Jump to content

Julegave

Guest anemone

Recommended Posts

Hei alle sammen... Min største julepresang var da jeg så ansiktet til 10åringen åpnet øynene til sin første egene båt på julaften :yesnod:

Bedre presang skal en far lete lenge etter; gleden av å se poden bli en begynnende båtfrelst en.... :cool:

Bilde

Beklager bildekvalitet (mobiltlf....)

Redigert av Andreas (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

God Jul alle sammen, det ble GPS pakke under treet. Garmin 72 marine. Er det noen som har erfaringer med denne?? Har kartprogram og trenger en pc kabel (det får bli neste handel!!!)

Intruder

Heilt grei GPS. Har ein slik i båten som reserve i tilfelle den stasjonære sviktar.

Er enkel og grei, god skjerm og greie menyar. Du kjem nok til å bli fornøgd.

Var i Glasgow i juni (eksamensfest for datter) og gjorde store øyne på alle bilene som stod parkert med tyverisikring:

Stor jernstang (justérbar med lås) over bilrattet; Datteren måtte dra meg bort fra bilene, for hun var redd det kunne oppfattes som at jeg ønsket å stjele bil :wink:

Gjett hva hun ga meg til jul? Nettopp, justérbar jernstang med lås :lol: Kan sikkert brukes i båten også :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Som Trudes "store helt", måtte det jo bare bli fottøy som julegave fra henne,se bildet under!  :lol:  :lol:

Ser ut som om du fikk noe annet snacks også (Interphase) eller har du bare tøfla deg inn på gutterommet :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

:flag: Hei.

Nå i dag juleaften kom JULEPRESANGEN fra USA. Kartplotteren Navman 5600 ble hentet på postkontoret, koblet på og den virket. Hele stasen kom på kr. 6200,- med frakt og moms. Jeg brukte Jetcarrier og var meget førnøyd. Hos Maritim koster den kr. 12.200,-. Så løp og kjøp.

Skal prøve å være litt sosial selv om jeg har lyst til å "trykke" litt.

Nå maser madammen.

:santa:

GOD JUL til dere alle

Hilsen

Kirkes

Det var morro, kart er spennende. Jeg kommer innom og tar en titt. Fatter ønsker seg også en slik, du får vise han.

Fortsatt god jul og godt nyttår

Hilsen MB Enjoy

:flag: Hei.

Nå i dag juleaften kom JULEPRESANGEN fra USA. Kartplotteren Navman 5600 ble hentet på postkontoret, koblet på og den virket. Hele stasen kom på kr. 6200,- med frakt og moms. Jeg brukte Jetcarrier og var meget førnøyd. Hos Maritim koster den kr. 12.200,-. Så løp og kjøp.

Skal prøve å være litt sosial selv om jeg har lyst til å "trykke" litt.

Nå maser madammen.

:santa:

GOD JUL til dere alle

Hilsen

Kirkes

Hei hvor har du kjøpt vidundret da?

har du en link? :santcheers:

Hei alle sammen

Ser at det er mangen som har fått masse nyttig til jul... :wink:

For min del er julafta,bursdag og 17.mai :flag: på ein og samme dag til neste år.

Lørdag 2.april e den store dagen........ :smiley:

Da skal eg og mine 2 døttre på 5 og 13 år til Os ved Bergen å hente NYE BÅTEN :smiley::smiley::smiley: som me kjøpte i høst.

2004 mod Askeladden Beetle med 1.7 dti

Har planer om å bestille knask hos Maritim as i romjula men lista blir jo berre lenger å lenger jo meir eg leser i katalogen :wink: vi får se..................

Takker for et kjempeflott forum

Julehelsing

Sveno

Ser ut som om du fikk noe annet snacks også (Interphase) eller har du bare tøfla deg inn på gutterommet :lol:

Plotteren kjøpte jeg før sist sesong, har brukt den hele sesongen. Den er helt utrolig, lynrask og selv om solen skinner direkte på skjermen er bildet helt perfekt. Og nattmodusen kan ikke bli bedre. Det er en 11" Interphase 11CVS+

Bilde

Ellers har jeg nå juleferie og "føfler rundt" her hjemme i mine nye tøfler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg fikk Den Norske Los (Jærens Rev-Stad). Fikk den helt uoppfordret fra fruen, ikke verst :yesnod:

Vi flytter fra østlandet til vestlandet nå og det går noen lapper i å oppgradere kart (papir/elektronisk) samt nødvendig havnebøker.

Noen som har gode tips til havnebøker for uthavner på vestlandet (først og fremst Hordaland og Rogaland i nevnte rekkefølge). Losen tar for seg mest "innhavner" og farvannsbeskrivelse. Tenkte jeg skulle søke litt her på baatplassen og se om jeg finner noe...

Til Svein H: Hva er Bennet Auto Tab? Minne på flapsen eller noe i den duren?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Noen som har gode tips til havnebøker for uthavner på vestlandet (først og fremst Hordaland og Rogaland i nevnte rekkefølge). Losen tar for seg mest "innhavner" og farvannsbeskrivelse. Tenkte jeg skulle søke litt her på baatplassen og se om jeg finner noe...

Velkommen her vest!

Bergens Tidende hadde for en del år siden en bok som het noe sånt som "Småbåthavner på Vestlandet". Vet ikke om denne lenger er å få tak i. Eller er det jo bare å begynne oppdagerferden.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

av bjoris: I dag, 14:05 Til Svein H:

Hva er Bennet Auto Tab? Minne på flapsen eller noe i den duren?

------------------------------------------------------------------------------

Hei, Skal være det ja. Man skal sette en instilling dær man mener båten går best, deretter vil

Auto Tab systemet (gyro) holde båten i samme trim.

Har jo ikke prøvet dette, derfor hadde det vært artig med comments fra noen som har dette !!

Svein

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Båtgaven fra fruen var ikke av den dyreste typen, men vil helt sikkert bli nyttig! Energimåler fra Clas Ohlson (195,-). Viser spenning, nåværende energiforbruk, akkumulert etc. Alt i et instrument som stikkes i stikk-kontakten og som vises på LCD "skjerm".

Og hva skal far med det?? Joda, han fikk et tips om regulering av varmtvannsberederen på en site som heter Baatplassen.no ved bruk av samme type regulator som brukes på varmekabler. Og når problemet er begrenset kapasitet på aggregatet Honda Eu10 (jada, jeg er en av dem med slikt faenskap), så kan han nå regulere VV-berederen slik at aggregatet ikke blir overbelastet. Og, for ordens skyld, aggregatet skal plasseres i motorrommet slik at mine kjære naboer ikke får forstyrret sine velfortjente weekender og ferier.

Gleden ved en julepresent ligger i nytteverdien, ikke prisen!

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Honda Eu10 (jada, jeg er en av dem med slikt faenskap),  Og, for ordens skyld, aggregatet skal plasseres i motorrommet slik at mine kjære naboer ikke får forstyrret sine velfortjente weekender og ferier.

Hvordan gjør du med eksosen når du plasserer et Honda Eu10 i motorrommet ? Er det mulig å legge opp eksosrør på disse små aggregatene ? Hva med kjøling, er motorroms ventilasjonen nok ? Må jo si det var en interessant ide.

Ser forresten at Norgesaggregat finnes i 2,2kw dieselversjon til ca. 5 lapper. Kanskje disse og er mulig å ha i motorrommet ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...