Jump to content

Promille grense


kristian

Recommended Posts

Det blir litt dumt bå argumentere for nullgrense i båt. Ikke fordi man skal "drink and drive", men fordi båt er kultur og helt anderledes enn bil med tanke på tetthet, løse barn som leker etc...

 

Vi har i dag båter som går i 100....men ikke noe krav om sikkerhetsbelter (selv om det hadde vært lurt noen ganger), vi har krav om at fører ikke skal ha mer enn 0,8 i promille, mens andre i båten kan være dørjende fulle (slev om vannet er 0,5 meter unna og en større fare enn om man sitter full i en bil med beltet på (fører her har jo krav til å påse at dette blir brukt av alle)).

 

Så til saken...det finnes bilførere og andre på land som ikke kjenner sine begrensninger eller følger loven..de drikker og kjører...de drikker og sloss...de drikker og stjeler, mens det absolutte flertall vet å oppføre seg og følger de lover som er. På sjøen vil det alltid være noen som ikke kjenner sine begrensninger og oppføre seg deretter (sikkert mange av de samme menneskene som gjør dette på land), mens det aller største flertall vet å oppføre seg, de tar ansvar for passasjerer og passer på at det ikke tar av før tiden er inne for det. :smiley:

 

Jeg mener derfor at 0,8 er for meg helt greit...og synes ikke denne grensen bør nedjusteres. Folk flest vet å anpasse drikke til situasjon og det å stoppe på Reimes i Langesund for et par kilo reker og en iskasse for øl - ta turen videre til en holme mens en iskald finner veien gjennom ganen og rekeskallene flyr over rekka...det er ikke noe som bør fratas det norske båtfolk - bare fordi det finnes *idioter* som kjører villmann i fylla. Slike mennesker repekterer ikke loven og har heller ikke innsikt/vilje til å se at det er galt å "kjøre" i fylla -hverken til lands eller vanns.

 

:cheers:

 

Red. for leifer...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det blir litt dumt bå argumentere for nullgrense i båt.

Nullgrense er praktisk umulig. Jeg tror heller ikke det er nødvendig med 0,2-grense. Med hensyn til at det er blitt flere raske båter kan det hende at 0,5 er det riktige nivået, kombinert med at vi jobber for å få endret holdningene til at det ikke er akseptabelt at båtfører drikker underveis. I dag ser det ut til at folk flest har bedre holdninger til alkohol og bading enn de har til alkohol og båter.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig konsekvensen om en blir tatt for promillekjøring på sjøen ?

Tauet til land og et forelegg ?

Nei båtene blir ikke tauet til land. De får i stedet slengt noe sen i propellen før de får dra videre, antall meter og sentrykkelse avhenger av promillegraden. Den tenker jeg svir. Også ved råsykling har politiet nå startet kontroll i enkelte 50-soner, spesielt rett etter bratte utforbakker. De som blir tatt får luften tappet ut av dekkene.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig konsekvensen om en blir tatt for promillekjøring på sjøen ?

Har hørt om noen som har blitt tatt grunnet kolisjon ,eller ødleggelse på andres båt .Han ene fikk 21 dager med pallesnekkring,men jobber enda etter han blei tatt og har sona ferdig (taxi sjafør).Så ser ut som du må snekkre litt og ei feit bot . Men lappen på bilen beholder du , desverre kansje ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi har i dag båter som går i 100....men ikke noe krav om sikkerhetsbelter (selv om det hadde vært lurt noen ganger),

 

man sitter full i en bil med beltet på (fører her har jo krav til å påse at dette blir brukt av alle)).

Generelt et godt innlegg som jeg er veldig enig i. men dette punktet over er vel ikke helt riktig?

Fører har plikt til å påse at alle under 15 år bruker belte?

 

Sikkerhetsbelter i båt er vel ikke spesielt lurt?

