maanestraale Startet 15.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2003 Hei Etter diverse dugg problemer i sommer har jeg allerede startet montering av defroster i min en sesong gamle Nor Star 290. Men ønsker justerbare/lukkbare utluft ventiler i hvit farge...... Det viser seg å bli vanskelig å få tak i, alle forhandlere har bare svarte. Noen tips !!! Samt tips på hvilket defroster merke burde en kjøpe! Mvh Månestråle Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
eysteind Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 kan ikke hjelpe deg så veldig mykje, men har selv en Ardic 10Kw defroster som er meget effektiv. Har fire svarte luftdyser.. Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Det er vel ikke verre en å kjøpe litt hvit acryl-lakk? Finnes i bilutstyres forretninger etc. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Er det noen som har noen bilder av defrosteranlegg ferdigmontert? Trenger tips! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 18.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Er det noen som har noen bilder av defrosteranlegg ferdigmontert? Trenger tips! Hei, har ikke bilde, men har en tegning av det jeg har montert. Vil anta at du enkelt kan se hvordan den er koplet. Har ikke tatt med alle rørene på dette bildet. NB!!!!! Selv om motoren er grønn på bildet har jeg ikke Volvo. På neste tegning vil motoren ikke være grønn. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 18.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Ved montering bør du bruke friskluft, på min båt brukes det omluft. Med våte klær og mye fuktighet så dugger vinduene nesten uavhengig av innetemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 18.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Hei, Jama i Hillevåg (Stavanger) har slikehvite utblåsingsventiler. Her er e-post adressen: jama@jamamarina.no Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Skal montere defroster i helt ny båt. Båten er en Arvor 215 med 85 hk Nanni diesel. Defrosteren er en Eberspächer varmluftsvifte med 2 trinns vifte. Hva bør jeg passe på under monteringen? På motoren er det en liten slangestump fra vannpumpen til varmeveksleren, blir det riktig å bytte ut denne slangen med defroster-sløyfen? Har også tenkt på å sette inn et par kuleventiler for å kunne bypasse defrosteren helt, er dette lurt? Vil f.eks defrosteren gi for mye varme om sommeren selv om viften ikke er på? Bør vannslangene være så korte som mulig eller er det bedre med kortere luftslange? Defrosteren trekker litt over 70 Watt når viften går for fullt, holder det å koble seg på strømtilførsel på baksiden av instrumentpanel eller bør jeg vurdere egen ledning fra batteriet? Noe poeng å tappe ut alt kjølevannet før jeg begynner eller skal jeg bare la det renne ut litt og pumpe det ut med "bilge-pump" (hva heter det på Norsk?)? Slangen fra vannpumpen sitter høyt oppe på motoren. -- Helge Sitér dette innlegget Helge O Link to post
HelgeO Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Et spørsmål til: Kan defrosteren monteres høyere enn motoren? Vil vannet sirkulere som det skal, eller blir det trøbbel med luft i systemet? -- Helge Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Suzuki Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Et spørsmål til: Kan defrosteren monteres høyere enn motoren? Vil vannet sirkulere som det skal, eller blir det trøbbel med luft i systemet? -- Helge Da tror jeg i alle fall du må ha ekspansjonstank over defrosteren igjen, med mulighet for avtapping av luft. I så fall, bør dette gå greit. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
TMe Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Et spørsmål til: Kan defrosteren monteres høyere enn motoren? Vil vannet sirkulere som det skal, eller blir det trøbbel med luft i systemet? I en bil står varmeapparatet oftest høyere enn motoren. Luft er vanligvis ikke noe problem,men en luftenippel gjør seg. Vanligvis er vannsirkulasjonen kraftig nok til å rive ev. luft med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 På motoren er det en liten slangestump fra vannpumpen til varmeveksleren, blir det riktig å bytte ut denne slangen med defroster-sløyfen? Nei, men det er mulig du kan koble returen her med et T-stykke.Uttaket må skje fra toppen, på "motorsiden" av thermostaten. Har også tenkt på å sette inn et par kuleventiler for å kunne bypasse defrosteren helt, er dette lurt? Vil f.eks defrosteren gi for mye varme om sommeren selv om viften ikke er på? Ville ikke montert noen ventiler, spes. ikke kuleventiler av "vanlig kvalitet" da plast-pakningene ikke tåler varm kjølevæske. Varmen som avgies når viften ikke går er neppe noe å legge vekt på.Bør vannslangene være så korte som mulig eller er det bedre med kortere luftslange? Det er best med korte luftslanger. Vannslangene er lettere å isolere. Defrosteren trekker litt over 70 Watt når viften går for fullt, holder det å koble seg på strømtilførsel på baksiden av instrumentpanel eller bør jeg vurdere egen ledning fra batteriet? Vanskelig å svare på, kommer an på dimensjoneringen av eksisterende kabler til instrumentpanelet.Kan defrosteren monteres høyere enn motoren? Vil vannet sirkulere som det skal, eller blir det trøbbel med luft i systemet?Ut fra min erfaring er det ikke noe problem, har hatt bereder over 1M høyere enn motoren.Bruk transparente, armerte slanger så ser du om systemet lufter seg. Har også skrevet noe om dette her . Har du bereder så husk at denne må sitte foran defrosteren. