Jan Rune Startet 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2007 Powertrimen på min Volvo Penta KAD 300 med DP drev har begynt å fuske de siste dagene. I perioder er det ikke reaksjon når drevet skal opp, ned har fungert OK hele tiden. Gode råd?? Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Larspo Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Powertrimen på min Volvo Penta KAD 300 med DP drev har begynt å fuske de siste dagene. I perioder er det ikke reaksjon når drevet skal opp, ned har fungert OK hele tiden. Gode råd?? Sansynligvis et av relene som trøbler litt. Er det slik at det "klikker" i pumpa når du trykker på knappen, men den pumper ikke. Fortetter du å trykke, så plutselig så svarer den og starter pumpa. I så tilfelle, så er det nok det ene relet som trenger litt omsorg. Er litt usikker på om disse kan åpnes, men kan byttes ut med tilsvarende 3. parts vare. Finn pumpa, på hver side av denne, sitter det et rele (2 totalt). Ene er for opp, andre for ned. Du finner ut hvilket rele det er snakk om om du kobler fra den tynne ledningen til dette releet (styrestrøm) og da finner du ut hvem som slutter å svare. Demonter rele om mulig, puss kontaktflatene. Nytter ikke det, bytt det ut med tilsvarende kraftrele. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Hadde samme problem på min båt, etter mye leting viste det seg at den ene ledningen i kontakten før pumpa var glidd litt ut så det var dårlig kontakt der. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Bytt om de to relèene som er omtalt over, hvis problemet da blir når du tilter opp har du funnet feilen. Det kan også være dårlig kontakt i sokkelen til relèene. Spray litt electrokcleaner ned i relè sokkelene og sett på plass og trekk opp relèene noen ganger. Trenger du nye relè så kjøper du dem for 1/4 pris hos Hellenor kontra VP forhandler. Vil egentlig anbefale deg å ha disse relèene i spare ombord, de ryker før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Rune Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Takk for gode tips. En løs skrue i festet av det ene releet var problemer. Nå fungerer det perfekt igjen Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Bulben Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Litt på siden, men i samme gaten; Etter servicen i vår har jeg problemer med å trimme ned - oppover går det helt til +6, men det låser seg på 0 når jeg vil trimme ned baugen. Høres ut som om at det er noe som låser drevet på vei ned (servolyden stiger en halv oktav når den kommer til 0). Ideer?? Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Chiba Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Trenger du nye relè så kjøper du dem for 1/4 pris hos Hellenor kontra VP forhandler. Vil egentlig anbefale deg å ha disse relèene i spare ombord, de ryker før eller siden. Er det noen som sitter med delenr. eller eller bilde av trykt "tekst/koblingstegning" til reléene? Mine synger på siste verset... Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 ...Det kan også være dårlig kontakt i sokkelen til relèene. Spray litt electrokcleaner ned i relè sokkelene og sett på plass og trekk opp relèene noen ganger.Trenger du nye relè så kjøper du dem for 1/4 pris hos Hellenor kontra VP forhandler. Vil egentlig anbefale deg å ha disse relèene i spare ombord, de ryker før eller siden. Vet ikke om vi sikter til samme reler her. Men de relene jeg omtaler er relativt kraftige, ikke slike 40amp saker med kabelsko og eventuellt en sokkel. Dette er reler som tåler rundt 100amp og hvor ledningen er skrudd fast i bolter. Da du sier sokkelen til releene blir jeg usikker på hva du mener, eller om du tenker på noen andre releer. Har også undersøkt nye slike releer, og de billigste jeg har kommet over kostet rundt 1000,- stk. Disse var da fra Bosh. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Vet ikke om vi sikter til samme reler her. Men de relene jeg omtaler er relativt kraftige, ikke slike 40amp saker med kabelsko og eventuellt en sokkel. Dette er reler som tåler rundt 100amp og hvor ledningen er skrudd fast i bolter. Da du sier sokkelen til releene blir jeg usikker på hva du mener, eller om du tenker på noen andre releer. Har også undersøkt nye slike releer, og de billigste jeg har kommet over kostet rundt 1000,- stk. Disse var da fra Bosh. Jeg hadde to relèer på trimpumpen min, firkantete klosser ca. 2,5 x 2,5 x 2,5 cm. Men nå hadde jo jeg et volvo DP-S drev som har sin opprinnelse hos OMC. Disse trykkes ganske enkelt ned i en sokkel og i sokkelen kan det oppstå dårlig kontakt. Opplevet selv at drevet kun trimmet oppover/ut og da var det nettopp dette som var problemet. Dårlig kontakt nede i sokkelen for relèet som kjører drevet ned. Hvordan et slikt rele ser ut på andre volvo drev vet jeg faktisk ikke, men jobben de gjør går vel ut på det samme kan jeg tenke meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Er det noen som sitter med delenr. eller eller bilde av trykt "tekst/koblingstegning" til reléene? Mine synger på siste verset... Chiba Jeg tok med meg et rele i fra trimpumpen min og gikk inn til Hellanor på kokstad i bergen. Der fikk jeg nye for litt over hundrelappen pr stk, Bjordal & Madsen i bergen som forhandler Volvo skulle ha nesten 500 kr pr stk. Mine rele så ut som bilrele og den slags har i hvert fall hellanor flust av. Sitér dette innlegget Link to post
mosteen Svart 2.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2007 Jeg har også hatt problemer med fusking slik som beskrevet i denne tråden. Kikket på dette i dag og i min Scand 9200 Dynamic med KAD44-C / DP-E sitter pumpe og reléer for powertrim på en brakett på akterspeilet på styrbord side. Jeg fant ut at jeg har litt lekkasje fra regnvanns-drenering fra "toppen" av hekken. Mine reléer bar tydelig preg av å ha vært fuktige og det var masse irr og slikt på toppen av reléhusene. Jeg koblet fra kabelsettene og sprayet alt godt inn med "WD40(?)" og etterpå fungerte alt prima. Uansett, jeg ble ikke imponert over denne "konstruksjonen" og jeg skal følge råd og anskaffe reservereléer. Jeg har også noen merkelige feil på powertrim-indikatoren, når jeg trimmer drevet helt inn stopper det på -9, så begynner det å skje ting. Uten at jeg rører trimmen begynner trimindikatoren å "vandre", den går noen ganger helt opp til "30 BEACH". Hvis jeg da trimmer ut, snurrer pumpa og drevet trimmes ut men indikatoren viser feil, den blir stående på "30 BEACH". Hvis jeg trykker raskt på TRAIL + TRIM UT kan indikatoren noen ganger plutselig vise "-8", som er riktig. Jeg har ATF Dexron II opp til MAX nivå og har trimmet drevet fullt ut og inn 5-6 ganger for å "lufte", men indikatoren lever fremdeles sitt eget liv. Jeg antar at giveren til trimindikatoren ikke har noe med reléene eller pumpen, er det noen som hva dette kan være, evt. hvor sitter giveren til trimindikatoren? Er det hydraulisk giver eller mekanisk/elektrisk? Takker for tips! Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Jan Rune Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Bytt om de to relèene som er omtalt over, hvis problemet da blir når du tilter opp har du funnet feilen. Det kan også være dårlig kontakt i sokkelen til relèene. Spray litt electrokcleaner ned i relè sokkelene og sett på plass og trekk opp relèene noen ganger. Trenger du nye relè så kjøper du dem for 1/4 pris hos Hellenor kontra VP forhandler. Vil egentlig anbefale deg å ha disse relèene i spare ombord, de ryker før eller siden. Takk for gode tips. En løs skrue i festet av det ene releet var problemer. Nå fungerer det perfekt igjen Jeg trodde problemet var løst, men den gang ei Jeg har nå forsøkt tipsene nevnt over, dessverre uten suksess. Har forsøkt å bytte om reléene. Fortsatt virker powertrim kun ned, ikke opp. Hvis jeg tar ut det ene reléet og prøver kun ett om gangen, er alt dødt. Har forsøkt med elektrocleaner i soklene og trukket reléene opp og ned noen ganger. Fortsatt virker powertrim kun ned. Noen tips om hva jeg bør gjøre nå? Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Hydra Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Hei.Jeg hadde også defekte rele og kjøpte ett som egentli er til en atv vinsj.275kr Sitér dette innlegget Link to post
