Jump to content

Promille grense


kristian

Recommended Posts

Så får vi se hva dette utspillet kan føre til...

Det virker som et godt innspill til holdningsskapende tiltak, så det kan jo hende det holder i denne omgangen. Forsikringsselskapene vil sikkert følge opp med at dette åpner for avkorting også ved lavere promille enn 0,8 og det ville nok virke holdningsskapende dét også.

 

Differensiert promillegrense er nok en dårlig idé. Det vil omtrent være som å tillate høyere promille på moped enn i bil, dersom vi tillater et eksempel for landkrabber. Vi ville sikkert kaste bort alt for mye tid på å diskutere fot, knop og tonn også.

Link to post
Share on other sites

Lurer også på hvorfor ikke forsikringsselskapene kommer på banen? Et skikkelig "ris bak speilet" er jo om forsikringsselskapene ikke vil utbetale for en skade hvis fører har promille over et visst nivå? Det ville virkelig svi på pungen og, kanskje, få folk til å gå litt i seg selv!

:sailing:

Hei Mouche :seeya:

Det "riset" er der allerede og blir benyttet så det svir når man får en skade i alkoholpåvirket tilstand, alt fra en prosentvis avkortning til 0 utbetaling! :smash:

Hilsen Syvert :sailing:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Differensiert promillegrense er nok en dårlig idé. Det vil omtrent være som å tillate høyere promille på moped enn i bil, dersom vi tillater et eksempel for landkrabber. Vi ville sikkert kaste bort alt for mye tid på å diskutere fot, knop og tonn også.

Hei Sjøtummel :seeya:

Forslaget om 0-promille for hurtiggående båter (over 30 knop) kom jeg med i "kampens hete" fordi det er kombinasjonen fart og promille som er hovedproblemet. "Snekkepilsens venner" har aldri vært noe problem og kommer heller aldri til å bli det. I etterpåklokskapens klare lys innser jeg jo at dette er et urealistisk forslag. På den annen side får jeg "ståpels" når politikere og media hele tiden sammenligner sjø- og landtrafikk. Uansett må vi finne en løsning på båtfolkets premisser og som båtfolket kan leve med, og det er nettopp det vi forsøker å bidra til. Det er jo oss problemet dreier seg om, og det er bare vi som får føle konsekvensene, ikke hytteieren på verandaen sin eller bilisten på landeveien! :headbang:

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Sjøtummel :seeya:

Forslaget om 0-promille for hurtiggående båter (over 30 knop)

Håper det da går på om man kjører i 30 knop. For til dere som ikke vet dette; Det er ikke av og på bryter på hurtiggående båter.

Se på båten min f. eks den har Dromedille skrog noe som gjør at den oppfører seg som et deplasement skrog i sakte fart og som en vanlig planer i høy fart :wink: Da er det vel mer hvordan vi kjører som har betydning og ikke hva vi kjører.

 

Det er jo oss problemet dreier seg om, og det er bare vi som får føle konsekvensene, ikke hytteieren på verandaen sin eller bilisten på landeveien! :headbang:
Ja og det er det som er så skummelt fordi etter mitt inntrykk så er det mange som er slik at "hvis det ikke berører meg så spiller det jo ingen rolle" det kan man jo se går igjen her på forumet også. Eks diesel, Obligatorisk båtførerbevis, maks 30 knop utaskjærs...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Alt snakket om fyll syntes jeg er litt på kanten. Er det fyll å ta seg en styrepils ? Isåfall så skal jeg om en time gi mitt bidrag til fjord fylla :crazy: I alle år har jeg trodd at det er en vesentlig forskjell på å barbere seg og kutte hue av seg, men der har jeg nok misforstått. Igjen.

Link to post
Share on other sites

jepp det går nok for det samme :yesnod:

bruker samme verktøyet vet du og da er muligheten der :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men Astor - hva gjør du hvis det blir nødvendig å forflytte seg etter at man har tatt en ankerdram, eller to? F.eks hvis det blåser opp, vinden dreier, ankeret holder ikke eller man må assistere andre som trenger hjelp? :rolleyes:

 

Hvor mange ganger har jeg ikke oppfordret til å høre vindmeldinger og fortøye for storm :headbang: . Og med for mange pils innabords kan det forresten være riskabelt og flytte kl 03 15 om natten. Ikke vet man hvor man er eller hvor man skal. Langt bedre å ta med soveposen og legge seg på land. Styrepilsen er kultur og jeg fortår at man er redd om den. Store skip har kjørt inn i fjæresteinene mer enn en gang eller sneiet broer på ferden.Noen passjerferger på vestlandet har stadig vært i avisene pga promille. Vel slik blir det vel hvis loven er liberal og tøylig.

 

 

Promillegrensen for personer som tjenestegjør på større skip, er i dag utformet som en generell skjønnsmessig norm. Det avgjørende er om personen er beruset eller ikke. I praksis har det utviklet seg en veiledende grense på 1,5 promille. Straffebudet skal kunne håndheves av Kystvakten.

Link to post
Share on other sites

Etter at politiet i Oslofjorden har vært ute hele lørdag (med 4 båter) har de kun klart å stoppe 2 båter for promillekjøring. Dette må jo være feil, for etter som jeg har hørt fra bla politikere, Redningsselskapet og andre moralister den siste uken så er promillekjøring til sjøs et STORT problem som er i ferd med å ødelegge idyllen for alle de andre.

