Slagskibet Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Nederlag...... Tøfler som Lars. oppsiden var siste boka av Eie Andersen om øyfolket. Gamle nvinstrument læreren står seg bra og får besøk om en stund for signering. Hekksjø graving forbi brygga er da ikke gratis heller. Tøfflene var veldig bra de,og ikke graves særlig sjø heller, det får da være måte på Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Til "tøffel-til -jul-gutta": inneholdt pakka 2 høyretøffler eller ? (slik at dere kan gå i ring rundt kjerringa...) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
BEG Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Hvordan gjør du med eksosen når du plasserer et Honda Eu10 i motorrommet ? Er det mulig å legge opp eksosrør på disse små aggregatene ? Hva med kjøling, er motorroms ventilasjonen nok ? Må jo si det var en interessant ide. Ser forresten at Norgesaggregat finnes i 2,2kw dieselversjon til ca. 5 lapper. Kanskje disse og er mulig å ha i motorrommet ? Vet at det selges en adapter for eksosrøret som det går an å montere eksosslange på. Så langt jeg har klart å finne ut, er temperaturen på eksosen fra EU10 lavere enn f.eks fra mitt Mikuni 3kW varmeapparat i båten. (det er mulig å holde hånda foran eksosutslippet på aggregatet, gjør man det samme på eksosutslippet fra Mikunien svir man huden umiddelbart) Så jeg kan ikke se at temperaturen skal være et problem med en kort eksosslange (maks 2 meter) av samme fabrikat som til varmeapparatene og med tilsvarende skroggjennomføring. Har vurdert å bruke utstyr fra Wallas. De har doble rør, hvor det innerste røret originalt er beregnet for eksosen og det ytterste er for å suge frisk luft inn til varmeapparatet. Sistnevnte rør har jeg tenkt at kan tilkoples en vifte som blåser luft via et T-stykke plassert ved aggregatet, ut gjennom skroggjennomføringen. Dermed vil selve eksosslangen bli kjølt ned i hele sin lengde. Vifta kan koples direkte til 12V laderuttaket på aggregatet. Motorromsventilasjonen er uproblematisk, i motorrommet sitter en 260 HK dieselmaskin. Når den klarer seg godt med ventilasjonen, skal et lite aggregat på 2,5 hk ikke lide. (motorrommet er ca. 2,5 x 2 x 1,5 meter stort og har 2 store ventillasjons-spalter) Foreløpig er jeg bare på planleggings-stadiet. Tar gjerne imot motforestillinger, forslag etc. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Mix Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Dette høres meget interessant ut BEG. Håper du kommer tilbake med erfaringer og kanskje bilder av prosjektet ditt. Skulle tro denne løsningen din blir skånsom for omgivelsene når det gjelder støy etc. Kanskje lurt å ha eksosutløpet i hekken. Det finnes jo også eksoslyddemper og eksosrør isolasjon til diesel varmeapparatene, kanskje disse kan brukes ? Snakk om total avsporing i denne tråden, beklager. Men det var jo mer interessant enn tøffel historiene da. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Dette høres meget interessant ut BEG. Håper du kommer tilbake med erfaringer og kanskje bilder av prosjektet ditt. Skulle tro denne løsningen din blir skånsom for omgivelsene når det gjelder støy etc. Kanskje lurt å ha eksosutløpet i hekken. Det finnes jo også eksoslyddemper og eksosrør isolasjon til diesel varmeapparatene, kanskje disse kan brukes ? Snakk om total avsporing i denne tråden, beklager. Men det var jo mer interessant enn tøffel historiene da. Tanken var å plassere skroggjennomføringen under badeplattformen, nettopp pga. lyd og lukt. Det med isolasjon og lydpotte skal jeg vurdere nærmere. