Jump to content

bunnstoffing av seilbåt

jensemann2

Recommended Posts

Skal ha opp båten nå en av dagene, og lurer litt på et par ting. Den er ganske grodd, og jeg tenkte å spyle den med høytrykk, la den tørke, også bunnstoffe. Er det mer som bør gjøres? Hlder det å spyle eller må jeg skrape? Har tilgang på skikkelig steamvasker/dieselhøytrykkspyler.

Må alt det gamle bunnstoffet vekk? Båten er antipestbehandlet tror jeg, det ligger hvertfall et rødt lag under det blå bunnstoffet, det røde går litt høyere over vannlinjen enn det blå. Er det fare for å spyle vekk dette?

Hvor lenge må den tørke før jeg kan male, og hvor lenge må den tørke før jeg setter ut?

Og hvor mye bunnstoff trenger jeg til en 32 fots seiler med semi-langkjøl?

Jeg ville nok bare spylt med høytrykk...om det skader noe i "huden", så bør du være glad at du oppdaget dette.

Skrap bort alt som er løst av gammelt og legg nytt i litt annen farge enn hva som er der fra før..da ser du kjapt neste år hvor du må flekke litt. Er det glassfiberbåt ville jeg nok ventet et par døgn med godt vær...men vil ikke tro at dette er et "must"..mange hiver båten på slipp...stoffer og er på vannet igjen etter noen timer..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvis det 'underliggende' laget er rødt, og så blått bunnstoff utenpå gjetter jeg at det røde er et hardt bunnstoff og det blå er selvpolerende bunnstoff.

Dette var en vanlig metode på 70 og 80 tallet for å se hvor det selvpolerende bunnstoffet ble slitt helt vekk.

Ville tatt en rask sliping med nokså grovt papir (80?) for å få vekk den ytterste 'hinna' med selvoplerende Ikke helt inn til det røde stoffet altså - bare for å få vekk det 'oppbrukte' sjiktet med selvpolerende. Så legge på nytt selvpolerende. Dersom du kommer helt inn på det røde laget noen steder ville jeg gitt to strøk på de stedene.

S/Y Surprise

jensemann2 skrev:
Båten er antipestbehandlet tror jeg

Har aldri sett 2.komp epoxyprimer i andre farger enn hvit, grå (sølv) og grønn. Men det kan selvsagt finner rød for det.. :smiley:

Enig med surprise i at det sannsynligvis er bunnstoff. Da vi det kunne gnikkes vekk med aceton.

Har aldri sett 2.komp epoxyprimer i andre farger enn hvit, grå (sølv) og grønn. Men det kan selvsagt finner rød for det.. :smiley:

Enig med surprise i at det sannsynligvis er bunnstoff. Da vi det kunne gnikkes vekk med acetone.

Rødt finnes, Hulda har det. Og sort, det brukte jeg på Sylfiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...