Hvis båten for eksempel går rundt kan nok det bli en skikkelig felle :rolleyes:

Er vel litt derfor man ikke skal ha på belte når man kjører av og på ferger heller?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener derfor at 0,8 er for meg helt greit...og synes ikke denne grensen bør nedjusteres. Folk flest vet å anpasse drikke til situasjon og det å stoppe på Reimes i Langesund for et par kilo reker og en iskasse for øl - ta turen videre til en holme mens en iskald finner veien gjennom ganen og rekeskallene flyr over rekka...det er ikke noe som bør fratas det norske båtfolk - bare fordi det finnes *idioter* som kjører villmann i fylla. Slike mennesker repekterer ikke loven og har heller ikke innsikt/vilje til å se at det er galt å "kjøre" i fylla -hverken til lands eller vanns.

 

 

Når man tar en pils her og noen reker der og så en pils igjen. Hvordan er man istand til å bedømme om man har over eller under 0,8 promille?

Vedtar man en lov om nedsatt promillegrense på sjøen må den gjelde alle og ikke bare ,,idiotene,,. Dvs at man må ha klare grenser for hva som tolereres og hva man forventer av en båtfører.

Link to post
Share on other sites

Når man tar en pils her og noen reker der og så en pils igjen. Hvordan er man istand til å bedømme om man har over eller under 0,8 promille?

Vedtar man en lov om nedsatt promillegrense på sjøen må den gjelde alle og ikke bare ,,idiotene,,. Dvs at man må ha klare grenser for hva som tolereres og hva man forventer av en båtfører.

 

Vi har da klare grenser? :confused:

 

Det er en klar grense på 0,8 på sjøen for båtførere. Om 0,2 sies å være en lettøl etter 20 min. og 0,5 sies å være en halvliter øl etter samme tid, så vil jeg tro at 0,8 er 2 øl etter 30 min. for noen og 3 øl for andre avhengig av vekt bl. a.

Med gjennomsnittlig forbrenning av 0,15 i timen vil det altså si at en øl annenhver time bør være greit innenfor den lovlige grense.

 

Jeg har heller ikke argumentert for en diffrensiering av grenser? 0,8 gjelder for alle, og hadde alle holdt seg til dette ville det ikke vært en diskusjon rundt dette vil jeg tro...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

0,8 er forholdsvis høyt når man tar i betrakning at man fører et fartøy og har totalansvar for passsjerer ombord. 0,8 promille gir et signal om at en båtfører kan innta alkohol og føre båten. Den regelen har gått ut på dato. Et vedheng fra en gammel sjømannskultur En 0,2 grense er det samme som avhold og det mest riktig hvis allmene hensyn skal gjelde.

Link to post
Share on other sites

.....man fører et fartøy og har totalansvar for passsjerer ombord.......

Jøss, det høres nesten ut som om du føler deg som skipper på Kielferja. Kom ned på bakken. Vi bedriver stort sett bare en hobby. Hvorfor skal alt på død og liv være så serøst?

Link to post
Share on other sites

Det er der vi er uenige. Det er ikke noe vedheng fra "gammel sjømannskultur". Båtlivet er kultur for mange i dag og for mange er friheten ved det å kunne ta en pils etter å ha startet ferien, startet helgen, eller for den saks skyld startet kvelden i båt og lagt fra land. At 0,8 er litt promille er vi enige om, men som jeg også sier så tror jeg de aller fleste båtfolk er i stand til å anpasse sin drikke etter situasjon. Skal du fyke avgårde i 40 knop med en 40 fots båt - så tror jeg de aller fleste er tilnærmet edru så lenge båten skal flyttes (på tur, eller i påvente av å dra til neste havn).

 

Har du en åpen trekogg på 21 fot og tusler avgårde i 4 knop...et vennepar med og reker på motorkassa - så har jeg fortsatt tiltro til at fører av denne båten har omløp nok til å anpasse sitt forbruk av alkohol. Men h*n kan ærlig talt ha noe mer i promille enn en som har mye større bå og som velger å kjøre 10 ganger så fort.

 

Det som er problemet er de som ikke er lovlydige...og som du jo ikke får til å bli lovlydige ved å lage en strengere lov, eller en ny lov. Lovbrytere bryter loven, narkomane stjeler og fyllekjørere kjører..uansett om det er 0,2 eller 0,8 (anser altså ikke 0,8 som fyllekjøring i båt)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja..der har du rett. De har 0,5 og båtfolket har 0,8.

