Jump to content

Lokalkjente i østfold /hvaler hvor drar man?

Superkul

Recommended Posts

Bile - Holme på V siden av Jeløya - ved Bevøya. Langt N på Jeløya. Flott sted når det er vindstille - mange lokale ligger på svai her og bader.

Eldøya - fin bukt der man også kan ligge på svar over natta - helt Nord i Larkollensundet - tvers av fyret som står der.

Hvaler pleier vi å hoppe over - rekker liksom ikke å slakke av før vi er ved Koster : wink:

Masse fine plasser.

Blir helst til at jeg bruker de "faste":

Tordenskjoldbukta (Nordre Sandøy). Trygg og god og stor sett alltid plasser, selv om de beste gjerne er okkupert av de som ligger der hele helgen. Badevannet er vel så som så.

Nordre Lauer (Lauerhavna). Nesten lukket bukt av natur og molo. Sikker og trygg i alle vær. Få minutter til Skjærhallen og dens urbane herligheter. Rift om plassene langs molo og fjell sør i havna. Alltid ledige langs moloen i nordre delen. Mye bebyggelse av tidligere fastboende som nå bruker som sommerhus, derfor begrenset annet enn å være i havna.

Søndre Lauer. Naturhavn. Sikker for de fleste vinder. Følg nøye med på kart/plotter og ekkolodd.

Akerøya. Stor øy, turvennlig og kultur (gammel befestning etc). Flotte strender. Finner alltids en plass, men kan være mange dagsturister (ankomme før de eller etter at de har reist hjem ?)

Har også prøvd meg på Ballen Nord på Singløya. Fine plasser å legge til. Trivelige bukter og viker. Badevann så som så (mer grums enn forurensning antar jeg). Mange Sarpinger på dagstur fra Skjebergkilen, men de er jo stort sett veldresserte og hyggelige. Ikke gå tur innover i skogen - den har Nord-Europas tetteste svermer av mygg på størrelse med humler.

Just my two cents.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Tressvika eller paradisbukta som den også kalles er et sted å anbefale, ligger på nordre sandøy, mellom gravningsund og brattholmen/tordenskjoldsbukta.. Her ligger vi mye både på dagsturer og for en natt. Som regel god plass å fortøye, hvis ikke går det fint å ligge på dregg ute i bukta. Litt sjø fra passerende skipstrafikk, men ikke noe verre enn at det går fint å ligge der.

Med fine plasser kommer det jo litt an på hva man er ute etter.

Flere plasser fra Hvaler er beskrevet. Kan ta noen fra Onsøylandet:

Risholmen (v/ nordre innseiling til Hankøsyundet). Flott område på land, og bra vannkvalitet.

Hankøhavna. På utsiden av Hankø (sydvestover). Ok plass. Pass på skjær ved innseilingen. Overettmerker.

Sauholmen og Gjetøya. Ligger ved Slevikkilen. Fine område på land, og brukbar vannkvalitet. Telting mulig.

Lynghomen (Onsøy ikke Hvaler). Flere steder man kan legge til og stort område. Telting mulig. I Nordenen er det en vik inn med bra fortøyningsmuligheter. Grunt innerst.

Flatskjæra. Ligger Syd for Lyngholmen, rett ut for Foten Badested. Kan fortøye på begge sider gjennom nesten hele sundet.

Søndre Missingene. Bra havn med en liten betingbrygge. Deler av øya reservat.

Ellers kan man jo fortøye på de fleste homer og skjær i området. Velg plass etter vær og vind.

Hei.

Går du til havneforumet finner du en beskrivelse av 28 havner på hvaler som jeg har scannet inn og lagt der. Du finner den her

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det bra vær, er det flott på Søsterøyene, kanskje best med jolle-men det går greit å legge til med liten seilbåt også. Eller eventuelt legge seg på svai litt utenfor og ro inn med jolle.

Det er naturreservat der på deler av øyene, ihvertfall på søndre del av søndre Søster. Hold deg laangt unna det under hekketida for fugler og pass opp for en gretten mann med blå caps og bart :lol:

Vi fikk 6000,- i bot for "muligens å ha vært 5 cm. innenfor naturreservatets grenser" Stod til og med i avisa, vel og merke uten det jeg nevner her, men det er sant :yesnod:

De mente at vi ikke kunne klart å komme inn dit vi hadde fortøyd, uten å krysse grensen, men vi har prøvd- og det går! Vi badet litt på stranden (utenfor grensen) og gikk en tur nordover på øya (også utenfor grensen) :wink:

Heia Norge :flag: Likevel, jeg vil anbefale en tur dit utenom fuglehekkingen, da burde nok mannen med caps være hyggeligere også :lol: Det er sauestier rundt på øya, hvor det er fint å rusle en tur, og noen strender med små vulkanske "rullestein" og på vei hjem kan man fiske makrell som man senere på kvelden griller! Herlig! :drink:

Søsterøyene ligger utenfor Vesterøy, ikke langt fra Papperhavn.

Kart:

Kart 1

Kart 2

Dårlig bildekvalitet, men det er mulig å se hvor det er;)

Redigert av seilærn (see edit history)

Ikke direkte sted å dra til kanskje, men

Hvor grunt er det i nordre del av Lisundet mellom Løperen og Asmaløy ?

Kjørte inn der fra syd for litt siden, men snudde før utløpet i nord. Stygg farge på mitt c-map kart... Var litt forsiktig kanskje ? Stikker ca. 90 cm. Uansett morsomt å se de fine stedene i dette flotte sundet.

sailorBoy

Kom på et flott sted - Fanterenna - rett på utsiden av Skjebergkilen. Offisielt tror jeg at stedet heter Flatskjæra om jeg husker rett.

Ligger vel så langt Nord at det ikke helt er på Hvaler.

et par bilder derfra - Pinsen 05

Pinsen_001.jpg

Pinsen_002.jpg

På det siste bildet ser man mot innseilingen som er ganske greit. Et av stedene jeg alltid tenker på å reise tilbake til.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 år senere...
Fanterenna - rett på utsiden av Skjebergkilen.

Artig tråd som må vekkes til liv igjen.

Regner med du vet det, men Flatskjæra ligger vel nord-vest for Strømtangen fyr. :smiley:

Legger ved et sted som ligger nord-øst for Nordre Sandøy, Kattholmen, populært kalt katten.

Ligger en liten sandstrand der også.

Ifjor med 22'eren:

20080901_0356.jpg

I år med 26'eren:

24082009267.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...