Jump to content

Promille grense


kristian

Recommended Posts

Nå får det være måte på flisespikkeri og oppkonstruerte situasjoner. Om den andre båten kommer "virrende" imot meg i fylla eller ikke i 40 knop der jeg tusler rolig avgårde i min snekke med maxfart på 7 knop med en styrepils eller 2 og kanskje opp mot 0,8 promille, kommer jeg ikke fortere unna enn om jeg hadde hatt 0 promille! Og hvorfor nevne en alder på 16 år? Fyll er fyll og fart er fart uansett alder!

 

Og, om jeg skulle trenge å assistere noen med min styrepils innabords, garanterer jeg å klare det bedre enn etter en dårlig natts søvn.

 

"Noen som trenger kurs i å male fanden på veggen, så kan jeg bistå" sier du. Det tviler jeg ikke på!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan nesten ikke huske sist jeg var på båttur uten å drikke øl bak rattet jeg. Kall meg uansvarlig dust eller hva som helst. Jeg er laget slik at jeg blir en bedre skipper hvis jeg kan kose meg med en ølboks eller tre. :cheers:

 

Styrepils har ingenting med flatfyll å gjøre. Styrepils er ikke skadelig for noen. Flatfyll derimot er farlig både for en selv, og alle andre omkring. Flatfyll eller bare fyll tar jeg sterk avstand fra!

 

Jeg har ikke noen som helst tro på at det blir mindre fyll ved å sette ned promillegrensen. Det eneste jeg ser er at flere av oss blir lovbrytere også på sjøen. Et lovverk må være laget slik at det er praktisk mulig å leve uten å bli lovbryter.

 

Jeg bryter garantert mange lover og regler hver eneste dag, uten at jeg vil kalle meg kriminell. Faktisk er jeg en ganske kjedelig gjennomsnitts nordmann uten rulleblad.... :wink:

 

Fortsett å kos dere på sjøen, innen rimelighetens grenser!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Forventes at man er over 16 i hurtiggående båt. Alder nevnt kun for å poengtere at fører av hurtiggående båt er innenfor loven. Kan ikke se at jeg har skrevet noe om at fører i 40 knop er påvirket av alkohol.

 

Poengene er at du ikke er alene på sjøen, og at det ikke er deg og din atferd alene som stiller kravene til deg som fører av din båt. Du er faktisk nødt til å forholde deg til andre og handle ut fra hva andre foretar seg. Andre handler av og til urasjonelt.

 

Fortsett og kos deg med styrepilsen din Lars H. Om du og jeg møtes i 8 knop så blir det neppe noe problem. For meg starter og slutter båtturene med bilkjøring, så da er løpet lagt. :cheers:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Far liker å drikke øl. Far liker å kjøre båt. Far vil gjerne gjere begge deler same dag. I havna står bilen. Den skal heim.

 

Då er det fint at mor ikkje drakk øl, så ho kan kjøre heim.

 

Kanskje mor skulle både kjøre båt og kjøre bil, så kan far drikke så mykje øl han vil?

 

Nils. (som gjerne vil ha 0,2 promillegrense i samvær med barn).

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Far liker å drikke øl. Far liker å kjøre båt. Far vil gjerne gjere begge deler same dag. I havna står bilen. Den skal heim.

Då er det fint at mor ikkje drakk øl, så ho kan kjøre heim.

Kanskje mor skulle både kjøre båt og kjøre bil, så kan far drikke så mykje øl han vil?

Nils. (som gjerne vil ha 0,2 promillegrense i samvær med barn).

Promillegrensen i samvær med barn er 0,00. :nono:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Far liker å drikke øl. Far liker å kjøre båt. Far vil gjerne gjere begge deler same dag. I havna står bilen. Den skal heim.

