Jump to content

Bakterier i ferskvannet ombord?

Ben Sin

Recommended Posts

Har alltid drukket vann fra tanken ombord og har ikke hatt noen problemer med det. Tar gjerne en rensing etter Peggie Hall metoden av og til, kanskje annenhvert år, kanskje skjeldnere. Admiralinnen har periodevis brukt filterkanne eller kjøpevann og har heller ikke hatt problemer. Ser det litt an hvor jeg fyller vann men er på ingen måte hysterisk, passer på å la vannet renne til i alle fall til vannet i slangen er skiftet ut før slangen går i tanken.

Jeg synes nå det er litt for ille å betale bensinpris for vanlig vann rett fra springen (eller Glomma :eek: ) som har stått på flaske i måneder... Noe av kjøpevannet smaker betydelig dårligere enn det jeg har i springen hjemme.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Dette er det stoffet som endel tyske og danske seilere heller på vanntanken for å unngå bakterieangrep på ferskvannet. Jeg har fem flasker i båten, hver holder til 1000 liter ferskvann. Mener at de koster omlag 9.5 euro per stk. Men har enda ikke begynt å bruke dem. Derimot har jeg egne slanger ombord som jeg kobler til kranen på kaianlegg når jeg bunkrer vann.

vannforbedrerfront.jpg

vannforbedrerbakside.jpg

(Har glemt hvordan jeg får presentert bildene ved siden av hverandre)

Dette er det stoffet som endel tyske og danske seilere heller på vanntanken for å unngå bakterieangrep på ferskvannet. Jeg har fem flasker i båten, hver holder til 1000 liter ferskvann. Mener at de koster omlag 9.5 euro per stk. Men har enda ikke begynt å bruke dem.

Har du noengang testet vannkvaliteten din roaldbj? Kunne vært artig å testet før og etter behandling med et slikt produkt. Jeg hadde selv tenkt å sende en prøve til næringsmiddeltilsynet i år, men tenkte at det man ikke vet har man ikke vondt av.. :wink:

Så lenge vannet smaker vann, fortsetter jeg som før.

Ben Sin

Jeg har inntil nå gjort det slik at jeg ikke har behandlet ferskvannet ombord. I tidligere båter har jeg brukt kullfilter for filtrering av vannet på kaldtvannssiden. Nå har jeg ingen filtrering. Jeg har heller ikke koblet et system slik at jeg får ut absolutt alt vann fra ferksvannstankene. Jeg vet ikke om det finnes noen "strips" for å kunne teste kvaliteten på drikkevannet, noe i likhet av det man har for å teste kvalitetn på vannet i akvariet? (Som vist på bildet - kjenner noen til et system utviklet for drikkevann?)

akvatest.jpg

Det er ikke spørsmål om jeg har råd til å kjøpe vann som er problemstillingen her. Skal nok greie å få finansiert vannet, men det er rett og slett et spørsmål om gode triks for å holde god kvalitet på det vannet som medbringes på ferskvannstanken. I tillegg føler vi vel at vi bærer nok utstyr ombord, om vi ikke skulle dra med 50 liter "blandevann" ekstra.

Det er ingen tvil om at slike tanker kan være god ynglingsplass for små basselusker.

Ben Sin

:yesnod: , men iflg Mouche er dette mye farligere enn springvann. :crazy:

Nja, jeg referer vel til tester utført av fagfolk så jeg vil ikke akkurat ta "æren" for, eller ansvaret for disse testene! :wink:

Rent konkret så var det disse beholderne som man finner på alle kontorer "med respekt for seg selv" som ikke holdt mål i forhold til vann fra springen. :yesnod:

Hvem hadde forresten trodd for 20 år siden at man kunne produsere, og selge, vann på flaske til nordmenn i Norge for priser langt over prisen på Cola? :crazy:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjøpte en liten flaske med vann, drakk omtrent halve og resten ble liggende i bilen. Ryddet i bilen et par uker etterpå og da var vannet missfarget.

Kjøper du en flaske og drikker direkte fra den er det sansynligvis ikke særlig god kvalitet på vannet etter et par dager.

Kjøper du en dunk og lar den stå halvfull fra ene helgen til den andre skulle det ikke forundre meg om vannkvaliteten er vesentlig redusert.

Skal det være noe poeng i å bruke kjøpevann bør en ikke drikke direkte fra flasken og ikke bruke vann fra dunker det er en stund siden en har åpnet.

Å fylle vann på dunker hjemme for å ta med seg er heller ingen garanti for at du får reint vann. Det er mange potensielle forurensingskilder på veien fra springen til magen.

• 2 uker senere...

Det finnes et vannrenseprodukt som heter Vivatap (vivatap.no - gir god vannkvalitet) - som både fjerner klor, tungmetaller og også bakterier. Det er testet av forskjellige instanser (NIVA, AnalyCen ++), og holder mål.

Hjemme bruker vi det til å forbedre vannkvaliteten i springen (ja, jeg smaker forskjellen). I og med at det kommer med mange gode smaksvarianter også var det glimrende da kona var gravid og drakk mye vann. Hun ble lei av kun vann, men brus var for søtt. Vivatapvann derimot var bra og billig.

Ut fra hva kunder sier så fungerer det glimrende i bobilen, og hvorfor da ikke i båten også?

Slik brukes det:

Man heller vannet (fra tanken i båten) i en mugge/ flaske.

Tar i Vivatap (nesten som en liten tepose), og rører kjapt.

Vent noen minutter (for å fjerne bakterier minst 5 minutter).