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Takk for utfyllende svar. Den slangestumpen jeg snakker om går fra vannpumpen til motorsiden av termostaten, altså ikke direkte til varmeveksleren. Det er en tynn slange (ca 16 mm innvendig diameter). Oppfatter det slik at dette er en bypass. I manualen for motoren er det tegnet inn en pil på denne slangen for å indikere montering av varmeapparat, men det er ikke noen ytterligere forklaring. Skal ikke ha bereder og det blir maks snakk om å montere defrosteren 20-30 cm høyere enn toppen av motoren. -- Helge Sitér dette innlegget Helge O Link to post
SveinHa Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 I tillegg til de tipsene du allerede har fått bør du plassere defrosteren slik at vannet kommer inn i bunn og ut i topp ellers vil der lett bli stående mer eller mindre luft i den som reduserer/hindrer vanngjennomstrømningen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ingar Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Takk for utfyllende svar. Den slangestumpen jeg snakker om går fra vannpumpen til motorsiden av termostaten, altså ikke direkte til varmeveksleren. Det er en tynn slange (ca 16 mm innvendig diameter). Oppfatter det slik at dette er en bypass. Ok, går den fra forbi thermostaten høres det ut som bypass.Isåfall er intet bedre. Da slippe du den problemstillingen jeg omtalte på den siden jeg refererte. Da går vannet i bypass gjennom defrosteren i stedet og du får best mulig utnyttelse av overskuddsvarmen i motoren. Alle marinemotorer burde vært konstruert på denne måten. Hva slags motor er det? Og da bør du definitivt ikke montere noen kran her, skulle noen stenge den kan det bli problemer.... Sitér dette innlegget Link to post
bugs bunny Svart 25.November.2004 Link til dette innlegget Svart 25.November.2004 hei folkens i bruksanvisningen på min nye defroster (eberspàcher)stå det at den anbefales montert lavere enn motorens ekspansjonstank og så nær motoren som mulig,de anbefaller også avstengningskraner på begge kjøleslangene slik at man kan stenge ved lekkasje. Se forøvrig båtmagasinet nr.10-2004 der skriver de en større artikkel om montering av varmtvannsbereder, prinsippet blir det samme da. hilsen bjørn erik Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 26.November.2004 Link til dette innlegget Svart 26.November.2004 Ok, går den fra forbi thermostaten høres det ut som bypass. Isåfall er intet bedre. Da slippe du den problemstillingen jeg omtalte på den siden jeg refererte. Da går vannet i bypass gjennom defrosteren i stedet og du får best mulig utnyttelse av overskuddsvarmen i motoren. Alle marinemotorer burde vært konstruert på denne måten. Hva slags motor er det? Motoren er en Nanni Diesel, 5.250 TDI (5 sylindre, 2.5 liter, 85 hk maks 2800 rpm), basert på Kubota motor. Nå er defrosteren satt inn (ikke koblet på strøm ennå) og jeg har prøvekjørt litt. Den ble varm nokså fort (før termostaten åpner), så det er tydelig at den lille slangen var en bypass. En annen fin ting var at denne slangen satt så høyt på motoren at det ikke kom en dråpe vann ut da jeg fjernet den. Helt genialt! Fant en høvelig plass til defrosteren slik at den ikke kom høyere en motoren. Og da bør du definitivt ikke montere noen kran her, skulle noen stenge den kan det bli problemer....Ingen kran, er jo bare å skifte til den originale bypass slangen hvis det blir noe kluss med defrosteren. Selv om jeg ikke mistet noe vann under monteringen så oppdaget jeg at det var litt lite vann i varmeveksleren. Sikkert 4-5 cm ned til vannflaten fra påfyllingslokket. Tipper det går et par liter til oppi der. Bør jeg fylle frostvæske eller bare rent vann nå? Kapasitet uten defroster er 9 liter, kan ikke tenke meg at defrosteren med slanger tar mer enn 2-3 desiliter ekstra. Hvis frostvæske, kan jeg uten videre bruke den fra Biltema, eller er det andre hensyn å ta? I morgen blir det forhåpentligvis båttur uten dogg på ruta -- Helge Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Lotus Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Man etterfyller alltid med frostvæske/vann-blanding. Men en ny motor burde du bruke rød frostvæske. Det er vel det leverandøren anbefaler? Ingen vits i å fylle på noe som gir avleieringer og som mye raskere mister den korrosjonshemmende effekten. Rød koster over dobbelt så mye som blå, men det tjener du nok fort inn igjen. Biltema har både rød og blå. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.