Skvulpen Startet 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2007 Da er jeg blitt båteier igjen, etter over et år båtløs! Etter å ha hatt raske daycruisere før, skal jeg nå prøve mer sidrumpa og saktegående fartøy, har kjøpt en Diana 700 plastsnekke (1987) med 44 HK Yanmar ferskvannskjølt dieselmotor i tilsynelatende utmerket stand. Har hatt kjempegod hjelp fra medlemmer her på baatplassen under prosessen. I forskjellige tråder har jeg spurt om ulike båttyper, fått tips om sjekking av skader på skrog, fått beskrevet hvordan det er å manøvrere snekker, har spurt om beste transportmåte, osv., osv. Har fått mange nyttige innspill! Baatplassens vennetjeneste har jeg benyttet tre ganger; Kurt har kikket på en båt i Trøndelag for meg, M/B Shanty kikket på en i Kvinesdal, og nå sist, Lars_B har sett på båten i Oslo som jeg til slutt valgte. Han sjekket motoren og inspiserte båten både over og under vannlinja før jeg tok mitt valg. Gutek ga fin tilleggsinfo om Diana 700, og arild ledet meg til den rimeligste transportøren. Er stor takk skyldig til flere her på forumet for at jeg nå er blitt båteier igjen! Her et foto av båten under lossing i går, perfekt vær for "jomfruturen"; 24 grader, sol og lite vind: Kan bli en del søk og spørsmål på baatplassen fremover, med tanke på at jeg er helt grønn på fast aksling og kjøl, dieselmotor, septik, stor ferskvannstank og, - ja i det store og hele med snekke generelt. Har litt sommerfugler i magen nå, men håper det går seg til etter som jeg blir kjent med båten ... Nå kommer jeg meg i alle fall på sjøen igjen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Gratulerer så mye med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Gratulerer så mye med flott båt Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ludde30 Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Grattis Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
jørn Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Grattis med fin fin snekke Foreldrene til en kamerat av meg hadde en Diana 700 i mange år og var stor fornøyd med denne, det håper jeg du blir også. Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 JADA! LEKKER!!!!! Få den bare på vannet, båter trives ikke i høyden! Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gratulerer med ny båt. Tror nok du fort blir vant med snekka Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gratulerer! Min egen erfaring med tilsvarende båtbytte er at vi nå har fått et helt annet båtliv, med mer komfort og bedre muligheter for også å nyte turen underveis. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Båten ligger trygt i sin nye bås, jeg driver og gjør den til "min" nå, - inn med personlige eiendeler som verktøykassa, fillene, luriumflaskene, dukene (for madammens skyld ...) og ikke minst: Kaffekjelen! Så blir det etter hvert pussing og oljing av teakinteriøret, montering av ekkolodd / kartplotter, dieselvarmeren må repareres eller skiftes, så blir det kanskje ankervinsj og annet krimskrams etter hvert. Kjekt! Nå er vi i gang igjen, diddelidei, tjo hei! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gratulerer! Flott at du gir så gode tilbakemeldinger på hjelpen du har fått, og av hvem. Æres den som æres bør! Eksempel til etterfølgelse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Victora III Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Grattis med ny fin snekke. Nesten litt nostagisk - Diana 700 var en av de første båtene jeg kikket på og forelsket meg i, men starten for mange år siden ble ei Roland 23 sjekte . Den var mer spiselig for lommeboka den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Grattis ! ...sukk.. ingen pinnebåt... Sitér dette innlegget Link to post
SpaceCab Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Bare å gratulere med ny båt. Må ha vært tøft å være uten båt 1 helt år Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gratulerer med nyanskaffelsen, men jeg har jo et lite spørsmål. Hva i all verden skal du med verktøykasse ombord ? Du har jo en YANMAR som framdrifts middel, og da er kassen overflødig. Men det er kanskje andre ting du skal bruke verktøyene til. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 .........Hva i all verden skal du med verktøykasse ombord ? Du har jo en YANMAR som framdrifts middel, og da er kassen overflødig......... Jeg har også en Yanmar men tenker slik: Hvis jeg ikke har verktøy med, det er da jeg får bruk for det... typisk å ikke ha det en trenger når en behøver det. Mer seriøst: Link til Yanmar service manual her. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 (redigert) gratulerer med flott skute vi gjorde også et nesten tilsvarende "stundt" som du/dere. Vi hadde daycruiser som gjorde 46knop. vi kjøpte da en 28 foter cruiser som gjorde 7-8 knop dette ble litt for sakte og for rask overgang..... håper ikke dere vil føle det sånn. så vi kjøpte da en scand 29 som gjør ca 14 knop/marsfart. og 18 på topp. dette er en fart som vi finner passe. hva gjør din nye flotte båt da Redigert 31.Mai.2007 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gratulerer med ny fin båt. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Skvulpen Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 He, he, artig med alle innspillene her ... Takker og bukker! Til spørsmålene etter hverandre, - Nei, det har ikke vært lett å være båtløs et helt år, abstinensene har i perioder vært store! - Verktøykasse: Håper selvsagt jeg slipper å herje så mye med motoren, men tenk på alle dippeduttene som skal skrues fast! - Fart: Båten har få instrument, ingenting som viser fart. Selger skreiv i annonsen maksfart 12 knop, men det tviler jeg sterkt på. Nå har den riktignok noe sterkere motor enn det som var standard i disse 23-fotingene på den tiden, denne Yanmaren yter 44 HK. Men snekke er snekke, så om den går 8 - 10 på maks så skal jeg være svært fornøyd. Da graver den antagelig opp hele fjorden bak seg, så maksfart på snekker har kanskje liten betydning, - her blir det nok mer snakk om gunstigste kosefart! Skal etter hvert montere ekkolodd / kartplotter, da får jeg nok sjekket fartspotensialet! (P.S: Ja, jeg er litt engstelig for om jeg vil savne farta, men jeg skal gjøre et skikkelig forsøk på tilvenning, og får lukke øynene når fjortisene suser forbi på begge sider i sine joller i 30 knop ...) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Skal etter hvert montere ekkolodd / kartplotter, da får jeg nok sjekket fartspotensialet! Autopilot kan være kjekt på en saktegående Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Avmønstret2 Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Hvor mye ga du for båten? Plenen Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gratulerer med ny fin båt. Hvert båtkjøp gleder like mye, kanskje mer og mer. Enten en går opp eller ned i størrelse, fart eller alder. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Skvulpen Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Hvor mye ga du for båten? 170 k + transport. Kanskje litt i meste laget, men der var flere bydere. Men båten er utrolig velholdt, en eier alle årene. Sammenlignet med mye annet i tilsvarende alder, med rustne motorer, hullete puter og skabbete interiør, så er denne svært bra. Den gode motoren var i grunn det som gjorde utslaget, at jeg strakk meg såpass. Her et bilde fra motorrom, må jo sies å se bra ut, 20 år gammelt?: Lurer forresten på om jeg bør / kan støyisolere også veggene i motorrommet, fra originalt er det kun isolering under luka. Sitér dette innlegget Link to post
Dianafyren Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 jeg har også kun isolering under lukene i dørken, min støyer ingenting i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.