Jump to content

Promille grense


kristian

Recommended Posts

les innlegget til Loffern en gang til du :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nevn en person som ikke klarer å kjøre båt etter en 0,35 flaske øl. :headbang:

Klarer han ikke det så bør han ikke ha båt i det hele tatt. :nonod:

 

Men dette er å snu problemstillingen helt på hodet. Selvsagt greier de fleste å kjøre båt etter både en og tre pils. Men hvorfor må de det når de kjører båt? Spørsmålet var promillegrense, og jeg støtter Astors klarsyn i denne saken.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor er det så akseptert i båtmiljøet med fyllekjøring?

Var sammen med resten av båthavnen på Lervik vitne til tre overstadig berusede personer ankomme og forlate havnen i en åpen båt. De var så snydens at de hverken kunne stå eller gjøre rede for seg (men manøvrere båten klarte de merkelig nok) - ikke hadde de vester ombord - ikke lanterner - alle så det og ingen gjorde noe.

De skulle over Klosterfjorden til Fjellberg.

Jeg hadde faktisk ventet at noen av de erfarne og etter sigende, alltid hjelpsomme båtfolkene hadde grepet inn.

Ingen gjorde noe som helst annet enn å fleipe med dem og kommentarer av typen at han med brillene må kjøre, han ser sikkert best... haglet.

Jeg grep ikke inn og det red meg som en mare natten gjennom - neste gang ringer jeg i det minste politiet.

Link to post
Share on other sites

Har samme syn som Astor, men med en liten forskjell.

Er vi innom ett tettsted å handler. Blir det gjerne til at vi tar en lunch før vi drar videre. Da tar jeg gjerne en pils til maten.

Men "kjøre pils" underveis ble det slutt på for mange år siden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå må du bestemme deg Mariell. Du kan ikke både være enig med Astor som vil ha 0,2 og samtidig være for å kunne ta deg en øl til maten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor er det så akseptert i båtmiljøet med fyllekjøring?

Var sammen med resten av båthavnen på Lervik vitne til tre overstadig berusede personer ankomme og forlate havnen i en åpen båt. De var så snydens at de hverken kunne stå eller gjøre rede for seg (men manøvrere båten klarte de merkelig nok) - ikke hadde de vester ombord - ikke lanterner - alle så det og ingen gjorde noe.

 

Og her er vi kommet til kjernen i problemstillingen! Hvis det nå hadde vært 0,2 grense, hva da? Hadde ikke de samme menneskene satt seg bak rattet eller? Hvis det er 0,2 grense blir da fjorden plutselig full av politibåter som ordner opp kl 01 om natten?

Hvis politiet hadde vært til stedet her så kunne de gitt bot for manglende lanterner og vester, og antagelig hadde disse langt over 0,8 så da kunne de blitt tatt for det også. Kun ved hjelp av gjeldende lov pr. idag. Hva skal vi med en strengere lovgivning når dagens lover er mer enn bra nok? Jeg er ikke for fyllekjøring hverken til lands eller vanns men når jeg slører avgårde i 4-5 knop og tar to øl underveis er det en vesens forskjell fra om jeg tar bilen min og durer ut i 100km/t. Da skjer plutselig alt så mye fortere. Jeg vil påstå at når jeg trasker hjem etter noen pils på pubben er jeg en mye større fare enn når jeg er ute med båten min og tar meg noen øl i løpet av en stille dag på sjøen. Men da vil dere vel at det skal bli ulovlig å GÅ hjem etter noen pils også da regner jeg med....

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Men hvorfor er det så akseptert i båtmiljøet med fyllekjøring?
Var sammen med resten av båthavnen på Lervik vitne til tre overstadig berusede personer ankomme og forlate havnen i en åpen båt. De var så snydens at de hverken kunne stå eller gjøre rede for seg (men manøvrere båten klarte de merkelig nok) - ikke hadde de vester ombord - ikke lanterner - alle så det og ingen gjorde noe.
De skulle over Klosterfjorden til Fjellberg.
Jeg hadde faktisk ventet at noen av de erfarne og etter sigende, alltid hjelpsomme båtfolkene hadde grepet inn.
Ingen gjorde noe som helst annet enn å fleipe med dem og kommentarer av typen at han med brillene må kjøre, han ser sikkert best... haglet.
Jeg grep ikke inn og det red meg som en mare natten gjennom - neste gang ringer jeg i det minste politiet.


Kan ikke se at noen her har forsvart overstadig beruselse i kombinasjon med båtkjøring. Har tilgode å se studier som viser at 0.0, 0.2 vs. 0.5 eller 0.8 for den saks skyld har stor betydning så her er budskapet signaleffekten. Feber rundt over 38,5 og lite søvn er minst like sløvende. Gjerne 0.5 for min skyld, men 0.2 blir for hellig og har ingen praktisk betydning.
Link to post
Share on other sites

Er enig med deg.

