Jump to content

Hvordan er reglene for båthenger og bredde?

Mastiff

Recommended Posts

Drar opp denne.

Jeg vurderer å kjøpe en galia 565 om båten min blir solgt.

Den er 2,43 brei. Har en hss 1200 henger. Den er Ca 2 m bred. Er dette lov å kjøre om man ser bort fra vektregler?

Tror den er litt for tung også.. Helt på grensa. Men tror det går bra.

Mvh Glalaks

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tror ikke båt skal være breiere enn båthengerens bredeste punkt. Mao båt kan ikke stikke utenfor hengerens bredeste punkt (som regel ved hjulene).

Mitt tips er at det ikke går.. og ja, enig med at få hengere er godt dimensjonert med både vekt og bredde tatt i betraktning...

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Det står i et tidligere innlegg at det er lysene på hengeren som må være like brede som det som fraktes på hengeren. . Dette løses enkelt med å sette på sidemarkeringslys, type rød bak hvit forann som står på en gummiarm. Brukes på bla lastebiler. Selges på BT og andre bilrekvisitaforretninger. Da dlor ikke båten bredere enn hengerens bredeste punkt.

Inntil annet er linket inn her, så vil eg påstå at det i beste fall er vås,.. om breidde.

Båthengeren vi har er meget smal. Men den er godkent for 750kg. Og anbefalt for inntil16fot.

Ingen regel om breidde hindrer meg i å ta på 750kg. Det er en regel om max breidde på 2,6m som er nevnt.

Ellers finnes egne regler om sikring av last, og merking av last.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har en Tysse 6384 som måler ca 240 bredde ytterst på skjermene.

Fram´n måler 256 og har blitt stoppet i kontroll med denne uten noen innvendinger på det.

Markeringslysene sitter heller ikke ytterst på den hengeren (noe jeg vurderer og forandre)

Det de var nøye med var nyttelasten og om den var tilstrekkelig stroppet til hengeren.

Bruker alltid 3 stk to tonns lastestropper, selv om skuta bare veier 1800kg

mvh LaVida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

jeg tok BE i fjor og jeg mener det ble sagt at lasten ikke skal være bredere enn hengeren (har dog ingen andre henvisninger enn paragrafen til Olsen83). Han jeg kjørte opp med fra Biltilsynet indikerte at det her måtte komme noen endringer i og med at dette blir ganske urimelig i forhold til f.eks. RIB'er som vel er lettere enn "vanlige" båter, men gjerne ganske brede. Mulig de da ikke er så nøye.

Selv kjører jeg forøvrig med en båt som er et par fattige cm smalere enn hengeren, men det kan det jo bli en forandring på (håper jeg).

mvh

Skjær i Sjøen

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Mine pølser er på tilsammen 50 cm, så båten er derfor breiere enn henger hos meg også. Kjører med den oppblåst (aldri blitt stoppet dog), kritiserer de bredden får jeg bare tappe ut lufta :giggle: .

Men støtter meg til de andre her, tullete at båt ikke kan være breiere enn hengeren. Antakelig noen som har glemt seg... Dersom det kommer endring blir det nok med krav om utstikkende lys og andre dingser ála det (heldige) gjeldfri nevner

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Kjøpte tilfeldigvis båtguiden i dag..

Siterer: I utgangangspunktet kan ikke båtlasten være bredere enn hengeren. Skal det fraktes bredere båter enn hengerens bredde, må det søkes om dette. Søknadsskjema finnnes på www.vegvesen.no under skjemaer. Dispansasjonen er bare gyldig i regionen, så skal båten fraktes mellom regioner, må føreren skaffe ytterligere dispensasjoner. Reglene er under revisjon og forhåpentligbis blir det tillat å frakte båter opp til 255 cm bredde.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er lasten bredere en hengeren så skal den merkes med lys / markører og er lasten over 3 meter bred skal det søkes om dispensasjon og krav om følgebil ...over 4 meter er det krav til at politiet skal følge transporten

All transport over 2.60 meter skal også trekkvognen ha gul blinklampe som er synlig 360 grader samt at det skal være skilter som forteller at du transporterer bred last

mere utfyllende regler i mons sitt inlegg nr 11 https://baatplassen.no/i/topic/30754-hvordan-er-reglene-for-baathenger-og-bredde/page__view__findpost__p__390748

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html

se paragraf 3-4. Står om bredde og utstikkende last der.

Men inkluderer dette tilhengerredskap eller bare "kjøretøy" i form av bil, lastebil, varebil...?

Helge: nevnte du at tilhengeren var smalere enn båten?

Ja, hengeren er 2,02 meter bred i følge vognkortet og er anbefalt for båter opp til og med 22 fot og det finnes vel ikke mange motorbåter på 22 fot, eller 21 fot for den del, som er 2,02 meter bred eller smalere? Hengerfabrikanten påsto at det ikke var noe krav om at båten ikke kan stikke utenfor hengerens bredde, men jeg kan ikke si jeg synes jeg har sett noe soleklar informasjon for eller mot dette...? Båten er 2,32 m fra ytterkant fenderlist til ytterkant fenderlist, så det er altså ca 15 cm utstikk på begge sider. Nå er dette ikke noe stort poeng for meg lenger da båten har blitt stasjonær ved feriehuset og ikke lenger transporteres over 800 km på landeveien hvert år.

Jeg ser imidlertid at flere her stadig referer til 260 cm som maks bredde for båt på henger og jeg skal ikke påstå at det er feil, men jeg vil igjen henvise til den informasjon jeg fikk og som jeg gjenga i denne tråden for snart 5 år siden der det fremgår at 255 er maks lovlig på vei for båt og at 260 kun er tillat for kjølebiler og kjølevogn:

Dokumentet var: "Vedlegg 1 til forskrift om bruk av kjøretøy, Vegliste 2007 riksveger, Forskrifter om vekter og dimensjoner"

Her står i kapittel 5:

5. TILLATT KJØRETØYBREDDE FOR OFFENTLIG VEG

Største tillatte bredde for kjøretøy på offentlig veg er 2,55 m hvis ikke mindre

bredde er fastsatt ved oppsetting av offentlig trafikkskilt eller i vegliste.

For kjøretøy med skappåbygg - fast eller avtagbart - spesielt utstyrt for transport

av gods ved en automatisk regulert temperatur hvor hver sidevegg inklusive

isolasjon er minst 45 mm tykk, er største tillatte bredde 2,60 m på veger som

ellers er tillatt for 2,55 m. Største tillatte bredder etter dette pkt skal måles uten toleranse.

Etter hva jeg ble fortalt erstatter denne regelen en tidligere regel som sa.... ja nettopp 2,5 meter, men her var det en merkelig "toleranse" på +/- 5 cm som i praksis betød 2,55 m likevel.

Vegvesenet bekreftet på telefon spesifikt at disse 2,55 gjaldt slep av fritidsbåt på henger bak personbil når jeg spurte om dette. 2,59 var ikke lov uten dispensasjon var svaret jeg fikk og at 2,6 m KUN gjaldt "kjølebiler" eller også tilhenger med kjølerom.

• 11 måneder senere...

Ja da kommer jeg med en ny lov her som sier at alt over 15cm skal merkes!

§ 3-4. Utstikkende gods, merking m.m.

1. Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut 1 m eller mer foran kjøretøyet. 2. Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet. Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys framover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm2 og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på en avstand av minst 150 m. Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2 m over vegbanen.
  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...