Dag T Startet 29.Mai.2007 Del på Facebook Startet 29.Mai.2007 Hei hå! Som overskriften antyder lurer jeg på om det lar seg gjennomføre lage en "mal" med Litexplater for så å kle denne med glassfiber? Har lyst å prøve å lage en styrekonsoll til en Rana 16,5. Har kikket gjennom forumet her, og har sett at kryssfiner er nevnt i denne sammenhengen. Tenker at Litexplatene er enklere å avrunde i hjørnene og enkle å tilpasse i kriker og kroker. De er dessuten laget av ikkeorganisk material, som gjør at dem ikke råtner. Litexplater er for dem som ikke vet laget av EPS (Ekstrudert polystyren), og brukes til bl.a. å bygge inn badekar før flislegging. Noen som har synspunkter på dette? Dag T Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Burde være et helt greit produkt. Var en tur på fabrikken i Sandefjord og der hadde en brukt litex som trimplan på ei snekke. Husk ikke polyester, kun epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 15mm litex + epoxy og glassfibervev Prototypen er idag ferdigstillet, men ikke montert. Grunnet plastarbeiderens elendige håndtverk, trengtes store mengder sparkel. Ellers grei skuring. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Dag T Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Se der ja! Er bare å hive seg rundt i imorra og dra innom butikken å handle litex... Brukte du skruer eller limte du platene sammen? Dag T Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Og så glem ikke å handle epoksy (glem polyester!) og til epoksy passende glassfibervev. Forøvrig har jeg også en Litex-plate liggende i garasjen - når den tiden kommer Sitér dette innlegget Link to post
Dag T Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Og så glem ikke å handle epoksy (glem polyester!) og til epoksy passende glassfibervev. Jupp, skal huske det også! Dag T Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Og så glem ikke å handle epoksy (glem polyester!) og til epoksy passende glassfibervev. Hvorfor ikke polyester? Sitér dette innlegget Link to post
Grisli Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Uten å kjenne litexplatene, vil jeg tippe at polyesteren smelter/ løser dem opp.... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Det og, men de er og behandlet med epoksy og polyester går ikke på epoksy Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tuffff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Polystyren og polyester går meget dårlig sammen ja. Pass på med alt som likner på Isopor og Jacopor (hvit med synlige "perler") og Styrofoam og Jacofoam (farget rosa, lysegrønn og lysblå osv) og slike produkter. De løses alle opp av polyester. Gjelder også de nye Litexplatene og andre fabrikat av samme. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Håper det går greit at eg låner tråden din litt, Dag T Eg har alltid lurt på om det går ann å bruke sånne isolasjonsplater av samanpressa glava saman med polyester, eller er det eit bindemiddel i desse også som vert løyst opp av polyesteren? Nokon som veit? Det er noko i denne duren eg tenkjer på... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Dag T Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Uten å kjenne litexplatene, vil jeg tippe at polyesteren smelter/ løser dem opp.... Hva med konsollen Suzuki har laget, den er laget av litex og epoxy...? Det var da typisk at det ikke skulle gå. Så for meg at dette skulle gå som hakka møkk, runde fine hjørner og enkelt å tilpasse...men den gang ei. Får forske enda litt mer da... Dag T Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Litex + epoxy går greit, men litex + polyester blir feil. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Hva er det som er uklar? Polyester går IKKE på Litex, epoksy går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Dag T Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Håper det går greit at eg låner tråden din litt, Dag T Jada, skulle vel gå greit det. Vi får gjøre dette til en "hva-kan-man-bruke-uteom-kryssfiner" tråd Dag T Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Angående polyester og smelting av div. ting... Når jeg lagde kjøleboks i båten min, så støpte jeg med polyester på "isopor." Så lenge jeg malte med vanlig maling på isoporen først, ble det dannet en hinne rundt den, slik at den ikke smeltet når jeg la på matte og polyester. På ein måda.... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Suzuki Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Forøvrig kan jeg informere om at jeg har sparklet med polyesterbasert sparkel. Altså OPPÅ epoxyen. Alle forståsegpåerne sa dette var umulig. Imidlertid har bestemor lært meg at jeg skal tro halvparten av det jeg leser, og ikkenoe av det jeg hører, så dermed forsøkte jeg, og det sitter sju stein. Må bruke pressluftbor for å fjerne det igjen, nesten helt sant ! Økonomisk var prosjektet en katastrofe, ettersom Litex koster MER en dedikert kjernemateriale som er spesialdesignet til formålet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Nytter ikke å argumentere ovenfor den myten der Suzuki. Det ser ut til at epoksy biter på polyester, mens polyester ikke biter på epoksy. Det er selvsagt vrøvl. Og det er riktig at Litex er dyrere enn Divinycell. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Og det er riktig at Litex er dyrere enn Divinycell. ... men myyyyye lettere tilgjengelig (men det har vi diskutert før i en annen tråd). For meg blir det i tilfelle eneste grunn til å bruke Litex - og jeg kommer neppe til å bruke det på annet en ukritiske strukturer. Har kjøpt en plate på impuls hos SmartClub - prøv det med Divinylcell! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 Forøvrig kan jeg informere om at jeg har sparklet med polyesterbasert sparkel. Altså OPPÅ epoxyen. Alle forståsegpåerne sa dette var umulig. Imidlertid har bestemor lært meg at jeg skal tro halvparten av det jeg leser, og ikkenoe av det jeg hører, så dermed forsøkte jeg, og det sitter sju stein. Må bruke pressluftbor for å fjerne det igjen, nesten helt sant ! Økonomisk var prosjektet en katastrofe, ettersom Litex koster MER en dedikert kjernemateriale som er spesialdesignet til formålet. Suzuki Sitter dette like godt nå noen år etterpå, Suzuki? Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 Divinycell selger de på Biltema. Er vel mange av de butikkene rundt i landet. Forøvrig kan en kle styrofoam med alluminiumsfolie og støpe oppå med polyester . Det går kjempefint, da smelter den ikke . Men divinycell er klart det beste materialet en kan bruke . Sitér dette innlegget Link to post
alfal Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Litex plater med film [hvit-film] med tape på kanter og skjøter slik at polyesteren ikke trekker inn til skummet så fungerer det Sitér dette innlegget Link to post
kok Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 glimrende innlegg :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.