kg med kjetting i en hastighet som nevnt over... Om dette gjør en bråstopp og skader båten nevneverdig, ja da hadde ikke jeg turt å ankre opp med dette i laber bris engang... Jeg har hurtig utkjøring men kommer til spleise inn en meter med tau på en 12mm eller så den siste biten, dette for at jeg skal kunne kutte hele dritten om dety blir påkrevd.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.