Jeg forutsetter at alle forholder seg til det, men det finnes nok "utbrytere" i begge leire.

Forresten tror jeg det kanskje er bedre å kalle det en "livsstil" istedet for hobby. Båtliv er en kultur på linje med camping og mye mer enn en hobby - ihvertfall for mange av oss.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Som selvutnevnt formann i snekkepilsens venner, så er jeg selvsagt ikke for noen endring av promillegrensa.

Jeg ser heller ikke på spørsmålet som så veldig viktig.

 

Vi i snekkepilsen venner kommer til å ta oss en snekkepils uansett hva promillegrensa måtte være.

Link to post
Share on other sites

Har du en åpen trekogg på 21 fot og tusler avgårde i 4 knop...et vennepar med og reker på motorkassa - så har jeg fortsatt tiltro til at fører av denne båten har omløp nok til å anpasse sitt forbruk av alkohol. Men h*n kan ærlig talt ha noe mer i promille enn en som har mye større bå og som velger å kjøre 10 ganger så fort.

Er enig i både dette og det andre du skriver Vikers... Det er forskjell på å barbere seg og å kappe av seg hodet.

 

Jeg har i en tidligere streng foreslått differensiert promillegrense, ut fra potensiell 'farlighet'. Vet at dette kan være vanskelig å kommunisere og forstå, men likevel. Dette ville både kunne bevare en etter min menig god og verdifull kultur, som betyr mye for mange, og samtidig sette sterkere fokus på den farlige kombinasjonen fart og promille.

 

Mitt forslag går enkelt og greit ut på at om du kjører i plan må du ha f.eks. under 0.2 i promille, kjører du under planingsterskelen kan du ha 0.8 eller 1.0 for den saks skyld.

Man må selvsagt ha en mer konkret definisjon på planing, det kan byråkratene lage.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare fart som bør begrense alkoholinntaket. Seiling er også et aktuelt tema. Jeg drikker f.eks ikke snekkepils hvis jeg regner med at jeg kommer til å seile i løpet av de neste timene, og spesielt ikke hvis det ligger an til bidevindseilas (dvs på skrå seiling :wink: ) . Seiling og alkohol hører ikke sammen.

Link to post
Share on other sites

Men som sagt, det virker som om Syvert bestemmer så ingen trenger å bekymre seg for pilsen sin.

Takk for tilliten. tj! Men nå er det heldigvis ikke helt riktig det da :lol: Jeg har hatt en liten dialog på e-post med statssekretær Terje Moland Pedersen i Justisdepartementet. KNBF's president har kommet med et forslag som jeg synes kan være en hensiktsmessig løsning. Her kan du lese meldingen til statssekretæren:

 

"Vår president, advokat Steinar Glimsholt, kom med et forslag som kanskje kan løse ”den gordiske knute”. Han foreslo at 0,8 opprettholdes, men hvis man blir involvert i en ulykke i alkoholpåvirket tilstand, selv om promillen er under 0,8, vil dette bli ansett som straffeskjerpende. I Sverige praktiseres en tilsvarende bestemmelse. Der er promillegrensen 1 promille, men hvis man er involvert i en ulykke, blir tatt av politiet eller kustbevakningen for å overtre fartsgrenser eller annen form for uvettig adferd på sjøen, vil alkoholpåvirkning under 1 promille føre til en skjerpet straffereaksjon. Derved imøtekommer man dem som ønsker å gjøre noe med promillegrensen og samtidig vil et slikt tiltak ha en åpenbar holdningsskapende effekt. Jeg tror dette vil være en løsning som er akseptabel for de fleste."

 

Så får vi se hva dette utspillet kan føre til...

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Interessant forslag Syvert! :yesnod:

 

Lurer også på hvorfor ikke forsikringsselskapene kommer på banen? Et skikkelig "ris bak speilet" er jo om forsikringsselskapene ikke vil utbetale for en skade hvis fører har promille over et visst nivå? Det ville virkelig svi på pungen og, kanskje, få folk til å gå litt i seg selv!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...