Jump to content

Bakterier i ferskvannet ombord?

Ben Sin

Recommended Posts

En ting:

Man betaler jo ikke 30 pr liter for flaskevann.

En annen ting:

Jobber du for Vivatap? Greit om du opplyser om det. Reklame i underteksten for Vivatap og Norgesannonser er vel ikke i tråd med forumets regler?

Spørs hvor man handler.... over 25 kr hos Shell for 0,7 liter Imsdal. Vivataps pris blir 0.36 kr / liter

Han skrev i et tidligere innlegg at han jobber for Vivatap.

29,- nok til 36 liter blir ikke 0.36 pr liter.

Man handler selsvagt ikke en småflasker med vann og sammenlikner med 200 liters dunken ombord. Greit å sammenlikne omtrent samma kvanta i hvertfall. Jeg kjøper 10 litere med vann og det blir nok mye dyrere enn Vivatap, men likevel ikke så dyrt. Under 2,-/l.

Reklameforbudet gjelder vel okke som?

Jeg sa vel ikke at reklameforbudet ikke gjelder? "Han skrev i et tidligere innlegg at han jobber for Vivatap.", skrev jeg.

Det vil naturligvis si at jeg svarte på ditt spørsmål om han jobber med produktet. Ikke at reklameforbudet ikke skal gjelde.

Du skrev tross alt "flaskevann". Jeg vil ikke definere en 10-liter dunk som en flaske.

Tilbake til saken/produktet. Når du har vann på tanken, la oss si 200 liter da, og feks bruker litt vann til andre ting enn å drikke/matlaging

så går det vel bra. Men hvis du eller ungene plutselig blir tørste, så kan du ta å rense 2 liter vann på 4-5 sekunder.

For renser du tanken på begynnelsen av sesongen så vil den jo ikke være ren på slutten.. avhenging av forbruk selvsagt.

Jeg har aldri hørt om dette produktet før, men syns at det virker veldig allright.

Istedet for å surre med klor og dritt i vanntanken for å holde den ren, så kan du rense vannet NÅR du trenger å drikke det.

Når du bare skal dusje eller vaske deg så spiller det jo ingen rolle.

kom igjen da.... thor hushovd bruker det jo :wink:

Redigert av diax (see edit history)
.......

kom igjen da.... thor hushovd bruker det jo :wink:

Han taper jo som oftest :lol::wink:

Neida, produktet er sikkert ok det. Jeg er imidlertid fornøyd med 10 liters dunkene som man kan kjøpe overalt på dagalivareforetning. Har god plass til noen slike. Jeg drikker ikke så mye vann og alt varmt kokes jo så de tar jeg det fra 200 liter`n.

Ellers kan man jo sikkert kjøpt et vannfilter av "kongen av Queens" for de som har sett på den serien. :wink:

Dette til informasjon.

Viktig om rensing av bakterier fra båten

Det er gjort tester på fjerning av bakterier fra vann med Vivatap, og tester viser at bakterier fjernes (også E.coli). Noen ganger fullstendig. Men, og det er et viktig men, bakterier er levende og utvikler seg. Dessuten kan de formere seg og danne høye konsentrasjoner. - Det betyr at Vivatap ikke kan påberope seg å fjerne alle bakterier alltid.

Dermed (ved ekstrem bakterieforekomst i vannsystemet i båten) ville jeg personlig ha kloret vannet og vannsystemet for å drepe bakteriene, og byttet vannet. Deretter ville jeg brukt Vivatap til å fjerne kloren i tankene. Klor er ikke sunt for oss, og smaker vondt.

PS:

Ser du nevner E.coli her men der er vel ikke nødvendig å fjerne disse bakteriene, de skal jo ikke finnes i det vann som fylles fra et "godkjennt" vannverk. Ikke bare det men alle farlige bakterier skal være fjernet fra vannet som selges ut til abonenter av vann rundt omkring i kommunene. Giardiabakterien foreksempel er det jo ingen slike kjemikalier som tar, da må vannet UV-bestråles, og en slik apperatur er det vel ingen båter som har. (Det er også til opplysning få kommunale vannverk som har denne rensemetoden).

Mitt forslag er vask og desinfiser din vanntank, bytt vannet ut med jevne mellomrom og drikk det med velbehag. Jeg gjør det og det fungerer helt ok selv om min vanntank kun er på ca 150 l.