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Verrie Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Til "tøffel-til -jul-gutta": inneholdt pakka 2 høyretøffler eller ? (slik at dere kan gå i ring rundt kjerringa...) Suzuki Takk Suzuki, nå fikk jeg et enda lengre liv Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Julegaven: Optisan Atlantic-IV. Kikkert med automatisk fokusering! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 (redigert) Julegaven: Optisan Atlantic-IV. Kikkert med automatisk fokusering! Denne så flott ut, vet du om den er kjøpt i Norge eller Tyskland? Fant ut at den selges i Tyskland for 78,- euro. (501750 Atlantic IV FIXED FOCUS BAK-4 7x50 donkerblauw/zwart 78,00). Har du prøvd den? Skulle hatt ny kikkert i båten. Redigert 30.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Denne så flott ut, vet du om den er kjøpt i Norge eller Tyskland? Fant ut at den selges i Tyskland for 78,- euro. (501750 Atlantic IV FIXED FOCUS BAK-4 7x50 donkerblauw/zwart 78,00). Har du prøvd den? Skulle hatt ny kikkert i båten. Hei John_Kr Du får det hos Malfix AS for ca kr 650,-. Den var forøvrig også førstepremie i fotokonkurransen her på baatplassen (for dem som ikke fikk med seg det). Har ikke fått prøvd den skikkelig. Lasse Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Jeg fikk sånne til jul... Lurer på om det skal være et hint..... Pleier ikke ha problemer med å skille stb. og bb, men-men. Noen som har maken???? Det fulgte med en utførlig bruksanvisning + garanti på at det virker hvis man bruker de riktig også. Glimrende sak til et 40års lag vi skal i snart. Hvor er de anskaffet? Kito Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Heldiggriser da gitt som har fått båt relaterte gaver! Men jeg har bare fått bløte pakker og lommebok, hadde jeg enda bare hatt penger og ha i den så.. Vel, jeg er da fornøyd alikevel. Har jo spandert på meg kurs Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Glimrende sak til et 40års lag vi skal i snart. Hvor er de anskaffet? Kito Ja, de vekket stor oppmerksomhet her hos oss, det var sikkert. Vet ikke hvor de er kjøpt, men kan sjekke over nyttår, hvis ingen andre har noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 For min del ble det ikke noe båtutstyr, men fkk sirkelsag, hvilket vil lette en del av arbeidet på Gamla. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
TMS Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 Jeg fikk LCD TV (kjøpt på Coop kr 3.990) og DVD/CD/Rafio spiller (kjøpt i en bilstereoforretning på Strømmen, kr 3.990,- - husker ikke navnet på butikken) StarMedia 20” LCD tv Elegant LCD tv med tekst-tv og mulighet for tilkobling av PC. - Multi-Norm Tuner - Digital PAL-SECAM - High Contrast - Super Brightness - Wide Viewing Angle - Fjernkontroll - 16.7 millioner farger - Veggstativ inkludert USBlaster DVD/CD/Radio SPECIFICATIONS USB 4200 Supply Voltage:12V DC (11V-15V) Current Consumption:Less than10 A Signal System:Compositive video 1.0Vp-p 75 Discs Played:(1)DVD-VIDEO Disc 5” (12 cm) single-sided. single-layer 5” (12 cm) single-sided. double-layer (2)Compact Disc (CD-DA. VIDEO CD) 5” (12 cm) disc Audio Signal Output:2ch&4ch line out Characteristics: (1)Frequency Response 20 Hz - 20 KHz (2)S/N Ratio 90 dB (JIS) (3)Wow and Flutter Below measurable limits FM Frequency Coverage:87.5 to 108 Mhz IF:10.7 MHz Sensitivity (S/N = 30 dB):15 dBu MW Frequency Coverage:522 to 1620 KHz IF:450 KHz Sensitivity (S/N = 20 dB): 40 dBu Sitér dette innlegget TMS Link to post