Selv drikker jeg ikke når jeg er underveis, men det hverken plager eller utsetter meg for fare at andre tar en pils eller to.

Men mistenker at det ligger mye gammel ukultur i båtmiljøet som gjør at slike ting jeg opplevde får skje.

Link to post
Share on other sites

Det hadde etter mitt syn vært fornuftig med differensiert promillegrense til sjøs..

 

I båter som gjør mer enn høyst 10 knop bør det være 0,2 som er grensa, på sakteregående båter kan det være 0,8 som i dag, evnt høyere.

enig........

 

stor forskjell på snekke/seil-fart o fri fart som en del argumenterer för...........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei en kan ikke miste "lappen" men:

- En kan skade andre

- skade seg selv

- ødelegge andres båter

- skade sin egen båt

- osv

 

 

Er selvfølgelig å banne i kjerka og utfordre menigheten av mange perfekt hyklere å fortelle at jeg og mine likesinnede tar oss en pils i varmen mot tørsten mens vi tusler i snekkefart på fritida en godværsdag. Vi koser oss underveis med en pils.----- og så må dere bare stresse mot målet og ankerdrammen i 10-15kn+++ fart dere som egentlig ikke liker dere på sjøen, men må fortes mulig fram for å tylle i dere alkohol via en amkerdram.

Er det oss som årsaken til det siterte ??? Neppe! Sorry for ikke å ha de rette meningene---- atter en gang.

Bare rop halleluja til nye og strengere regler. Det er ingen til å håndheve dem uansett. Livet går videre uansett i samme tralten. Mange er faktisk så sugne at de må drikke en alkoholfri pils for å holde det gående leser jeg. Er jeg tørst tar jeg meg en iskald pils, også umderveis. Kan se ut for at jeg er nesten allene om det her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Nå må du bestemme deg Mariell. Du kan ikke både være enig med Astor som vil ha 0,2 og samtidig være for å kunne ta deg en øl til maten.

 

OK la ikke merke til at han var enig md krf. Enig at 0,2 er litt strengt. Men om du tar en pils til maten. Tar en kopp kaffe før en tusler ned i båten. Så går det fort ett par timer fra man får pilsen til man kaster loss.

 

En 0,5 tilfører kroppen rundt 0,5 promille.

kroppen forbrenner i snitt 0,15 i timen 0,15x2 =0,3

Så da har jeg forbrendt 0,3 av de 0,5 og er innenfor krf's forslag når vi kaster loss. :wink:

Det er i allefall sånn jeg forklarer det til madammen. :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du er ikke det Sigurd, er med deg jeg. :drink:

 

 

 

 

Men dette er å snu problemstillingen helt på hodet. Selvsagt greier de fleste å kjøre båt etter både en og tre pils. Men hvorfor må de det når de kjører båt? Spørsmålet var promillegrense, og jeg støtter Astors klarsyn i denne saken.

 

Og hvorfor må alle blande seg inn i hvorfor man tar en styrepils eller 3.

 

Er jeg tørst gjør jeg det og det bør være opp til den enkelte.

 

Fortsetter vi i denne tralten så blir det snart forbud om å gå på fortauet med promille, kanskje det burde vært 0,2 der også.

 

Lenge leve nisselandet :cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sigurd, du er ikke alene. Jeg nyter en styrepils, og det med god samvittighet. Farta er gjerne 5-6 knop når vi tusler rundt i skjærgården og jeg tør påstå at i det fartssegmentet er det ikke en pils eller to som er årsaken til eventuelle uhell man måtte oppleve.

 

Skål og god seilas :cheers:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

En 0,5 tilfører kroppen rundt 0,5 promille.

kroppen forbrenner i snitt 0,15 i timen 0,15x2 =0,3

Så da har jeg forbrendt 0,3 av de 0,5 og er innenfor krf's forslag når vi kaster loss. :wink:

Det er i allefall sånn jeg forklarer det til madammen. :lol:

Joda, å kunne kose seg med en øl til maten eller mot tørsten har jeg sansen for. Nå var vel nettopp et av argumentene den gang vi fikk 0,8 at en skulle slippe slike infløkte regnestykker. Med grense på 0,8 kan man jo ta seg en øl eller to med god samvittighet

Lenge leve snekkepilsen!!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at jeg ikke fyllekjører med Trudelutt i 7 knop selv om jeg alltid tar en styrepils på 2-timersturen fra Son til Kommers i helgene.

Hjem blir det noe annet, da skal jeg kjøre bil hjem på motorvei i 100km/t etterpå med adskillig større krav til årvåkenhet og også mulighet for kontroll.

