Jump to content

Montering av defroster


maanestraale

Recommended Posts

Hei

Etter diverse dugg problemer i sommer har jeg allerede startet montering av defroster i min en sesong gamle Nor Star 290. Men ønsker justerbare/lukkbare utluft ventiler i hvit farge......  Det viser seg å bli vanskelig å få tak i, alle forhandlere har bare svarte.  Noen tips !!!  Samt tips på hvilket defroster merke burde en kjøpe!

 

:cryin:  Mvh Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
  • 11 måneder senere...

Skal montere defroster i helt ny båt. Båten er en Arvor 215 med 85 hk Nanni diesel.

Defrosteren er en Eberspächer varmluftsvifte med 2 trinns vifte.

 

Hva bør jeg passe på under monteringen?

 

På motoren er det en liten slangestump fra vannpumpen til varmeveksleren, blir det riktig å bytte ut denne slangen med defroster-sløyfen?

 

Har også tenkt på å sette inn et par kuleventiler for å kunne bypasse defrosteren helt, er dette lurt? Vil f.eks defrosteren gi for mye varme om sommeren selv om viften ikke er på?

 

Bør vannslangene være så korte som mulig eller er det bedre med kortere luftslange?

 

Defrosteren trekker litt over 70 Watt når viften går for fullt, holder det å koble seg på strømtilførsel på baksiden av instrumentpanel eller bør jeg vurdere egen ledning fra batteriet?

 

Noe poeng å tappe ut alt kjølevannet før jeg begynner eller skal jeg bare la det renne ut litt og pumpe det ut med "bilge-pump" (hva heter det på Norsk?)? Slangen fra vannpumpen sitter høyt oppe på motoren.

 

--

Helge

Helge O

Link to post

På motoren er det en liten slangestump fra vannpumpen til varmeveksleren, blir det riktig å bytte ut denne slangen med defroster-sløyfen?


Nei, men det er mulig du kan koble returen her med et T-stykke.

Uttaket må skje fra toppen, på "motorsiden" av thermostaten.


Har også tenkt på å sette inn et par kuleventiler for å kunne bypasse defrosteren helt, er dette lurt? Vil f.eks defrosteren gi for mye varme om sommeren selv om viften ikke er på?


Ville ikke montert noen ventiler, spes. ikke kuleventiler av "vanlig kvalitet" da plast-pakningene ikke tåler varm kjølevæske. Varmen som avgies når viften ikke går er neppe noe å legge vekt på.
Bør vannslangene være så korte som mulig eller er det bedre med kortere luftslange?
Det er best med korte luftslanger. Vannslangene er lettere å isolere.
Defrosteren trekker litt over 70 Watt når viften går for fullt, holder det å koble seg på strømtilførsel på baksiden av instrumentpanel eller bør jeg vurdere egen ledning fra batteriet?
Vanskelig å svare på, kommer an på dimensjoneringen av eksisterende kabler til instrumentpanelet.
Kan defrosteren monteres høyere enn motoren? Vil vannet sirkulere som det skal, eller blir det trøbbel med luft i systemet?
Ut fra min erfaring er det ikke noe problem, har hatt bereder over 1M høyere enn motoren.

Bruk transparente, armerte slanger så ser du om systemet lufter seg.

 

Har også skrevet noe om dette her .

 

Har du bereder så husk at denne må sitte foran defrosteren.

Link to post

Takk for utfyllende svar.

Den slangestumpen jeg snakker om går fra vannpumpen til motorsiden av termostaten, altså ikke direkte til varmeveksleren. Det er en tynn slange (ca 16 mm innvendig diameter). Oppfatter det slik at dette er en bypass. I manualen for motoren er det tegnet inn en pil på denne slangen for å indikere montering av varmeapparat, men det er ikke noen ytterligere forklaring.

 

Skal ikke ha bereder og det blir maks snakk om å montere defrosteren 20-30 cm høyere enn toppen av motoren.