Ta ut posen (eller la den være i)

Drikk rent godt vann.

(PS: Jeg vil for ordens skyld opplyse om at jeg jobber med produktet nå og dermed ikke er 100% inhabil. Men jeg har brukt det selv før jeg begynte å jobbe med det. Nå bruker vi det mye. )

Noen andre som kjenner til dette produktet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Man behøver vel ikke KJØPE vann fordi man ikke vil drikke vannet fra tanken. Det går vel i tilfelle an å fylle godt norsk springvann på egne flasker?

Vi klager på bensinprisen, men kjøper vann til 30 kr. literen på bensinstasjonen mens minst like godt vann kan tappes gratis på samme sted.

Når det gjelder springvannet i Tyskland og Danmark har jeg full forståelse for at det ikke drikkes. Det smaker som regel pyton. selv om det kanskje ikke er skadelig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg lar meg lett engasjere når det gjelder vannkvalitet, så vil bare gi litt input etter å ha lest siste innlegg :sailing:

Jeg er helt enig! - Samtidig er det som nevnt over mange potensielle smitte/ forurensingskilder på vei hjemmefra til bruk av "hjemme-flaskevannet" i båten. Nettopp poenget med at kjøpevann er så dyrt (og tungvindt - mye å bære på) er grunnen til at Vivatap eksisterer.

Hvis du klorer tanken på båten, og ønsker å gjøre vannet klorfritt kan du bruke Vivatap til å gjøre jobben. Vivatap fjerner all klor på sekunder (hvis man rører i vannet med "teposen" oppi). Dette er bevist av uavhengige labaratorier som NIVA, AnalyCen og andre. (Ergo ikke bare en tom påstand). Så er det bare å drikke :drink: ..vann... :lol:

I tillegg fjerner Vivatap "teposen" tungmetaller, reduserer bakteriemengden og korrigerer pH verdien og mineralmengden til et sunnere nivå (igjen ikke tomme påstander, men bevist i uavhengige labber).

For tiden har jeg ikke stor båt (med vanntank), men kun en enkel Otto's 16. Vi tar med oss 1,5 liters flasker som vi fyller opp hjemme, med Vivatap teposen i. Veldig deilig og forfriskende, ikke minst med smaksvariantene. :-)

Det er billig å prøve også (så du ser om det er nor for deg). kr 29,- for en pose nok til 36 liter vann (en del dagligvarebutikker som har dem). (Ved juni tilbudet på websiden koster slik vannrensing kun kr 0,36/ liter. (i stor kontrast til kr 30/ liter) )

Måtte bare si det (litt småengasjert nå ja) ;-)

(Selv om jeg ser fersk ut på baatplassen.no er jeg ikke det. Har egentlig postet en del før, men har vært borte i nesten ett år nå... Tydligvis en oppgradering som har skjedd: Flott!)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det er billig å prøve også (så du ser om det er nor for deg). kr 29,- for en pose nok til 36 liter vann

Vil det si at posen kan brukes om igjen 36 ganger i en 1 liters mugge? Eller må man tappe 36 liter på en gang for å få full utnyttelse av pulveret?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Godt spørsmål!

Beklager forvirringen :eek:

Vivatap kommer pakket i poser (emballasje) som inneholder 18 "teposer". 1 "tepose" holder for 2 liter vann (2*18=36). I praksis holder en tepose ofte for mer enn dette også, men da vannet inneholder ulike mengder forurensing (pH nivå/ bakterienivå med videre) er det satt en anbefaling til 1 tepose per 2 liter. (Dette gjelder naturell-varianten - altså uten smak).

Smaksvariantene (sitron, jordbær, bringebær og sitron) er anbefalt for ca 1,5 liter vann per tepose. Dette har med smaksstyrken å gjøre , ikke renselseseffekten. I smaksvariantposen (emballasjen) ligger det 12 teposer.

Det som skiller Vivatap fra andre vannrensemetoder er at man putter en liten tepose i vannet, og forurensingen trekkes inn i posen og blir låst av virkestoffer der. (Virkestoffene er naturlige ingredienser.) Man kan drikke vannet mens posen ligger i vannet, men posen bør ikke spises :lol: .

Dette til informasjon.

Viktig om rensing av bakterier fra båten

Det er gjort tester på fjerning av bakterier fra vann med Vivatap, og tester viser at bakterier fjernes (også E.coli). Noen ganger fullstendig. Men, og det er et viktig men, bakterier er levende og utvikler seg. Dessuten kan de formere seg og danne høye konsentrasjoner. - Det betyr at Vivatap ikke kan påberope seg å fjerne alle bakterier alltid.

Eks. har Vivatap (selskapet) hentet vann fra en sterkt forurenset "fuglesjø" der fuglene spiser og driter, og dermed lager gode vilkår for bakterier. Konsentrasjonen av bakterier var svært høy, og 1 pose på 2 liter fjernet noe men ikke alt. Ved å øke doseringen ble mer fjernet.

Dermed (ved ekstrem bakterieforekomst i vannsystemet i båten) ville jeg personlig ha kloret vannet og vannsystemet for å drepe bakteriene, og byttet vannet. Deretter ville jeg brukt Vivatap til å fjerne kloren i tankene. Klor er ikke sunt for oss, og smaker vondt.

PS: Jeg prøver å sjekke via mine kontakter om det finnes noen enkel og rimelig måte å sjekke bakterienivå i vanntanken på. Har ikke funnet et godt svar ennå. (For å svare på trådstarters opprinnelige spørsmål.)

Redigert av psolse02 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...