Jump to content

Godbiter fra arkivet: Klassiske treseilere og nyrestaurerte Sira

HaHa

Recommended Posts

fine filmklipp du funnit HaHa....skulle ikke förvåne mig om Vikers Agnes IV var med her...... :smiley:

May Be VI som vinner er konstruert av den legendariske Tore Holm..........

har tittat på filmerna flere ganger nu......bare så fint......... :flag::flag_da::flag_sw:

S/Y Gunga Din

Jeg får feilmelding på linkene, men om dere som ser har sett "min Agnes" så hadde hun allerede overbygg dengang. Overbygg kom på 1936...og gir bare en tyngre seilas..men kan fortsatt seile i 6m R - klassen.

Men fyttirakkeren hvor fin "Sira" var blitt...det er en flott 8m fra 1937 og sikkert restaurert for 1 - 1,5 mill. - det hadde vært et budsjett å kunne boltre seg i.. :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

En gang for mange år siden mens jeg var ute og seilte min lille jolle møtte jeg "Sira" ute i skjæra. Med Kong Olav ved roret.

Et fantastisk skue. En vegg av seil.

"Sira" er konstruert og bygget av Johan Anker på Vollen i Asker. Levert i 1938 som byggenummer 419.

Kom til å tenke på en seiltur en gang i ungdommen (1984?) ute i Tønsberg-skjergården mot Færder. Hadde lånt 23' havseiler og synes vi hadde god fart. Riktig stolte var vi, helt til vi ble tatt igjen. Følte det som vi lå for anker, ble så satt ut at vi glemte å vinke. Har helt siden dengang mistenkt det for å være kong Olav V som var ute på kosetur, nå er det i hvert fall bekreftet at det var hans båt! Et imponerende syn som har sittet i siden den gang! :smiley:

Rotet gjennom skapene og fant de gamle lysbildene. Scannet med støv og patina!

sira_1.jpgsira_2.jpgsira_3.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...