Nei denne aksjonen må jo være nedslående lesing for Redningsselskapet og dens meningsfeller i promilledebatten......

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dagens promillegrense på 0,8 bør videreføres for farkoster som ikke kan oppnå mer enn 10 knop.

For farkoster som gjør mer enn 10 knop bør promille grensen reduseres.

 

Vi har en 10 knops grense i lovverket fra før som kunne brukes til dette.

Skal snekkepilsen overleve tror jeg dette er en mulighet.

 

Her er det en artikkel fra FB i dag. “40 knop og to pils i en snor”

Link to post
Share on other sites

"Gapet": Det sitaten du drar frem mangler kildehenvisning....

 

Tror ikke på "alt" du skriver ser du, så om jeg kunne fått denne linken slik at jeg kan se selv at dette er en oppdatert lovskrift?

:wink:

 

Jeg for min del trodde vi hadde en nullgrense for alle som jobber ombord i norske skip - men det er kanskje feil? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om dette er linken til sitatet du kom med så er det noe feil her. Om du oppfattet dette som at man i skipsfart kan ha 1,5 i promille - så bør du nok "google" litt til. Alle som er på vakt på norske passasjerbåter har nullgrense. Her skal man altså ha 0 når man starter vakten. Med vaktsjema jeg kjenner til så vil man aldri kunne ha 1,5 i promille noen gan...bortsett fra før en fridag (som vel er sjeldne ombord).

 

At NA bruker seile skute til danmark klarer jeg ikke helt å forstå... Kapteinen ombord i danskebåten kan i allefall ikke ha dette....ikke stuepikene heller.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Man hadde i sin tid lov til å nyte alkohol på større skip. Hvem husker iikke kapteinen på et større skip som gikk inn i feil fjord på sørlandet, med promille i blodet. Så vidt jeg vet kunne han ikke dømmes siden promillen var under øvre grense på 1,5. Jeg antar at øvre grense idag er 0,2 .

 

Lovbestemmelser for bil- og båtførere

 

Selv små alkoholinntak kan nedsette kjøreferdighetene. Bilførere kan høyst ha 0,2 promille alkohol i blodet, førere av fritidsbåter kan høyst ha 0,8 promille. For førere og nøkkelpersonell på større skip heter det at man ikke skal beruse seg forsettlig. Domstolene har tolket dette til ca 1,5 promille som øvre, veiledende grense. Denne loven er vedtatt endret til 0,2 promille for førere av båter over 15 meter, grensen vil trolig gjelde fra 1. juli 2005.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5647:3:::0:0

Link to post
Share on other sites

Syntes promille grensen burde hvert lavere jo større båt du har. eks: 0-20fot 0,8 20-30 fot 0,5 30-40 0,2. Å justere grensen etter størrelse på båten virker litt mer fornuftig i mitt hode men, jeg er jo ikke myndig enda så...........

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

jeg synes det er for mange som ikke aner hva de snakker om som uttaler seg jeg :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

.......... men, jeg er jo ikke myndig enda så...........

 

Ikke noe hinder for å ha sine egne meninger. Alle mener sitt, men svært få er 100% enige. Jeg mener det er mer enn nok å håndheve de reglene vi allerede har..... og vi skal selvfølgeleig følge dem så godt vi makter. En og annen glipp vil vi helt sikkert ha, men det er det vi lærer av.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen og enhver burde være litt mer edruelig når de kommer med forslag om innskjerping av promillegrensen?

Kanskje spørre seg selv aller først hva som er problemet?

 

Hvis problemet er at man ikke makter å opprettholde kontroll med dagens grense på 0,8, klarer man det da bedre med en grense på 0,2?

 

Er problemet de som har promille over 0,8 eller er problemet de som har promille under 0,8? Kanskje begge? Eller kanskje ikke?

 

Er problemet kanskje at man har brutt en eller annen 5-knops grense og samtidig har promille?

 

Hvis ingen med promille bryter fartsgrensene innaskjærs, hva da?

Respekterer folk med under 0,8 i promille fartgrensene bedre enn dem med promille over 0,8? Kanskje ikke..... eller kanskje de faktisk gjør det? Hva med uttaskjærs? Er kanskje promilleulykker et problem der?

 

Er det kanskje brudd på fartgrensene som er problemet? Kanskje kunne alle og enhver med promille klare seg temmelig bra i 5 knop?

 

En ting er det ikke mye "kanskje over". Det er at når man foreslår nye regler, har man et faktagrunnlag å støtte seg på. Lovavdelingen i Justisdepartementet synser seg vel ikke gjennom dagen? Mulig at politikere gjør det, men et visst faktagrunnlag og edruelighet er vel et absolutt minimum også for politikere. Jeg vil anta at statssekretær Pedersen er interessert i et faktagrunnlag?

 

Vår president, advokat Steinar Glimsholt, kom med et forslag som kanskje kan løse "den gordiske knute". Han foreslo at 0,8 opprettholdes, men hvis man blir involvert i en ulykke i alkoholpåvirket tilstand, selv om promillen er under 0,8, vil dette bli ansett som straffeskjerpende.

Glimrende forslag. Så bra at det neppe blir vedtatt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

synes hele greiene er dusteri jeg da...hvis en med 2 i promille driter seg ut så må grensa være 0.2

 

ergo så hvis en kræsjer i 200 så kan ikke jeg kjøre over 20... :eek:

 

vi har en grei grense..få folk til å respektere den...for uansett vil du ha enkelte.. de er jo drita etter veien også selv m 0.2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...