Jump to content

Promille grense


kristian

Recommended Posts

I den lune havn er det kanskje lydnivået som bør begrenses når promillen stiger :cheers:

 

Uansett, det kan være lurt å være oppmerksom på om og når båten skal ut neste dag når man vurderer om det er på tide å sette korken på flaska. Det er når denne styrepilsen dukker opp søndag formiddag i hånda på en litt sliten skipper på vei ut av havna at det virkelig er grunn til å lure på folks forhold til alkohol og båtliv.

 

Det har uansett ikke så mye for seg å lage flere promillegrenser avhengig av båtens fart og størrelse, kanskje med unntak av mindre robåter.

Link to post
Share on other sites

Synes det er merkelig at mange mener de har kontroll dersom båtene har lav fart, hva om vi snur på det. Er det ok å kjøre bil i lav fart med 0,8 i promille da.

 

Nei.

 

Hvorfor skal det sammenlignes med bilkjøring ?? Bil og båt er 2 vidt forskjellige ting....

Det er ikke ok å kjøre bil med 0.8 da promillegrensa er på 0.2 i Norge.

 

Det kreves noe helt annet av en bilfører en båtfører.

 

Hvorfor ikke legge bildebatten død og heller diskutere båt og promille ?

Link to post
Share on other sites

Synes det begynner å bli litt for mye "vi skal passe på dere for dere, for dere vet ikke hva dere gjør" politikk.

Det vil alltid være noen som ikke bryr seg, uannsett hva grensen blir.

Problemet er bare at de ødlegger for oss andre som klarer å ta ting litt med ro, og koser oss.

 

Hadde det vært litt mere politi på sjøen som hadde tatt de som drev med uvettig kjøring hadde ikke dette vært noe problem.

Slik det er i dag, er det alt for mange på sjøen som ikke skjønner hva de driver med. Og de ser på sjøen som en friplass hvor alt er lov.

 

Christian

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Synes det begynner å bli litt for mye "vi skal passe på dere for dere, for dere vet ikke hva dere gjør" politikk.
Det vil alltid være noen som ikke bryr seg, uannsett hva grensen blir.
Problemet er bare at de ødlegger for oss andre som klarer å ta ting litt med ro, og koser oss.

Hadde det vært litt mere politi på sjøen som hadde tatt de som drev med uvettig kjøring hadde ikke dette vært noe problem.
Slik det er i dag, er det alt for mange på sjøen som ikke skjønner hva de driver med. Og de ser på sjøen som en friplass hvor alt er lov.

Christian


Er det ikke slik Båtplassen er da ? Bedrevitere som skal heve seg over andre ?? :crazy::wink:

Promille er vanskelig å diskutere da man aldri kan bli enig.
Dessverre kryr det av idioter som ødelegger for andre... 0.2 eller 0.8, værstingene blir ikke borte av den grunn, mer synlig politi og strengere konsekvenser hvis en blir tatt for promillekjøring tror jeg heller vil vise positivt på ulykkestatestikken...
Link to post
Share on other sites

Passer fint for meg og min båt (26'):

 

Promille=AntallFot/(FastFaktor(7)*knop*AntallPersonerOmbord)

 

Her er det ikke lov å jukse med båt på 300 fot, ei heller å oppgi knop hastighet i annet enn hele knop (eks. Mkn) :wink:

Nytter heller ikke å sitte bak i slepejolla med snorer opp til ror/motorkontroll og påstå 0 stk. i båten.

 

Eks. alene på tur :

Promille=26/(7*5*1)=0,74

 

Legg merke til at ved 0 knop (mao. ankerdramm(er)) er promillegrensen lik ∞ (uendelig) hvilket muligens bør begrenses i versjon 2 av formelen.

 

Kjør forsiktig :wink:, og skulle du ha benyttet deg av ovenstående for så å dra en liten tur ut igjen (hvilket heller ikke er innenfor formelen), så la nå for all del ankeret sitte :cheers:

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at det forelå tilstrekkelig med dokumentasjon bl.a. ved kliniske tester, på at ens dømmekraft og reaksjonsevne var betydelig nedsatt før man nådde 0,8 promille? Men nå er det plutselig ikke så farlig da hevder leder av KNBF? :confused:

 

Nok et eksempel på at ALLE, også de som er satt til å lede(!) snakker sine helt egoistiske særinteresser! :yesnod: Ikke bra! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ber alle som hever pekefingrene om å gå i seg selv,

 

Fører du noengang båten når du er trøtt?