Båten har sin faste plass i hagen.......

God kveld!

Ikke bare det men alle farlige bakterier skal være fjernet fra vannet som selges ut til abonenter av vann rundt omkring i kommunene. Giardiabakterien foreksempel er det jo ingen slike kjemikalier som tar, da må vannet UV-bestråles, og en slik apperatur er det vel ingen båter som har.

Helt riktig; det skal ikke være bakterier av farlig nivå/ type i vann fra vannverkene i Norge. Takk for det! - Det var heller ikke i min hensikt å antyde det hvis noen forstod det slik. Sannsynligvis vet du mer om dette enn meg (virker i alle fall slik). - Hensikten var mer å si at det finnes et rimelig produkt for å rense vannet. Dog at dette ikke holder mål ved sterk konsentrasjon av bakterier (slik som sannsynligvis i tilfellet nevnt tidligere der noen hadde slik "kakao-snerk" i vannet). (E.coli nevnte jeg spesifikt fordi jeg har lest lab-resultater på nettopp denne bakterietypen.)

Det er også riktig å si at ikke alle vannverk bruker klor lenger for å rense vannet, men nettopp slik UV belysning + marmor (tror jeg). Men fremdeles tilsetter noen/ en del vannverk klor i vannet for å hindre bakterieoppblomstring ute i rørsystemet (etter at vannet er renset).

Mitt forslag er vask og desinfiser din vanntank, bytt vannet ut med jevne mellomrom og drikk det med velbehag. Jeg gjør det og det fungerer helt ok selv om min vanntank kun er på ca 150 l.

Enik. Noe av hensikten med min tidligere kommentar var å opplyse om produktet med tanke på å bruke klor til desinfisering. Ved å bruke Vivatap i vannet etterpå så fjernes klor helt. (Det var en tidligere som nevnte at han hadde behandlet vanntanken med klor, og at vannet i lang tid smakte klorin...) Jeg er overbevist om at vannet hadde smakt mye bedre ved bruk av Vivatap.

Selv har jeg vokst opp i båt, fra Nordan 18 til Concorde 9000 (30 fot halvplaner) - og er således oppfostret på vann fra vanntank i båt. Har ikke fått noen skader som jeg vet om ennå :smiley:

OT:

Reklame i underteksten for Vivatap og Norgesannonser er vel ikke i tråd med forumets regler?

Jeg tenkte ærlig talt ikke på det; jeg bare oppdaterte signaturen mins siden det er lenge siden jeg var innom forumet. Har sendt en epost til baatplassen.no for å spørre om det. Fant ikke noe regler om dette når jeg nå så etter det. (Så på "endre signatur"-siden, FAQ og Regler)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

God kveld!

Helt riktig; det skal ikke være bakterier av farlig nivå/ type i vann fra vannverkene i Norge. Takk for det! - Det var heller ikke i min hensikt å antyde det hvis noen forstod det slik. Sannsynligvis vet du mer om dette enn meg (virker i alle fall slik). - Hensikten var mer å si at det finnes et rimelig produkt for å rense vannet. Dog at dette ikke holder mål ved sterk konsentrasjon av bakterier (slik som sannsynligvis i tilfellet nevnt tidligere der noen hadde slik "kakao-snerk" i vannet). (E.coli nevnte jeg spesifikt fordi jeg har lest lab-resultater på nettopp denne bakterietypen.)

Det er også riktig å si at ikke alle vannverk bruker klor lenger for å rense vannet, men nettopp slik UV belysning + marmor (tror jeg). Men fremdeles tilsetter noen/ en del vannverk klor i vannet for å hindre bakterieoppblomstring ute i rørsystemet (etter at vannet er renset).

