beanman Startet 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2007 (redigert) Jeg har en båt med gammel ultraflex snekke/styrekabel som går veeeldig tungt/tregt. Snekka er en sånn firkantet avlang hvit boks,med kabel ut på siden. Styringa er så tung at det nesten er vanskelig å styre båten,kan dette være styrekabelen(vaieren) som er gammel og flisete eller tørr,og er det i såfall mulig å trekke ut hele kabelen ved å løsne på motoren bak og smøre opp igjen denne kabelen?? Selve snekka er hel,fast og godt smurt innvendig så det er ikke den som er feilen her.... Eller må man skifte hele denne kabelen?Ser foresten på maritim.no at de selger denne styrekabelen ny,men det er med alt inkl snekka. De påstår også at man må ha akterspeilfeste og div annet med nytt når man skal skifte styringa.....må man det? Håper på raske svar,da sesongen er skummelt nære...:) Redigert 1.Juni.2007 av beanman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 (redigert) kjenner ikke de styringene der, men det stemmer at kabel og snekke er integrert. (sjekket pris på Maritim - fra 1742,- og oppover dersom kabelen ryker....! Ouch! ) Du kan forsøke å ta ut hele greia, henge den opp etter motor-enden og så fylle opp med olje ovenfra mens du får noen til å vri på rattet. Men ikke sikkert olja kommer fram dit den trengs likevel. Tror nesten jeg ville vurdert å byttet til T-67 snekke og M58 kabel e.l. Her kan man bytte kabelen og snekka hver for seg. Og på noen fabrikat av kabler så kan wiren tas ut av strømpa. Bruker å ta ut min en gang i året , vaske den med stålbørste og parafin f.eks, og så fylle på en eller annen passende olje i strømpen mens jeg putter kabelen på plass igjen. Her har jeg brukt gearoljerester, den er passe seig. Kan ellers ikke skjønne at du skulle trenge nytt akterspeilfeste etc så lenge du bytter til samme type styring Redigert 1.Juni.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Patnyg Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Jeg låner denne tråden, siden jeg har omtrent samme problem. Jeg har utebordsmotor, og styringen er sinnsykt hard og ratte til venstre. Slipper jeg rattet glir den automatisk til høyre, men og få den tilbake igjen til venstre er nesten klin umulig, kjennes ut som om jeg river hele faenskapet av. Jeg har teleflex styring, og utenbords motor. Hva kan problemet være? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Patnyg, hos deg er det nok trimfinnen på motoren som må justeres. hvis du tar en hammer å bare banker den til høyre noen mm, så vil motoren trekke mer til venstre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Patnyg Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Okei. Det skal jeg undersøke, mulig propell strømmen og trimfinnen står samme vei. Men om det ikke er trim finnen vet jeg ikke altså. Den er like ``glatt`` til høyre hele tiden. Når jeg tilter motoren opp, så tipper den ned til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 du får prøve å justere litt, sikker på at det hjelper. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roesok Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Ikke sikkert feilen ligger i styresnekka. Det kan (av egen erfaring) også være at styrestaget som går gjennom motorfestet blir tregt. Her setter det seg ofte salte og etter en viss tid vil dette bli hardt som stein. Resultat: Styringen setter seg fast. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Espen C Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Jeg å trodde at styrekabelen min var treg helt til jeg koblet i fra bak da fant jeg fort ut at det var roret som var synderen, så et tips koble i fra styrekabelen så finner du fort ut om det er den eller roret som er tregt. Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Det er vel sannsynlig at vaieren begynner å bli flisete og tørr, når det er snakk om en gammel vaier . Løs det fort, iallefall! En gang var det en mann som kjørte i full fart rett i siden på båten min, styringen var hard, og plutselig låste den seg! Farlig er det! Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 1.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2007 Ikke sikkert feilen ligger i styresnekka. Det kan (av egen erfaring) også være at styrestaget som går gjennom motorfestet blir tregt. Her setter det seg ofte salte og etter en viss tid vil dette bli hardt som stein. Resultat: Styringen setter seg fast. Enig! Slik var det på båten vår, det lønner seg å rense den for salt, og smøre på med fett etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.