Jump to content

Angre på båtplasskontrakt.

opas

Recommended Posts

Hei.

Jeg fikk tilbud om en båtplass med 5 års kontrakt men måtte bestemme meg i løpet av en dag.

Da tiden var i ferd med å renne ut skrev jeg kontrakt og sendte den inn til utleier som er et firma.

Nå etter en uke så angrer jeg på valget og har tilgang på en plass mye nærmere hjemmet.

Leiesummen på plassen jeg angrer må betales over helgen.

Jeg antar at utleier ikke skal ha problemer med å få plassen utleid i disse tider , men vet dere hvilke muligheter man har til å angre på slike valg som dette?

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Jeg mener du er i din fulle rett til å angre uanhenging om du har skrevet under en kontrakt eller ikke.

Vet ikke hvordan det er i tilfeller hvor det kan påføre selger urimelige utgifter og arbeid, men dette er neppe et slikt tilfelle.

Siden dere har skrevet kontrakt går jeg utifra at dette ikke er svart, slik at selger/utleier gjør dette for å leve av det.

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen.

Loven gjelder forbrukerkjøp, det vil si at varen er til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets. Selgeren må være yrkesselger.

Angrerettloven gjelder for alle avtaler om kjøp av varer som er inngått utenfor fast utsalgssted eller via fjernsalg. Loven gjelder også kjøp av ting som skal lages eller produseres etter kjøperens behov (tilvirkningskjøp).

Loven gir 14 dagers angrefrist, men fristen kan i visse tilfeller forlenges til 3 måneder, og i enkelte tilfeller til 1 år.

Angrerettloven gjelder ikke for kjøp i butikk. Angrerettloven i sitt fulle.

Mulig jeg tar feil slik at dette ikke gjelder men jeg kan ikke skjønner hvorfor det ikke skulle det.

Tusen takk for svar.

Linken du henviste til var topp , den tror jeg at jeg kan få bruk for hvis utleier blir vanskelig.

Det er jo ikke sikkert det blir et problem.

Skal snakke med utleier på fredag så får vi se. :seeya:

Jeg mener du er i din fulle rett til å angre uanhenging om du har skrevet under en kontrakt eller ikke.

Vet ikke hvordan det er i tilfeller hvor det kan påføre selger urimelige utgifter og arbeid, men dette er neppe et slikt tilfelle.

Siden dere har skrevet kontrakt går jeg utifra at dette ikke er svart, slik at selger/utleier gjør dette for å leve av det.

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen.

Mulig jeg tar feil slik at dette ikke gjelder men jeg kan ikke skjønner hvorfor det ikke skulle det.

Amatørjurister. Hold dere til hva dere kan! Dette er rent sludder og nissetøys. Man er selvsagt bundet av de avtaler man har inngått. Hvor i all verden tar man det fra at man kan gå tilbake på avtaler??? :nono:

Tusen takk for svar.

Linken du henviste til var topp , den tror jeg at jeg kan få bruk for hvis utleier blir vanskelig.

Det er jo ikke sikkert det blir et problem.

Skal snakke med utleier på fredag så får vi se. :seeya:

Lykke til :rolleyes:

Vær heller snill gutt og be om å bli løst fra avtalen siden du har funnet en havn nærmere heimen. Men vær samtidig fullt klar over at du er på utleiers nåde fullt og helt. Det er selvsagt ikke utleiers problem om du ombestemmer deg. Det problemet er ditt eget og ingen andre sitt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Amatørjurister.

Det problemet er ditt eget og ingen andre sitt.

Amen.

Tenkt tilfelle: Hulda går ut og kjøper seg en Porsche til 1.5 mill. (hvilket ligger et par nuller til venstre for komma over min økonomiske begrensning). 'Ta den tilbake, jeg vil ikke ha den allikevel....' Sånt gjør man ikke gratis. En liten digresjon. Poenget er at man til en viss grad er ansvarlig for ens egne handlinger innen økonomien. Særlig om man belaster annen parts økonomi.

Følger Worse i at 'Luen i hånden og skrape med bena' er den beste taktikken. Her er det ingen som har prøvd å selge deg et produkt du egentlig ikke ville ha.

Redigert av Hulda (see edit history)
Amatørjurister. Hold dere til hva dere kan! Dette er rent sludder og nissetøys. Man er selvsagt bundet av de avtaler man har inngått. Hvor i all verden tar man det fra at man kan gå tilbake på avtaler??? :nono:

Lykke til :rolleyes:

Gjelder altså ikke angreretten ved kjøp av en slik tjeneste? Selv om kjøpet er gjort utenom selgers faste salgssted?

Den gjelder jo definitivt for andre ting, foreksempel kjøp av varer over internett og telefonsalg..

