Jump to content

Elektrisk motorroms luke?

eivindl

Recommended Posts

Hei. Har en Bavaria 25 Sport som en bør ha god rygg for å kunne åpne motorromsluka. Bruker rommet til lagring av diverse som bør være med men som ikke trenger kunne nåes i en fart. Pleier å si det er det største rommet i båten.

Derfor kunne det vært godt å ha noe som hjalp til litt her. Også så artig å montere!

Elektrisk duppedingser er det beste som finnes.

Hvor får en kjøpt slikt? Tips mottaes med takk.

Mvh Eivind Larssen

Ikke bare er det ryggen som ikke liker det, men den løfteringen er jo bare så vond.

Jeg kjøpet en Lenco lukeløfter hos Maritim. Krevde litt tenkning før jeg fant et egnet sted for montering. Det fungerer helt perfekt. Skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder på fredag.

Jeg har bare et problem. Foreløpig har jeg ikke funnet noen god måte kunne koble ut løfteren dersom motoren svikter.

mvh Knut Erik

Jeg har bare et problem. Foreløpig har jeg ikke funnet noen god måte kunne koble ut løfteren dersom motoren svikter.

Bildet vise en løsning fra produsenten, bytt ut bolten med mutter med en hurtigkobling og problemet er løst..

Tanken her er at du manuelt skal kunne løfte luken litt slik at du kommer til bolt og mutter.

Braketten kan du lage selv men med lengre glidespor slik at du får åpnet luken mere. Du kan også kutte bunnen av braketten slik at dersom du velger å åpne luken manuelt faller løftearmene ut når du har løftet høyt nok.

slidebracketweb.jpeg

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Bildet vise en løsning fra produsenten, bytt ut bolten med mutter med en hurtigkobling og problemet er løst.

Takker :flag:

Den var akkurat hva jeg trengte. Den hadde de ikke i fjor. I tillegg kan jeg få fordelt presset på en større flate. I morgen får jeg ta turen til nærmeste mekaniske verksted.

mvh Knut Erik

Vet ikke hva som er vanlig men tror det er mest fornuftig å ha en plassert sentralt på luken, ikke for langt bak. Da kan kanskje stedet der beslaget for løfte ringen er eller bordfestet utnytttes som feste punkt for løftearmen. Om det passer vil en kunne gå igjennom der med en hurtigkopling for nødbruk? Maritim så jo ut som har det jeg trenger så da trenger jeg bare å sette meg ned i motorromet en times tid å tenke og måle.. Takk for fine tips.

Hei

Jeg tenker på å montere gassylynder på motorromsluken. Men først må jeg få montert hengsler på luken. Tenkte på å montere hengslene undenifra. Vet noen om hvor man får tak i slike hengsler? De må virke som kjøkkendør hengsler, dvs løfte luken litt opp og så ikke kanten på luken går inn i dekk. Håper på svar!

-Martin

Har gassdempere på min luke, luken løftes med én finger og slipper jeg luken går den sakte opp til åpen posisjon.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Svært forsinket, mer her er bildene som lovet.

lukelofter.jpg

De tre skruene på oversiden av luka viser hvor den er festet. som du ser så er den lengre bak enn gassdemperne som stod der tidligere.

lukelofter2.jpg

En utfordring med plasseringen er at lukeløfteren må kunne kjøres helt ned. Siden "slaglengden" ikke er så stor som jeg ønsker åpningen må løfteren flyttes bakover.

mvh Knut Erik

En annen måte å løse problemet på, er å ta gjennomgående bolter i luken. Mutteren "sveises" fast på undersiden av armen. Da kan du bare løsne disse 2-3 boltene ovenfra på luken om du måtte inn.

En annen måte å løse problemet på, er å ta gjennomgående bolter i luken. Mutteren "sveises" fast på undersiden av armen. Da kan du bare løsne disse 2-3 boltene ovenfra på luken om du måtte inn.

Den tanken har jeg vært innom, men slått fra meg. Jeg tviler litt på muligheten til å få mutteren til å sitte ordentlig på plasten over tid (feit plast). Nå kan den tvilen veldig gjerne komme av at jeg ikke har god nok kjennskap til alle limtyper som finnes.

Den lokale mekanikeren kunne lage braketten, bare jeg fikk ferdig tegningen så jeg går den veien....

mvh Knut Erik

...Jeg tviler litt på muligheten til å få mutteren til å sitte ordentlig på plasten over tid (feit plast). Nå kan den tvilen veldig gjerne komme av at jeg ikke har god nok kjennskap til alle limtyper som finnes...

Hvorfor feste mutteren til plasten? Kan du ikke bare "sveise" på en liten stang ut fra mutteren, akkurat lang nok til at den ikke kan rotere helt fritt. Når du da begynner å skru ovenfra så vil denne "stangen" treffe sylinderen/armen og stoppe opp. En liten hyssing i denne stangen, og du hindrer at den faller ned i motorrommet når den løsner. Alternativt sveise en liten stang mellom mutterene slik at dette fungerer på tilsvarende måte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...