 

--

Helge

Helge O

Link to post

I tillegg til de tipsene du allerede har fått bør du plassere defrosteren slik at vannet kommer inn i bunn og ut i topp ellers vil der lett bli stående mer eller mindre luft i den som reduserer/hindrer vanngjennomstrømningen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Takk for utfyllende svar.

Den slangestumpen jeg snakker om går fra vannpumpen til motorsiden av termostaten, altså ikke direkte til varmeveksleren. Det er en tynn slange (ca 16 mm innvendig diameter). Oppfatter det slik at dette er en bypass.

Ok, går den fra forbi thermostaten høres det ut som bypass.

Isåfall er intet bedre. Da slippe du den problemstillingen jeg omtalte på den siden jeg refererte.

Da går vannet i bypass gjennom defrosteren i stedet og du får best mulig utnyttelse av overskuddsvarmen i motoren.

Alle marinemotorer burde vært konstruert på denne måten.

Hva slags motor er det?

 

Og da bør du definitivt ikke montere noen kran her, skulle noen stenge den kan det bli problemer....

Link to post

hei folkens

 

i bruksanvisningen på min nye defroster (eberspàcher)stå det at den anbefales montert lavere enn motorens ekspansjonstank og så nær motoren som mulig,de anbefaller også avstengningskraner på begge kjøleslangene slik at man kan stenge ved lekkasje.

 

Se forøvrig båtmagasinet nr.10-2004 der skriver de en større artikkel om montering av varmtvannsbereder, prinsippet blir det samme da.

 

hilsen

bjørn erik

Link to post

Ok, går den fra forbi thermostaten høres det ut som bypass.

Isåfall er intet bedre. Da slippe du den problemstillingen jeg omtalte på den siden jeg refererte.

Da går vannet i bypass gjennom defrosteren i stedet og du får best mulig utnyttelse av overskuddsvarmen i motoren.

Alle marinemotorer burde vært konstruert på denne måten.

Hva slags motor er det?

Motoren er en Nanni Diesel, 5.250 TDI (5 sylindre, 2.5 liter, 85 hk maks 2800 rpm), basert på Kubota motor.  Nå er defrosteren satt inn (ikke koblet på strøm ennå) og jeg har prøvekjørt litt. Den ble varm nokså fort (før termostaten åpner), så det er tydelig at den lille slangen var en bypass. En annen fin ting var at denne slangen satt så høyt på motoren at det ikke kom en dråpe vann ut da jeg fjernet den. Helt genialt!

 

Fant en høvelig plass til defrosteren slik at den ikke kom høyere en motoren.

Og da bør du definitivt ikke montere noen kran her, skulle noen stenge den kan det bli problemer....

Ingen kran, er jo bare å skifte til den originale bypass slangen hvis det blir noe kluss med defrosteren.

 

Selv om jeg ikke mistet noe vann under monteringen så oppdaget jeg at det var litt lite vann i varmeveksleren. Sikkert 4-5 cm ned til vannflaten fra påfyllingslokket. Tipper det går et par liter til oppi der. Bør jeg fylle frostvæske eller bare rent vann nå? Kapasitet uten defroster er 9 liter, kan ikke tenke meg at defrosteren med slanger tar mer enn 2-3 desiliter ekstra.

Hvis frostvæske, kan jeg uten videre bruke den fra Biltema, eller er det andre hensyn å ta?

 

I morgen blir det forhåpentligvis båttur uten dogg på ruta :yesnod:

 

--

Helge

Helge O

Link to post

Man etterfyller alltid med frostvæske/vann-blanding.

 

Men en ny motor burde du bruke rød frostvæske. Det er vel det leverandøren anbefaler? Ingen vits i å fylle på noe som gir avleieringer og som mye raskere mister den korrosjonshemmende effekten.  Rød koster over dobbelt så mye som blå, men det tjener du nok fort inn igjen.

 

Biltema har både rød og blå.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...