Lars H. :drink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er jeg tørst tar jeg meg en iskald pils, også umderveis. Kan se ut for at jeg er nesten allene om det her på forumet.
Nei jeg tviler på det når alt kommer til alt

 

 

Så da har jeg forbrendt 0,3 av de 0,5 og er innenfor krf's forslag når vi kaster loss. :wink:

Det er i allefall sånn jeg forklarer det til madammen. :lol:

så du er for nye regler som du selv bare dr... i?

slik at vi som følger reglene får en kjipere hverdag? :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jada en pils under veis hadde smakt veldig godt det. Er vel sikkert ikke noe risikomoment om man tusler i snekkefart.

 

Grunnen til at jeg har tatt det standpunktet jeg har er at tidligere så tok jeg ikke 1 eller 2 pils, men gjerne 10 da gjerne en lite skærp en i tillegg. Var da en snekke jeg hadde som gjorde 6.7 knop.

 

En gang gikk det veldig galt.

St.hans full båt med mer eller drita folk. vi gikk utover fjorden med lanterner. ett høyt skrik fra dama som satt fremme på dekk. Og der så jeg baugen på en båt som kom rett i mot oss uten lanterner i 15-20 knop. fikk hivd over roret så den møtende båten traff oss på skrå i stedet for rett i baugen. den andre båten begynte å klatre oppover på vår babbord side. Ventet bare på at han skulle lande oppå oss. Hvilke han heldigvis ikke gjorde. Han skle av å ble liggende ved siden av.

 

Ingen ble heldigvis skadet, merkelig nok ikke så store skader på båtene heller.

Fenderlista ble kuttet av og noen skader på dollbordet var alt. Var farge fra bunnstoffet hans på fendrlista og rekka rundtbåten min.

Det viste seg at de var minst like berusede som oss.

Er overbevis om at hvis jeg hadde vært edru så hadde jeg sett den båten før det var for sent og kunne ungått kolisjonen.

Hvis jeg ikke hadde fått lagt roret om i siste liten så hadde jeg vel heller hatt noen hustru i dag. Det var nemlig hun som jeg senere giftet meg med som satt i baugen.

 

Bestemte meg der og da at jeg aldri skulle føre en båt med en pils i handa noe mer. Men ja det tar ikke lang tid etter vi er fortøyd før ankerdram og pils kommer fram.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Men greia er jo den at hadde de vært edru så hadde de vel antagligvis husket på å sette på lanternene.

Hadde jeg vært edru i min snekke så hadde jeg sett den med eller uten lanterner.

24 Juni kl 0300 er det ikke så mørkt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Også er det jo forskjell på 2 og 10 pils også da. Kan se ut som om at noen tror at hvis man synes det er greit med 2-3 øl så betyr det at man sier ja til fri flyt. Det er ikke sånn. Jeg er imot fyllekjøring med båt men ser fremdeles ikke problemet med å kunne ta meg en øl når jeg kjører båt.

Er folk virkelig så naive at de tror det blir mindre fyll(og da mener jeg fyllekjøring ikke 2 øl) på sjøen av å stramme inn reglene. Målet må jo være at det skal bli tryggere å ferdes på sjøen og det eneste som kan bidra til det er at politiet patrulerer og håndhever dagens lover(holder i massevis til å ta samtlige skrekkeksempler som er blitt fortalt i denne tråden)

Når det er sagt så må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen av forholdene som noen beskriver her og jeg ferdes mye på sjøen, både i jobb og privat. At det skjer flere ulykker nå enn noen gang skyldes i hovedsak at det finns flere med båt nå en noen gang og da er det naturlig med flere ulykker.

Link to post
Share on other sites

Trist, trist, trist ...

 

En ting er å argumentere for styrepils i snekkefart (som ikke er nevneverdig lurt dersom båten veier mange tonn mer enn en enkel liten snekke) , men hvis ikke KNBFs generalsekretær er feilsitert i Aftenposten er det skuffende. Det jeg tenker på er følgende:

Men han ønsker fortsatt å ha anledning til å ta seg en øl til maten når han er ute i sin egen cabin cruiser, som ikke har høyere toppfart enn 20 knop.

og

Jeg blir ikke noen dårligere båtfører selv om jeg tar meg en pils eller et par glass hvitvin til rekene, så lenge jeg holder meg under 0,8 i promille, sier Syvertsen.

 

Dette er uansvarlig, syvert! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen kunst å seil godt når en er edru, men det er en stor kunst å seile god når en er full (Sir Francis Chichester -kjent engelsk jordomseiler)

Jeg er ingen kunstner i så måte og som de fleste som seiler nytes det ingen form for sterkdrikk ombord under fart, og dette har ikke med antall knop å gjøre. Det kan være at en må vurdere et vindskifte i trangt farvann, må raskt på dekk, eller hva som helst - da må en være klar i toppen og rask på beina.

Men hva en nyter i sin lune havn er en annen sak :cheers:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...