grenness Startet 3.Juni.2007 Del på Facebook Startet 3.Juni.2007 Jeg tok VHF-sertifikat før jul, men er nå litt usikker på noe av teorien nå som båtsesongen står for dør... Det gjelder "lystbåtkanalene" L1, L2 og L3. Når brukes de, og hvor mye brukes de? De som har eldre VHF-er uten disse kanalene, er de "kneblet" og risikerer de å gå glipp av oppkall når de ikke har disse innprogrammert i sine VHF-er? Jeg ser på annonser for VHF-er (det er primært en bærbar jeg er på utkikk etter nå i første omgang), og noen leveres med disse kanalene, andre virker som tar ekstra betalt for å legge de inn. Da virker det på meg ikke som at dette er en 100% nødvendighet, eller er det lover og regler rundt dette? Jeg skal også innrømme at jeg har skuet mot USA når det gjelder innkjøp av VHF - de er tross alt et veldig stort "båt-land" og jeg har funnet flere svært omfattende tester som konkluderer med anbefalinger av konkrete enheter - som koster langt mindre enn tilsvarende her hjemme (joda, frakt og frafall av norsk kjøpslov m.m. tas med i beregningen, også risikoen for at tollvesenet åpner "presangen" fra min slektning der borte og oppdager en VHF uten CE-merking...). Jeg har sjekket bruksanvisningen på én slik VHF fra USA der hele kanaloversikten ligger å lese, og finner alle de "vanlige" norske kanalene m/riktige frekvenser, men selvsagt ikke L-kanalene. Vil jeg angre kraftig på at disse kanalene ikke er tilgjengelige, eller vil jeg si "pytt, pytt" og glede meg over en VHF som er "best in test" på alle andre områder..? Mvh Christopher Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 (redigert) Hei. Velkommen til Båtplassen.no Cristopher:smiley: Du skal kun bruke de apparater som er godkjente for det norske offentlige maritime VHF-nettet. Går du inn på "Emneoversikten" finner du mye om dette. L-kanalene er beregnet for båt - båt kommunikasjon og brukes endel, bl.a. av "oss lystbåter" for å avlaste de andre kanalene. Redigert 3.Juni.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
REM Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Etter at trafikken på K16 har fallt markant ila. de senere årene er L-kanalene blitt mindre brukt. Folk benytter K16 til oppkall, som du er forpliktet til å lytte på uansett. Så avtaler man en båt-båt kanal, eller også L1 eller L3 for videre kommunikasjon. Er du BP medlem og holder til i Oslofjorden, klarer de deg med dualwatch på 16/77. Stort sett all trafikk til/fra BP-medlemmer går utenom K16, og på 77 direkte. På den annen side, skulle trafikken av en eller annen grunn igjen ta seg opp på K16, er det grunn til å tro at myndighetene igjen vil trykke på for å få lystbåtfolket til å benytte L-kanalene. Selv ville jeg valgt et CE merket apparat godkjent for det norske martkedet som fast hovedapparat. Skulle jeg skaffe meg en handholdt i tillegg ville ikke jeg tatt det så tungt om L1-L3 manglet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
grenness Svart 3.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Hei. Velkommen til Båtplassen.no Cristopher:smiley: Tusen takk! Du skal kun bruke de apparater som er godkjente for det norske offentlige maritime VHF-nettet.Går du inn på "Emneoversikten" finner du mye om dette. Sorry, min nybegynnerfeil å ikke gjøre meg bedre kjent med nettstedet her. Fant mange interessante tråder under Emneoversikten så i kveld skal det leses! ~Christopher Sitér dette innlegget Link to post
grenness Svart 3.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Selv ville jeg valgt et CE merket apparat godkjent for det norske martkedet som fast hovedapparat. Skulle jeg skaffe meg en handholdt i tillegg ville ikke jeg tatt det så tungt om L1-L3 manglet Det er akkurat det jeg har tenkt - pr i dag har vi kun en mindre skjærgårdsjeep men med ferskt VHF-sertifikat i lommen og dertilhørende kunnskaper om hvor mye bedre VHF er enn en skjør mobiltelefon, så ser jeg altså etter et håndholdt apparat som senere hvis kjøpsplanene om større båt slår til, skal være nr. 2-apparat i tillegg til en fastmontert, norskkjøpt VHF. Mvh Christopher Sitér dette innlegget Link to post