mosteen Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Dersom du har byttet om reléene, og det fortsatt er samme vei på trimmen du får feil, da ville jeg sjekket bryteren, alternativt lete etter et kabelbrudd. Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Ben Sin Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Dette forstår jeg ikke. Er det virkelig noen som har problemer med VP produkter? Ben Zin Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 16.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2007 Skjønner det slik at trimmen din fungerer fint ned, men opp trøbler den. Slik jeg også skjønner det så virker den av og til når du trimmer opp og av og til ikke, en periodisk feil som kommer og går. Eller har jeg misforstått? Helt død eller delvis død når du trimmer opp? Vet fra tidligere at det har vært trøbbel med trimbryter i kontrollspake, da kan enkelte posisjoner stikken står i fremkalle brudd og trim virker ikke. I andre posisjoner/gasspådrag ligger kabelen slik at det er kontakt og systemet virker. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Rune Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Skjønner det slik at trimmen din fungerer fint ned, men opp trøbler den. Slik jeg også skjønner det så virker den av og til når du trimmer opp og av og til ikke, en periodisk feil som kommer og går. Eller har jeg misforstått? Helt død eller delvis død når du trimmer opp?Vet fra tidligere at det har vært trøbbel med trimbryter i kontrollspake, da kan enkelte posisjoner stikken står i fremkalle brudd og trim virker ikke. I andre posisjoner/gasspådrag ligger kabelen slik at det er kontakt og systemet virker. Til å begynne med var den delvis død opp, nå er den helt død. Ned virker den fint. Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Leidulf Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 På min båt med DP280-drev har forrige eier kobla ifra relea, tilten fungerer som den skal nå, men det er vel det sikreste at releene er intakt, har ikkje fått sjekka om relea fortsatt er der, trenger vel koblingsskjema også for å klare å koble dette rett? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Jan Rune Svart 1.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 (redigert) Jeg har nå fått løsningen på problemet med powertrimen på Volvo Penta DP drev som ikke fungerte, kfr. starten på denne tråden. Det viser seg at i tillegg til de 2 reléene bak som jeg ble anbefalt å sjekke, og som viste seg å fungere OK, så finnes det 2 tlisvarende relé foran like bak instrumentet som viser posisjon på drevet. Dårlig kontakt på ett av disse var problemet. Redigert 1.Juli.2007 av Jan Rune (see edit history) Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
k1mbo Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Eg har likt problem etter eg monterte drevet i dag. Telleren er død, og drevet går ned, men når eg prøver å tilte opp er det dødt. Har prøvd å bytte om på releene ved pumpen og de 2 eg fant i dashen. men ingen foranding Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Jeg hadde og problemer med at drevet ikke gikk opp.. pumpa gikk med virket ikke som veska sirkulerte. Demonterte pumpa fra tanken, dær va overtrykksventilene.. demonterte de, der var det no skit imellom som gjorde at de sto oppe litt.. dvs.. veska sirkulerte internt i pumpa og ikke ut i stemplene.. Kosta 10min skruing istede for 4000kr for ny :) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Men hørte du lyder som tilsa at den begynnte å jobbe? Her er det helt dødt når eg prøver å tilte opp, ikke en lyd. Samt displayet som sluttet å vise possisjon på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Da var problemet løst!! :D Eg hadde rett og slett ikke snudd tannhjulet nok! Roterte det 2 hele runder i retning nedover tilt, slo tenningen av og på og så begynnte det å telle, og drevet lot seg tilte i begge retninger. Så da var det bare å finjustere det og montere skinnen til tannhjulet igjen! Et steg nærmere sjøsetting. Nå er det bare å kjøpe og montere en ny dynamo som gjenstår :) Takk til alle for alle bidrag og løsninger! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.