Tenkt tilfelle: Hulda går ut og kjøper seg en Porsche til 1.5 mill. (hvilket ligger et par nuller til venstre for komma over min økonomiske begrensning). 'Ta den tilbake, jeg vil ikke ha den allikevel....' Sånt gjør man ikke gratis.

Jo faktisk kan man gjøre dette gratis. Her er et eksempel fra virkeligheten til en bilforhandler i Aust-Agder:

En kvinnelig jurist bestiller en ny bil fra den lokale bilforhandleren. Bilen er litt spesiell og har en del spesialtilpasset ekstrautstyr. Hun tegner en kontrakt med selgeren om kjøp og til angitt priis og leveringstidspunkt.

Selgeren får med i kontrakten at ved en eventuell kansellering skal kjøper uansett betale 10% av kjøpesummen i avbestillingsgebyr, siden dette er en spesialutstyrt bil.

Kontrakten undertegnes, bilen blir bestilt og alt er bare velstand helt til damen finner ut at hun ikke vil ha bilen likevel. Ikke nok med det. Hun henviser til lovteksten i Forbrukerkjøpsloven og nekter å betale de 10% siden avbestilling skjedde før bilen var blitt levert kunde.

Forbrukerrådets jurist støtter henne og sier at huin er i sin fulle rett.

Norges Bilbransjeforbund støtter forhandleren og sier at hvis det er slik det skal være, er jo ikke kontrakten verdt papiret den er skrevet på.

Saken skal opp til behandling en gang i løpet av høsten så vidt meg bekjent. Blir spennende å se hvordan det går.

Når det gjelder båtplassen: Enig i at lua i hånda er det beste rådet i denne saken.

Amatørjurister. Hold dere til hva dere kan!

Ting er ikke selvsagt før noen har sagt det og forklart hvorfor. Du har sikkert rett, og lua i handa er i dette tilfellet god folkeskikk. Men forklar oss gjerne hvorfor angreretten ikke gjelder i dette tilfellet, i stedet for å møte et lovsitat med et "selvsagt".

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Amatørjurister. Det er slike som ikke ser eller forstår den alt annet enn subtile forskjell på "salg av varer og tjenester" på den ene side, og leieavtaler på den andre side. Angrerettsloven gjelder kun for varer og tjenester jfr. dens § 1, og definitivt ikke for leie av båtplass. Dette er overhodet ikke tvilsomt.

Lotus: Jeg setter en femmer på at bilforhandleren vinner frem.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det enkleste er å kontakte eier av båtplassen å fortelle at man ikke kommer til å benytte tilbudet. Eier har sikkert flere på

hånden. Hvis ikke er fremleie aktuelt. Leie ut videre.

Ikke ta sorgene på forhånd, det løser seg.

Vi sees!

Amatørjurister.

He he he. Det er dette som er fordelen med ett forum! Mange gode folk med mye kompetense som vi kan dra nytte av! Tror ikke det er mange forum som sitter på folk med spiss kompetanse slik som her inne. Være seg juss (Worse) , maritim skolering (poseidon) eller Trebåt bygg / renovering (Hulda) for å nevne noen!

Viva La Forum!

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Jeg leser at mange tror jeg skal stille hos utleier med en bunke juridiske paprirer og slenge i bordet. :smiley:

Men slik person er jeg ikke.

Jeg ønsker bare å vite hva som er normal praksis ved slike kontrakter som inngås med presset svarfrist.

Utleier har vært hyggelig så langt og det er rift om båtplasser for tiden , derfor tror jeg utleier kommer til å gå med på å frigi meg fra kontrakten.

Jeg har for morro skyld sendt en forespørsel til forbrukerrådet uten å nevne noen navn , så får jeg se hva de mener om slike kontrakter med presset tidsfrist.

Men ydmyk person med luen i handa , det er meg og jeg føler at slik folkeskikk har vært til hjelp tidligere.

Vi får se om det løser seg , uansett har jeg en flott båtplass , dog litt langt å kjøre til. :cheers:

He he he. Det er dette som er fordelen med ett forum! Mange gode folk med mye kompetense som vi kan dra nytte av! Tror ikke det er mange forum som sitter på folk med spiss kompetanse slik som her inne. Være seg juss (Worse) , maritim skolering (poseidon) eller Trebåt bygg / renovering (Hulda) for å nevne noen!

Viva La Forum!

Alf Kåre

Jeg tillater meg å takke for tilliten på vegne av de nevnte herrer.

Jaja , nå løste dette seg greit.

Jeg kikket nærmere på den andre plassen jeg kunne få ,men den plassen var i trangeste laget og uteliggerne var kortere enn den plassen jeg har skrevet kontrakt på.

Dessuten er det en del båttrafikk forbi som gjør at båten ville ligget urolig i tillegg.

Da er det bedre å kjøre 15 min lenger og ha bred og fin bås som ligger i le for vind og trafikk.

Men takker for alle inspill i tråden. :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...