mortensen danmark Startet 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2007 Hej Norge. Jeg har en myra 25 ac med en 70 hk dieselmotor ( peugeot / ford) marine. Båten sejler ca 10 knop ( 16 kmt ) Mange myra båter har en 49 hk perkins diesel de sejler også ca 9-10 knop ? det skriver de som har en båt af denne type til salg. Jeg har set på nettet at myra kan sejle ca 20 knop med 100 hk Er der nogen som har en myra som vil oplyse hvor mange kmt den kan sejle og motorens hk. Kan en myra plane ( komme op af vandet ) Er der nogen som kan ved hvad som skal til for at min båt kan sejle hurtigere ( fort ) Hilsen jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 Velkommen! Denne båten har vel dyp kjøl, da vil den ikke kunne plane. Men kan den ha en 100hk må den kunne halvplane. Sannsynligvis vil du kunne få mer fart ved å forlenge bunnen med et trimplan. Brosjyren ligger i Dokumentarkivet, mulig du kan finne noe der. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 For mange år siden hadde jeg en Myra 25AC med Perkins 49hk. Maks cruising speed lå på 6-7 knop. Satte på trimplan, slik Ingar foreslår, og fikk 7-8 knop. Men, med tom båt opplevde jeg faktisk 11 knop på fullt pådrag et par ganger. Da kom båten åpenbart bedre ut av sjøen. Men, med last og folk, var jeg tilbake til de normale 7-8. Vil tro, som Ingar foreslår, at store trimplan vil gi et bedre løft ut av vannet og dermed håp om høyere enn 10 knop. Du har tross alt 20 hk mer enn det jeg hadde. Lykke til. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
JanB Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 Båten har halvplanar-skrog og vil nok ikkje kunna plana. Han har lett for å setta seg litt bakpå, så han vil nok ha godt av å få litt hjelp til å "løfta rumpa", - spesielt med ein så kraftig motor. Trimplan kan sikkert gje 2-3 knop ekstra (?). Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
o.b.lix Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Jeg har set på nettet at myra kan sejle ca 20 knop med 100 hkEr der nogen som har en myra som vil oplyse hvor mange kmt den kan sejle og motorens hk. Har en kamerat som hadde en slik med 87 hk i, sjelden han fikk mer enn 13-14 knop på den... Prøvde med hydrauliske flaps uten at det hjalp mye (hadde faste flaps før) 20 er i alle fall helt utelukket, tror nok at du må opp i 150 gamp da... Sitér dette innlegget Link to post
Libra Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Har en Myra 25 ac jeg også marsjer fint på 12-13 mil med 88hk motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.