Men da drikker ikke far noe som helst med alkohol på turen hjem. Men en enkelt pils på vei til uthavnen på fredag der han skal bli til søndag kveld, ja det er noe annet. Men å kjøre hjem på motorveien i 90 km/t med biler imot 1 - 2 meter til siden er noe annet enn i 7knop (15km/t) til uthavnen på en brei fjord.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Personlig så ser jeg ikke noe problem med snekkepilsen og jeg kan selv ha stor glede av den ombord i en snekke... men vinklingen i denne debatten tok vel en annen vending med siteringen fra aftenposten i dag av lederen i KNBF.... snekkepils, men det å hevde dette er vel på kanten av hva man kan forvente av lederen av KNBF

 

Men han ønsker fortsatt å ha anledning til å ta seg en øl til maten når han er ute i sin egen cabin cruiser, som ikke har høyere toppfart enn 20 knop.

 

- Jeg blir ikke noen dårligere båtfører selv om jeg tar meg en pils eller et par glass hvitvin til rekene, så lenge jeg holder meg under 0,8 i promille, sier Syvertsen.

 

Ombord i Stauden II er det vester på alle mann når ikke tampen er i kontakt med morder jord og 0 i promille.... men ellers så er nok promillen over 0 om andakten er over (morgen andakten) :drink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Promillegrensen i samvær med barn er 0,00.

 

Filler og. Her prøver eg å moralisera, og så blir eg møtt med moralisering for at eg ikkje moraliserer strengt nok :headbang::lol:

 

I alle fall, på vegne av alle ungar som blir utrygge i møte med vaksne som endrar oppførsel etter eit glass vin: Takk for gode haldningar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Filler og. Her prøver eg å moralisera, og så blir eg møtt med moralisering for at eg ikkje moraliserer strengt nok :headbang::lol:

I alle fall, på vegne av alle ungar som blir utrygge i møte med vaksne som endrar oppførsel etter eit glass vin: Takk for gode haldningar! :smiley:


:cool:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Båtvenner

 

Når en ser font størrelsen på Aftenposten om promille grense i båt, og på hele første side i tillegg, så er jeg redd at "løpet er kjørt".

 

Det blir 0.2 grense innen kort tid. Den tredje statsmakt har talt. Sånn er det bare.

 

Det eneste som kan stå mot er en felles front fra båtfolket.

Noen slik front finnes ikke her på baatplassen etter det jeg kan lese fra diverse innlegg.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Joda, fronten finnes nok, men mange finner det bekvemt å ikke tone flagg i slike saker. Husk, det er eksisterende lovgivning vi forsvarer, ikke innføring av en radikal ny. Dessuten nærmer vi oss agurktider. Denne diskusjonen dukker opp hvert år rundt ferietiden.

Med det forestående valget til høsten er jo KrF programmforpliktet til å foreslå tiltak som reduserer alkoholbruken, over allt, alltid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Om man ikke klarer å stoppe de som er totale hensynsløse, det være seg høy promille, fart eller manglende lanterner (helst alt på en gang samtidig), så får man heller stoppe snekkepilsen.

Så gjør man i alle fall noe. Gå derfor til 0,2 promille nå. :nono:

 

Så kan man ved neste korsvei gå ned til 0,0. For det er klart at det er farlig også med ett bitte lite glass lettøl :nono:

 

Lenge leve pekefingeren.

Link to post
Share on other sites

For det er klart at det er farlig også med ett bitte lite glass lettøl :nono:

Med nullgrense så blir det farlig med et lite glass kefir også, så da er jeg redd for at frokosten min ryker. :eek:

 

Jeg vil anta at den beste aksjonen båtfolket kan komme med som svar på en del av de lovforslagene mange ikke liker er å kreve at politiet får mer og bedre utstyr og ressurser til å være til stede på sjøen, særlig i høysesongen. Det er slike tiltak som får best effekt, og krav om dette virker mer troverdig enn syting om at de som ikke har så raske båter må få beholde styrepilsen. Litt trist at KNBF valgte siste alternativ.

 

Så får vi bare vente på at de som foreslår nye og strengere lover oppdager at fritidsbåter på 15 meter og mer froholder seg til en annen promillegrense enn den som de maser om nå. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis man innfører lavere promillegrense, så må politiet påse at grensa overholdes.