enrico Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 far har idag montert en værstasjon fra wewind nå sitter jeg i stua og har full kontroll uten å høre på kristen gislefoss og co fruen hadde virkelig slått på stortromma iår og kjøpt det som sto øverst på ønskelisten ikke så værst denne dama allikevel Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Kjøpte også værstatsjon fra wewind til matrosen. Den ble montert i går, og nå sitter vi å lager nettside som skal oppdateres med værdata kontinuerlig Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 Kjøpte også værstatsjon fra wewind til matrosen. Den ble montert i går, og nå sitter vi å lager nettside som skal oppdateres med værdata kontinuerlig Når du blir lei av å se på skjermen for å se det samme været du kan observere med å stikke hodet ut av vinduet, kan du ikke da heller montere stasjonen på Tofteholmen i Oslofjorden? Trenger observasjoner derfra. Strøm kan du vel få fra et solcellepanel og data overført via mobil? Ha et Fortreffelig Nyttår! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
John_Kr Svart 1.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2005 (redigert) Kjøpte også værstatsjon fra wewind til matrosen. Den ble montert i går, og nå sitter vi å lager nettside som skal oppdateres med værdata kontinuerlig Går ut i fra at du har montert denne stasjonen på huset og deretter koblet opp mot PC'n? Har du noe link til hjemmesiden til denne værstasjonen? Jeg fant denne: http://www.wewind.no/ Redigert 1.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
BEG Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Vet at det selges en adapter for eksosrøret som det går an å montere eksosslange på. Så langt jeg har klart å finne ut, er temperaturen på eksosen fra EU10 lavere enn f.eks fra mitt Mikuni 3kW varmeapparat i båten. (det er mulig å holde hånda foran eksosutslippet på aggregatet, gjør man det samme på eksosutslippet fra Mikunien svir man huden umiddelbart) Så jeg kan ikke se at temperaturen skal være et problem med en kort eksosslange (maks 2 meter) av samme fabrikat som til varmeapparatene og med tilsvarende skroggjennomføring. Mvh. BEG <{POST_SNAPBACK}> Var innom Jegard AS i Oslo og ba om info om et adapter man kunne montere på aggregatet for å føre eksosen ut i friluft. Må si jeg ble meget overrasket over framvist løsning. Kort beskrevet var denne slik; Et støpt deksel (plast??) som dekket over eksosutslippet og området rundt dette. Dette skulle festes med 2 stk. plateskruer. Ut fra dekslet var det påmontert et 100 mm. fleksibelt metallrør. En ordenltlig reodor(på)felgen løsning. Bortsett fra prisen da, over 500 kroner. Det eneste positive var at selgeren var skikkelig flau over produktet. Neste steg blir å kontakte en smed som kan sveise på en stuss over eksosutslippet i min ønskede diameter, for så å feste en varmeapparateksosslange til denne. Men først skal jeg kjøpe et elektronisk steketermometer (NOK 150) som jeg skal bruke til å måle temperaturen på aggragatets eksos. Dette skal sammenliknes med varemapparates tilsvarende temperatur for å se at jeg holder meg innenfor samme område. Kommer tilbake med mer informasjon senere. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Nyste Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Plotteren kjøpte jeg før sist sesong, har brukt den hele sesongen. Den er helt utrolig, lynrask og selv om solen skinner direkte på skjermen er bildet helt perfekt. Og nattmodusen kan ikke bli bedre. Det er en 11" Interphase 11CVS+ Lars H. Kan bare henge meg på her, vi har maken plotter og er imponert over funksjonalitet og skjerm! mvh JanS Hallo gutta boys, står dere fremdeles for disse uttalelsene? Grunnen til spørsmålet er at den nå selges til reduserte pris, ca. 14.000,- er den verdt å satse på, eller er den utdatert? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Hei. Jeg er fremdeles godt fornøyd, men jeg har ikke fulgt med hva som er kommet på markedet etter at jeg kjøpte min plotter, og utviklingen går fort. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.