Ben Sin Startet 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2007 Hei Vi har alltid brukt ferskvannet ombord akkurat som vi gjør hjemme. Det vil si drukket det, lagd mat med det, pusset tenner, dusjet og blandet saft med det. Vi sparer ikke på vannet ombord nettopp for å få skiftet det ut så ofte som mulig, så tanken fylles stort sett opp igjen etter hver tur. Dette vannet holder meget bra vannkvalitet. Så har vi jo lest om hvilke bakteriebomber slike vanninnstallasjoner kan være. Hva gjør dere andre? Er det noen som har gode og eventuelt dårlige erfaringer med produkter som skal tilsettes vannet? Med hilsen Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Vi gjør det samme som deg , hele familien bruker vannet til allt , uten noen form for ubehag. Om dette er flaks eller tilfeldigheter vites ikke , men vi har aldri ( 10 år og tre båter ) brukt klor eller tilsetninger i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Vi har 850 liter vann ombord, pluss en 20 liter kanne med drikkevann. Drikker sjelden rett fra tanken. ( Hvem drikker vann når du er på båttur ? ) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Hadde for mange år siden en skikkelig runde med dårlig kvalitet på vannet ombord. I båthavna så er der mange som fisker fra flytebryggene, de sløyer fisker og bruker slangen til rengjøring av hender og utstyr. Den dritten (fiskeslo og blod) som blir liggende utvendig på slangen der de har holdt hendene blir ikke alltid rengjort skikkelig. Bakteriene trivdes storveies her, der går en tid, du putter den infiserte vannslangen ned i påfyllingsrøret og så er prosessen i gang. Ungene måtte ha legebehandling etter denne runden. Måtte klore tanken etterpå for å få bukt med "basseluskene". Nå klorer jeg tanken flere ggr. i løpet av sesongen. Jeg har plasttank ombord så den tåler dette. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Kristinn Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Vi overtok i fjor høst en eldre Scand Baltic med to store vanntanker. Problemet var at det lille filteret i tuten av vannkranen i byssa ble tett av brune slimete partikler (lignet på kakaosnerk). Uæææh! Det gjorde det lite fristende å bruke vannet til noe som helst egentlig. Kjøpte et sett med kjemikalier hvorav den ene var egnet til å drepe bakterier i tanken. Vi tømte ut alt, tilsatte stoffet og fylte på igjen, før vi tømte ut alt vannet igjen (tok jo halve dagen og natta... ) Etter det ble båten satt i på land for vinteren. Nå er jeg spent på hvordan det blir med vann til poteter og oppvask... For drikke det vannet gjør jeg nok ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Vi drikker også vannet ombord, og startet med det på forrige båten, da den var såpass ny at vi tenkte at det var så greit så. Vi tilsetter aldri noe i vannet, men tømmer ferskvannstanken etter hver tur, og fyller på nytt når vi drar ut neste gang. Vet ikke hvor lurt det er men, det er rutinen som gjelder foreløpig. Har aldri hatt noen problemer pga. vannet, og synes at bekvemeligheten ved å ikke måtte dra med vann på kanner er helt suveren. Drikke vann på båttur? Joda det er så fint så; Bare vann før kl. 12.00 og som tilsetning etter lunsj. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
SF Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Skiftet båt i høst og har sålangt ikke drukket av vannet fra tanken. Da jeg ikke vet hva som finnes av bakterier i systemet tenkte jeg å fylle opp med en kraftig blanding med klorin. La dette stå i noen dager for deretter og spyle godt gjennom systemet. Tror nok uansett at vi tar med en ekstra vanndunk til drikkevann. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Å la klorvannet stå på tanken, og i alle slanger og kraner i flere dager, ville jeg ikke gjort. Ikke alt i systemet har godt av sterk klorblanding i så lang tid. Og du risikerer å få problemer med å bli kvitt klorlukten/smaken. Renseeffekten er den samme etter en del timer. 24 timer er maksimumtiden for å slippe problemer. Så følg oppskriften til den annerkjente eksperten på drikkevann og septiksystemer i båt, Peggie Hall. Du finner en meget bra artikkel (på engelsk) om drikkevannstystemer og rensing her . En tilsvarende grundig artikkel fra samme damen om septiksystemer finner du her . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lano2 Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Tror nok uansett at vi tar med en ekstra vanndunk til drikkevann. Uansett, så har vi alltid en 20 liter klar, i tilfelle vi må hoppe i flåten.... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Jeg drikker ikke vannet ombord annet enn til kaffe, te o.l. der det blir oppvarmet. Har egen dunk med drikkevann (kjøpevann). Vet imidlertid om mange som drikker vann fra vanntanken ombord. Jeg liker hverken det eller springvann så drikkevann kjøper jeg. Råflott vil sikkert mange si, men det smaker i hvertfall meget godt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Morsomt dette når en del tester viser at det er færre, ikke flere, bakterier og ulumskheter i kjøpevann enn i vannet fra springen! Men, bare ting er dyre nok så må det jo være bra? ps et alternativ er jo å ha med sin egen slange på rull som brukes ved vannpåfylling? det har jeg plass til, men går på bekostning av alt det andre "rælet" mange her ikke kan være foruten ds Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Absolutt værste jeg vet er å bære vann . Bærer mineralvann, øl, vin, ankervarer, matvarer. Men vann drikker jeg fra springet. I fjor skulle jeg rense anlegget med klorinblanding sånn liksom for å ha gjort det. For sterk blanding som sto for lenge var ingen sucsess. Slet med klorinsmak meste parten av sesongen, så jeg måtte bære vann til madammen og ungane. Vrang som jeg er så drakk jeg sjøl vann i fra tanken, selv om det ikke var godt. Etter noen år på Cruise skip så er jeg vant til klorholdig vann. Nå i år så smaker og lukter vannet helt ok. lar bestandig vannslange renne i noen minutter før jeg starter påfylling til tanken. Tar også å tørker av de siste cm på slangen før jeg begynner. Noen glass vann før jeg legger meg og når jeg står opp må jeg ha. Resten av døgnet går det i kaffe og kaffe og kaffe + noe annen drikke. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lano2 Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 + noe annen drikke. Te ? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 pset alternativ er jo å ha med sin egen slange på rull som brukes ved vannpåfylling? det har jeg plass til, men går på bekostning av alt det andre "rælet" mange her ikke kan være foruten ds Etter å ha gang på gang stått å bannet korte slange som akurat ikke rekker frem til båten opp og ned. så har jeg nå med 1 stk slange på ca 5 mtr. og en på en 10-15. Tar ikke mye plass og er ofte i bruk. Nei Lano, jeg drikker ikke tea. Må da eventuelt være en "Long island ice tea". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
index Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 (redigert) Morsomt dette når en del tester viser at det er færre, ikke flere, bakterier og ulumskheter i kjøpevann enn i vannet fra springen! Det var vel motsatt, var det ikke?? Leste forresten nettopp at Bonaqua blir tappet direkte fra Glomma, uten å renses annet enn en UV-behandling før tapping på flasker. Tror jeg holder meg til tappevann jeg.... Redigert 29.Mai.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Er ikke konsekvent, men drikker sjelden vannet fra tanken. Bruker det til alt mulig annet. Har som regel en eller to kanner ombord av den typen man kjøper vann på. Fyller dem opp etter behov. Har aldri blitt dårlig av vann. Når det gjelder fylling av vann, har jeg et munnstykke ombord som jeg kan sette på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 uten å renses annet enn en UV-behandling før tapping på flasker. Hvis man først skal rense, er det UV-behandling som gjelder. Annen behandling, som filtrering, vil fjerne farge og smak på vannet. Men de virkelig sinte bassiluskene er det bare UV som tar knekken på. Resten er ren kosmetikk. Når det er sagt, jeg drikker vannet fra tanken uten noen problemer. Enkelte ganger tilsetter jeg en dråpe sitronessens, men det er bare hvis det er fest. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mouche Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Det var vel motsatt, var det ikke?? Du har selvfølgelig helt rett! Går litt kjapt i svingene av og til! Poenget er fortsatt det samme da. Kjøpevann farlig, springvann bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kes Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 (redigert) Det du sannsynligvis opplevde var innblanding av humus i drikkevannet. Humus er faktisk ganske vanlig når drikkevannet tas fra drikkevannskilde med tilsig fra myr. Utrolig mange kommuner i Norge har humus i drikkevannet. Det ser jo ikke noe særlig appetittlig ut, men vannet er likevel godkjent som drikkevann av de lokale helsemyndighetene. I mitt nærområde som er Ryfylke vil en sannsynligvis alltid få humus i tanken når det fylles vann fra lokale vannverk. Redigert 29.Mai.2007 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Båtmagasinet hadde en artikkeserie om dette i nr 11.2006 og nr 12.2006. En "ekspert" uttaler seg om at normalt skal det ikke være noe i veien for å drikke tank-vannet, men om det er barn eller folk med svekket helse kommenterer vedkommende at det bør kokes før det drikkes eller benyttes i mat. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Da fortsetter vi å drikke vannet som før. Mange av dere andre drikker også vannet uten å (tilsynelatende) bli veldig syke av det. Som noen moroklumper antyder, er det jo begrenset hvor mye vann som drikkes... Kanskje jeg utpå sommeren skal ta en klor rens etter Lars H oppskrift. Skader sikkert ikke. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Det er litt påfallende hvordan forskjellige miljøer vektlegger drikkevannet ombord. Jeg har sett i flere tyske havner, bl.a. Flensburg, Maasholm, Kielerfjorden, Kiel-kanalen og på Helgoland at flere seilere har to prosedyrer når de fyller ferskvann ombord. Den ene er at de fjerner den orginale vannslangen og kobler til sin egen. På spørsmål fra meg har de fortalt at de ikke stoler på vannkvaliteten inne i de faste gummislangene. Dernest tar de på et stoff som visstnok skal hindre algevekst. Jeg har 5-6 flasker av dette stoffet i båten som jeg aldri har brukt og skal legge ut et bile av flaska senere. Jeg har også opplevd at båteiere i Danmark gjør det samme. Utfordringen min i Danmark er å fylle vann som ikke inneholder for mye kalk. I Sverige er det ikke bra å fylle vann på Koster - dette inneholder svært mye kalkforbindelser - unntatt vannet på Ursholmen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Noen ganger kan det da gå riktig ille med drikke vannet ombord http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=185243 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Avsluttet2 Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Etter å ha sett hvordan slanger blir brukt i hjemmehavnen og gjestehavner fyller ikke jeg med de slangene. Bruker min egen medbrakte slange. Et par eksempler: Slangetuten i munnen på barn, slangetuten langt nedi portaportien for å skylle, slangetuten langt inni pelsen på hunden som skulle skylles, slangetuten liggende på bryggen full av måkeskitt . Nei Takk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Bruk vannet på tanken til å koke kaffe og mat, må man drikke vann så kjøp det på kanner eller flasker eller drikk noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.