Det betyr at politiet må bruke masse resurser på å kontrollere oss som tar en snekkepils, og hvordan skal dette gjøres?

 

Man må til land for å ta blodprøve, og hvordan ordner man det når en båt som gjør 6 knop blir stoppet ute ved Færder?

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er hvorfor politiet må intensivere kontrollene med innføring av nye regler, det være seg promille, sertifikat eller annet. Er ikke den den gjennomsnittlige Ola og Kari Nordmann såpass lovlydige at vi retter oss etter de reglene som gjelder i samfunnet?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nils. (som gjerne vil ha 0,2 promillegrense i samvær med barn).

 

I alle fall, på vegne av alle ungar som blir utrygge i møte med vaksne som endrar oppførsel etter eit glass vin: Takk for gode haldningar! :smiley:

 

Du mener at foreldrene skal holde seg avholdne hvis ens egne barn blir utrygge og foreldrene endrer adferd etter et glass vin, vel.

Du mener vel ikke at jeg som sitter i nabobåten skal være avholden også? :eek: Jeg håper ikke det, for jeg ser ikke for meg at jeg legger inn noen egne begrensninger på mitt eget alkoholbruk fordi nabobåten har unger ombord. Egen begrensning setter jeg for egen del, ikke for naboene.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

For å fortsette litt på den tuffff og Nils. Det er også en avveiing hvor mye en skal skjerme barn for virkeligheten. Virkeligheten er at alkohol brukes av voksne over det ganske land. Mitt mål er at mine barn skal ha et naturlig forhold til alkohol. Det betyr at jeg gjerne tar en pils, en ankerdram eller hva det måtte være hvis jeg har lyst på det. I gjengen jeg er mye utpå med, er det barn i alle aldre. 17-åringen i den ene båten har det mest avslappete forholdet til alkohol jeg noensinne har sett hos en gutt i den alderen. Foreldrene hans har alltid forsøkt å skjule at de nyter alkohol på øya, eller i andre sammenhenger for den saks skyld, og det har gått strålende. Å være livredd for å kjenne et snev av alkoholpåvirkning med barn tilstede virker noe overbeskyttende for min del. Jeg snakker selvsagt ikke om grisefyll, men at voksne folk tar seg et par pils eller drammer mens praten går og vi har det hyggelig. Nå reagerer vi selvsagt forskjellig på alkohol, og vet man at man har en tendens til å glemme barnas eksistens så fort man får noe innabords så er saken naturligvis annerledes, men her man bevisst på hva man holder på med og alltid har tid til barna så ser jeg ikke det helt store problemet.

 

Barna i vår omgangskrets, inklusiv egne unger, stortrives hvertfall utpå og det ser jaggu ut til at det blir fonuftige mennesker av dem også

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Om man ikke klarer å stoppe de som er totale hensynsløse, det være seg høy promille, fart eller manglende lanterner (helst alt på en gang samtidig), så får man heller stoppe snekkepilsen.

Så gjør man i alle fall noe. Gå derfor til 0,2 promille nå. :nono:

Du må huske at ironi er veldig vanskelig å forstå når meldingen er skrevet :wink:

 

 

Dersom politiet hadde økt kontrollene hadde nye regler mht promille, sertifikater mv, vært overflødig.

Er det noe galt med dagens regelverk? Dersom det var blitt overholdt....

Det er det sikkert i noen tilfeller men det må ihvertfall være bedre å kontrollere disse enn å opprette nye og strengere regler som heller ikke blir kontrollert. Men det er kanskje det letteste :confused:

 

 

jeg ser ikke for meg at jeg legger inn noen egne begrensninger på mitt eget alkoholbruk fordi nabobåten har unger ombord. Egen begrensning setter jeg for egen del, ikke for naboene.
Du bør nok tenke litt på hva du gjør i henhold til naboene. Flatfyll blir lite heldig f. eks :wink:

 

 

Hvor mange av disse ulykkene som har skjedd som følge av alkohol var det hvor føreren hadde under 0,8 i promille?

 

Kan noen vise meg alle disse skjærgårdsjeepene med FLERE hundre hester?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...