Rent drikkevann i Norge er for de fleste en selvfølge. Mange vannverk i Norge bruker fortsatt klor for å drepe bakterier og helt riktig som du sier p.g.a. dårlige vannrør. Jobber selv i en kommune, (med kommunalteknikk) der har "vi" UV-lys samt etterbehandling med marmor i vårt hovedvannbehandlingsanlegg. Reserveanlegget vårt har klorbehandling og det fungerer greit det også med tanke på å oppnå god vannkvalitet. I "min" kommune er vannledningene heldigvis av en slik kvalitet at vi slipper klorbehandling av vannet på grunn av det. Ikke det at de er helt gode, det er bestandig rom for forbedringer med tanke på inn og utlekk. Klorbehandling av vann med mye humusinnhold (høyt fargetall) kan gi uheldige konsekvenser med noen skummle aluminiumsforbindelser som desverre kan gi en tidligere aldresdemens. Grunnen til at mange vannbehandlingsanlegg fortsatt bruker klortilsettning kontra UV-lys og marmor går rett og slett på pris for å bygge disse anleggene. Hmmmmm.... Dette får være nok om vann for i kveld.... Mer om vann, kloakk, slam og renovasjon i morgen på jobben.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Watermaker er toppen,prøv å få fylt vanntanken i Oslofjorden om vinteren,nesten alle marinaer stenger vannkranene. Vi som bruker båten om vinteren har alltid plenty med drikkevann etter at watermakeren kom ombord,jeg som seiler katamaran som er kjenslig for vekt lager nå vann etter behov,før ble vanntanken på 500 liter fylt opp for sikkerhetsskyld ,man visste jo aldri når neste mulighet dukket opp.Dumt å dra på et halvt tonn ekstra til enhver tid. Nå vet jeg også at jeg alltid har nok drikkevann av topp kvalitet. Fruen er også mer positiv til bålivet etter at begrensningene på vannforbruket ombord ble borte.

Dessuten er det flere og flere steder som tar betalt for vannfylling.

• 1 år senere...

Hei.

PREDEC lanserer nå et drikkevannfilter som filtrerer bort giardia cyster, bakterier og andre partikler over 0.5 mikrometer som måtte befinne seg i ferskvannstanken om bord i båten deres.

Er du usikker på hvor godt du har renset ferskvannstanken siden forrige sesong? Skulle du vært foruten bekymringen om mulig bakterievekst? Da skal du vite at det finnes en meget god og rimelig løsning.

Gå inn på httrp://www.predec.no

eller så kan dere gå inn på: http://www.ahandel.no/catalog/product_info...roducts_id=1455

Produktet er beregnet for destruksjon bakterier for vanntanker i båter, campingvogner, varmtvannsberedere osv. BioTab Ren Vanntank desinfiserer raskt og forhindrer og tar bort dårlig lukt raskt.

Preben

Her er litt faktainformasjon:

Vannet vi fyller på tanken og som leveres fra vannverket er av god kvalitet ( nesten alltid)

Forurensing på slangen eller dekksforskruning kan forekomme, og dersom bakterier kommer ned i tanken og finner næring så kan de begynne å formere seg (Det er forresten en hyggelig båtaktivitet, men ikke i vanntanken)

Dersom vannet står lenge på tanken kan det gro alger og bakterier, som oftest er det bare smaken som er problemet.

Der finnes midler som løser problemet på en billig måte, og som gjør at man kan trygt kan drikke vannet:

1) Dersom vannet har stått lenge, f.eks. i starten av sesongen, så anbefaler jeg en omgang med rens + konservering. Vi har et sett som består av Vannstoffhyperoksyd + Sitronsyre + Sølvioner.

2) Dersom man fyller rent vann, kan man konservere med sølvioner.

3) Dersom man fyller tvilsomt vann kan man konservere med klor + sølvioner.

Alt dette får man på sitt lokale apotek, i de fleste båtutstyrsbutikker og hos noen jeg kjenner som begynner på M...!

Vannstoffhyperoksyd: Renser opp

Sitronsyre: Fjerner vond lukt og smak fra systemet

Klor: Dreper bakterier raskt

Sølvioner: Hindrer bakterier å formere seg, og dreper sakte de som allerede er der. Sølvionene gjør at celleveggene ødelegges, og at det ikke oppstår bakterievekst i tanken.

Her er noen linker som viser aktuelle produkter. Som dere ser, så er det billig å skaffe seg rent drikkevann fra egen tank.

http://maritim.no/product.aspx?id=20424&am...upkey=002002060

http://maritim.no/search.aspx

Watski har et konkurrrerende produkt, og Micropur finnes også i apotekene så vidt jeg vet ( så er reklamen forhåpentligvis nøytralisert)

Ha en god og frisk ferie, og drikk nå ikke bare vann. Arendalspils anbefales på det varmeste.

øyvind@maritim

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...