Hender det at du ikke har full kontroll på alle ombord, så ingen forstyrrer utsikt eller stabilitet i båten?

Du tar vel ikke medisiner som har beroligende eller oppkvikkende virkning?

Du prater vel aldri i mobiltelefonen når du styrer båten? Uten handsfree?

 

Hvis du kan svare et stort NEI på alle disse spørsmål, så OK, du får fortsette å kritisere folk som tar en pils og så kjører båt.

 

Hvis ikke, ber jeg deg tenke gjennom om du selv kanskje er minst like 'farlig' som båtfører, som oss som koser oss med en pils ombord.

Link to post
Share on other sites

Det er sant, men at noen ikke vil bry seg uansett er ikke noe argument for å la det skure. Det er svært viktig å bidra til å skape holdninger.

 

La det skure, Sjøtummel? Hvordan da? Lar de som er for å opprettholde dagens lovverk det skure? :eek: På alle områder, eller kun på de områder som du mener det bør endres?

Jeg bidrar til å skape en masse holdinger med min væremåte, men er aldeles ikke for å stramme inn en promillegrense som jeg mener er helt utmerket til å ivareta sikkerheten til sjøs. Dette viser jo også all statistikk.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg ber alle som hever pekefingrene om å gå i seg selv

I den grad den var ment til meg; Jeg argumenterer ikke for å sette ned promillegrensene. Men jeg reagerer sterkt mot at lederen i KNBF ikke skjønner at slike utsagn bidrar til å senke respekten vi har til han. Jeg regner til hans forsvar med at han ble uheldig sitert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at det forelå tilstrekkelig med dokumentasjon bl.a. ved kliniske tester, på at ens dømmekraft og reaksjonsevne var betydelig nedsatt før man nådde 0,8 promille?

Som jeg har beskrevet i utallige innlegg tidligere liker vi oss på sjøen. Til de grader liker vi oss at vi ønsker at turen alldrig skal ta slutt. Derfor så går vi også så sakte vi bare kan vel vitende om at ”turen tar slutt når du kommer i havn” som Odd Børresen så fortreffelig sier det.

 

Solen skinner, havet er blankt, måkene skriker og Postgirobygget synger ”En sommerdag” mens kona og jeg sitter lett påkledd og tilbakestrukket på fly og døser i ettermiddagsheten. Jeg justerer piloten en grad eller to vel vitende om at jeg da også kan gå de neste 2-3 timene uten å røre hverken ratt eller spak.

 

Nærmeste båt er et par kvartmil unna på styrbord, på vei sørover. Han dirrer og henger liksom i tomme lufta. Innimellom forsvinner han helt i disen. Skal han til Hui kanskje, eller til Bolærne?

 

I en slik tilstand vil det vel ikke komme som noen bombe om en klinisk test hadde vist at min ”dømmekraft og reaksjonsevne var betydelig nedsatt” og det allerede før jeg hadde inntatt en aldrig så liten kjølig bayer for tørsten.

 

Og ærlig talt. . Hva skal men med sylskarp reaksjonsevne og dømmekraft når man døser i 6 knop, havet er flatt, livet er herlig og det er milevis til nærmeste båt?

 

Lenge leve snekkepilsen!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rem - en mann ved navn Syvertsen eller Jensen eller hva vet jeg, kan mene hva han vil, men en leder av KNBF er i en litt annen situasjon, for ikke si posisjon, enn oss anonyme kranglefanter her på forumet. Det er poenget og ikke så mye annet!

 

Og så en liten, nei faktisk stor, innrømmelse; i min ungdom så var den beste måten å bli edru på om natta, å sette seg i en 10 fots with-jolle med 18hk og hoppe rundt i/på bølgene! :yesnod:

 

Når det er sagt så er jo ingenting lenger som de/det var, vel hvis de/det noen gang var det! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest hva Syvert har skrevet eller sakt i sakens anledning. Personlig har jeg dog alltid hatt stor sans for Syvert og den argumentasjon han legger i bordet. Har Syvert nå argumentert for oppretholdelse av den eksisterende lovgivningen på området skal han ha min fulle støtte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

La det skure, Sjøtummel? Hvordan da? Lar de som er for å opprettholde dagens lovverk det skure?