oroeltoro Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 (redigert) Jeg importerte ett håndholdt apparat fra www.ebay.co.uk ifjor til en billig penge, dette apparatet kunne/måtte jeg selv programmere in frekvensen til de enkelte kanaler. Noe som var kjekt fordi da fikk jeg med L1, L2 osv. Men som nevnt er jo dette helt klart i gråsonen, men dette apparatet var kun ment til bruk som nødustyr. Redigert 3.Juni.2007 av oroeltoro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Lystbåtkanaler og CE-merking har ikke så mye med hverandre å gjøre. Produsent eller importør CE-merker selv produktet etter å ha utstedt en egenerklæring om at det tilfredsstiller kravene for det europeiske marked. Det er ikke noe krav at en VHF har lystbåtkanalene, for det er bare i noen få land disse er tillatt brukt. I praksis vil derfor en VHF kjøpt i et annet europeisk land være tillatt brukt i Norge, men vanligvis ikke ha L-kanalene. Billigere utstyr som selges i Norge kan også mangle dem. Det må også bemerkes at det er vanlig at utstyr ikke tilfredsstiller kravene selv om det er CE-merket. På Post- og Teletilsynets sider kan man lese om utfallet av markedskontroller, og det ser ut til at typisk blir 4 av 5 kontrollerte produkter ikke godkjent. Så kan man spørre seg selv om det virkelig er tilfeldig hva som blir kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Det er nesten ingen som bruker L kanaler (uten om meg da) de er veldig stille. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Astor Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Er skjelden innom L-kanalene på VHFen. Bruker 77 med alle kjente. De fleste BP-båter i Indre Oslofjord lytter 77 og 16 når de er ute. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anonym Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 L-kanalene kan være praktiske i en del situasjoner, naturligvis.. Selv lytter jeg alltid på K16, som man jo er pålagt å gjøre, men jeg har i tillegg på K80 til jeg er like sør av steilene, og går da over på K19. Det er faktisk praktisk å ha oversikt over skipstrafikken i farvannet man er i. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Utenfor Bergen er det vanskelig å få inn båtplassfolk på kanal 77. På min VHF er det rikelig mulighet for å legge inn kanaler på scanning, så jeg har lagt inn alle lokale kanaler, selvsagt kanal 16, og L2. Mener å huske at det ble anbefalt for noen år siden å bruke L2 som kallekanal og L1 og L3 som talekanaler. På min radio har jeg også F1, F2 og F3. Disse kanalene synes å være enda mindre brukt en fritidsbåtkanalene. Kanskje fordi jeg sjelden er ute tidlig på morgenen i arbeidsukene? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
bliss X Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Har hatt VHF i over 12 år, men har ennå ikke opplevd å høre noe trafikk på L kanalene. Bruker selv L kanal for kommunikasjon mellom bliss og jolla. Hvorfor er L kanalene så lite i bruk? Hvorfor benyttes K77 når man har L kanalene som ligger der "ubrukt" ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 I ytre Oslofjord, Soon, hører jeg stadig seilere som benytter både L1, L2 og L3. Har inntrykk av at seilbåter benytter disse kanalene endel. Jeg har de to siste årene hovedsakelig benyttet 16 til kort oppkall og deretter kanal 77 som forklart av andre i denne tråden. Jeg benytter også kanal 77 som dual-watch. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Bare lurte på hvorfor man har valgt K77 framfor en L kanal. Er det en spesiell grunn for det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Hei. K77 er vel etter hver (av en eller annen grunn) blitt "hovedkanalen" for fritidsbåter, i hvert fall i Oslofjorden. Når denne da er blitt "baatplassen.no kanal", slår en dermed to fluer i en smekk. En får med seg det som foregår mellom "våre" båter, og mange andre fritidsbåter når en anvender DW. At en heller burde bruke en annen mindre vanlig kanal, f.eks. K17 under dirigeringen av båter inn til treffet i Horten, er en annen sak. Den kanalen hadde vi fått ha helt for oss selv. Ellers er bruk av L-kanalene for enkelte noe pludrete da en gjerne må trykke på en "Shift" tast før en kan bruke disse. Å bare klikke "77" er jo veldig enkelt, da. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Er fullstendig klar over bruken av K77, Lars. Bare lurte på hvorfor det var blitt slik, men årsaken ligger vel kanskje som du sier i at den er lettere å skifte over til. Eller vi kan si: Det bare er sånn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.