Tja, om det er tilstrekkelig med kontroller er en annen diskusjon.

 

Styrepilsen i snekkefart kan virke nokså uskyldig, men det er viktig å huske på at snekkefart ikke er ufarlig når båten veier betydelig mer enn en snekke (og sant og si er det vel heller dorgefart enn toppfarten til snekka som er grei). Når generalsekretæren i KNBF mener det er greit med 0,8 i promille når ettersom båten hans ikke kommer opp i mer enn 20 knop så vil det være å la det skure om man ikke reagerer. Om ikke Syvert har kjøpt seg ny og mindre båt i det siste er det snakk om en helplaner på 5 tonn. (Syvert har vel oppgitt en noe høyere toppfart enn 20 knop tidligere, men jeg har ikke tenkt å henge meg opp i dét ettersom jeg i utgangspunktet ikke ser noen mening i å lage et promilleskille mellom 20 og 30 knop. dessverre sliter utsagnet på troverdigheten til KNBF dersom journalisten har sitert ham korrekt.)

 

Dessverre er det sånn at vi sm har båter som ikke går så fort må være i stand til å reagere på kortere varsel fordi vi er nødt til å forholde oss til andre fartøy. Det var dette med sjøveisregel 2.

 

Vurderinger med beskrivelse seilas godt utaskjærs med havblikk blir litt søkt ettersom du på et eller annet tidspunkt setter kursen nærmere land og sannsynligvis i havn. Været har også en tendens til å kunen skifte. Det er litt optimistisk å regne med at promillen vil synke og generell trøtthet ikke vil gjøre seg gjeldende på det tidspunktet du ikke lenger er godt utaskjærs i havblikk. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker Jan Syvertsens uttalelser dithen at han forsvarer snekkepilsen.

Nja, han foreslår faktisk strengere grense for raske båter, og nevner 30 knop som eksempel. Samtidig forsvarer han snekkepilsen også for planende båter så lenge de ikke får sine 5 tonn opp i mer enn 20 knop. (Ok, det var en spissformulering. Jeg antar at syvert snart stikker innom denne tråden for å klargjøre både sitering, egne utsagn og KNBFs politikk på dette området. :seeya: )

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at de fleste som ferdes til sjøss i fritidsbåt har god dømmekraft (ikke alkoholpåvirket) til de kommer til havn og har fortøyd. Etter fortøyning kan det kanskje bli nyting av alkohol. Ut fra selvopplevde "forhalinger"/ hurtige avganger om natta grunnet dårlig vær (bl.a. i Gluppø, Syd-Koster, Vederøyene og noen andre øyer), kan kanskje noen ombord (medlemmer på BP) vurdere om de er i stand til å føre båten sikkert om natta når værforholdene blir slik at man må forlate området.

Link to post
Share on other sites

Ganske morsomt å se hvordan man i denne diskusjonen tar til ordet for at båtfolket besitter både sunn fornuft og god dømmekraft (?), mens man i diskusjonen om obligatorisk båtførerprøve idioterklærer alle med norsk pass, og kanskje vel så det?

 

Konskevente? :nonod: Noen som gråter for sin syke mor? :yesnod:

 

Som jenta sa; ta meg hvor du vil, men ikke på ordet! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og ærlig talt. . Hva skal men med sylskarp reaksjonsevne og dømmekraft når man døser i 6 knop, havet er flatt, livet er herlig og det er milevis til nærmeste båt?

Og så kommer det en liten båt mot deg i 40 knop. 2 glade ungdommer (over 16 år) ombord. Båten er litt ustabil og skifter gjerne litt kurs når den hopper og spretter på småbølgene. Plutselig mister føreren kontrollen over båten sin og den har kurs rett mot deg. Hvilken hastighet er det da du har å forholde deg til? Hva avgjør da kravene til reaksjonsevne og årvåkenhet? Ikke dine 6 knop, men den andre båtens 40 knop.

 

6 -7 knop og en styrepils eller to er ikke noe problem. Problemet er man ikke er alene der ute. Problemet er at ikke alle de andre synes 6 knop er grei fart. Problemet med andre i 40 knop er at man plutselig ikke er alene. Problemet er at du brått kan være den nærmeste ved en ulykke og må gjøre din plikt med å unsette andre.

 

(Noen som trenger kurs i å male fanden på veggen, så kan jeg bistå! :lol: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...