Mastiff Startet 3.Juni.2007 Del på Facebook Startet 3.Juni.2007 (redigert) Jeg fikk høre at hengeren min kan være for smal til båten. Det er en Tredal-henger jeg kjøpte til båten for fem-feks år siden, men det skal visst ha kommet nye regler for et par år siden som tilsier at den må være så og så bred, og ikke bare tåle vekten. Jeg har prøvd å søke, men fant ikke noe om det på nettet. Er det bare vås, eller har jeg lett på gale steder? Jeg kjører den én vei hver vår og motsatt vei hver høst, til sammen rundt 30 mil. Det skal vel mye til å bli stoppet på den turen, jeg er ikke blitt det til nå. Er det i så fall bot, eller må man bare skaffe en stor nok henger for å hente båten? (Leiehengere for en dag går nok bra, mer irriterende med den ekstra kjøringen...) Redigert 3.Juni.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 henger skal max være 250 brei. den må være godkjent for vekten av båten. men husk hengern (med båt) kan ikke veie mer enn hva bilen er godkjent for å trekke heller. dette står i vognkortet. smal henger gjør ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 smal henger gjør ingen ting. Tja... båten skal uansett ikke være bredere enn hengeren. Søk her på BP og du vil finne mer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 (redigert) Jeg kjenner en som skulle selge båten sin med henger. Det ver en seriøs kjøper som ville ha båten, men kjøpte ikke fordi det ikke var lys på hengerens bredeste pungt Han påsto dette var lovpålangt Redigert 3.Juni.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
litt peiling Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 kan ikke båten være breiere enn hengern de fleste båter er over 250cm bredde. og hengern kan ikke være over 250cm Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Her finner du endel regler for biltilhengere......kan ikke se at akkurat båt er nevnt, men du kan sikkert sende en e-post og spørre.....: http://www.tilhengerspesialisten.no/visInfo.aspx?InfoID=7 Sitér dette innlegget Link to post
Mektek Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Alle båter er bredere en hengeren den er beregnet for. Ta for eks. 17 fot båt med en henger som er passe stor. Er bredere som hengeren. Tror man kan gå langt over 2,5 m bredde på båten. Verste fall kan man søke disp. og kjøre med følge bil foran. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Jeg har ikke fått med meg noen "nye regler" om at ikke båten kan være bredere enn tilhengeren..... og synes dette høres rart ut. Den norske tilhengerfabrikanten på min henger mente det ikke var kommet noen nye krav på dette...? Jeg spurte om dette når jeg bestilte sjekk/smøring av hjullager og å få byttet noen av støttehjulene. Videre er en grensen på 2,5 meter bredde ikke helt uproblematisk på veien. Er den tilhenger du trekker etter deg bredere enn 2,5 meter skal du vel ha både følgebil og BRED LAST skilt (blinkende lys?). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Larspo Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Jeg var nylig å kjørte opp til BE lappen, da var størrelse på last og da spesielt båthenger et spesielt tema. Båt + henger går nemlig under betegnelsen "tilfeldig last" og fritas dermed fra de fleste bredde/lengde regler. Vi i samarbeid med kyndig fagmann kunne ikke finne en god regel for dette annet enn at det måtte sikres godt. Man trengte heller ikke disp. fra biltilsynet for å kjøre bred last. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Man trengte heller ikke disp. fra biltilsynet for å kjøre bred last. Nei disp. trenger man vel ikke, men man må vel ha "bred last"-skilt og ev. følgebil for all transport med bredde over 2,5 meter? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
mons Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Hei Her er litt om hvilke regler som gjelder for motorvogn (vanlig bil med eller uten henger) I tillegg har jeg satt inn reglene for merking av bred last. I tillegg skal det være montert speil som gjør at du ser veien bak båten hvis de vanlige speilene ikke er brede nok. Speil skal i tillegg ha reflekser på framsiden under visse forutsetninger. Når forskriften sier at tilfeldig transport kan merkes på annen tydelig måte, betyr det i praksis " merkes slik eller bedre" Mons Største lengder og bredder for kjøring med motorredskap eller transport av ett udelbart kolli uten dispensasjon etter forskrift om bruk av kjøretøy § 57 Med gods Uten gods Motorvogn 12 / 3,25 12 / 2,55 Krav til transport med lengde mer enn 2 meter over det som er tillatt etter vedlegg 1 og med større bredde enn 2,60 meter: a ) Følgende generelle krav gjelder: Kjøringen må ikke foregå fredag mellom kl. 1500 - 2400, eller fra kl. 0600 lørdag eller hverdag før helligdag eller offentlig høytidsdag til kl. 2400 søndag, helligdag eller offentlig høytidsdag. Politiet kan i særlige tilfelle gjøre unntak fra disse bestemmelsene. Kjøringen må heller ikke foregå på sted med stor rushtrafikk mellom kl. 0700 - 0900 eller mellom kl. 1500 - 1800. Kjøringen skal fortrinnsvis foregå i dagslys. I særlige tilfelle kan politiet påby kjøring i annet tidsrom. Motorvogn eller vogntog skal være utstyrt med minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider når bredden er over 2,60 meter. b ) Når lengden er over 6 meter mer enn tillatt etter vedlegg 1, eller bredden over over 3 meter, gjelder dessuten følgende: Transporten skal følges av ledsagerkjøretøy. Antallet fastsettes ved utstedelse av dispensasjon. Transportøren må skaffe til veie ledsagerkjøretøy. Til ledsaging kan bare nyttes personbil eller varebil. Vogntog og ledsagerkjøretøy skal være utstyrt med minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider. Merking av utstikkende gods og bruk av skilt på vogntog og ledsagerkjøretøy skal være i samsvar med bestemmelsene i forskrift om bruk av kjøretøy § 34. Politiet bestemmer om det på grunn av trafikkforholdene, transportens størrelse m.v. skal lede eller overvåke transporten. Transportøren må kontakte politiet for mulig avtale om politiledsaging. Når det gjelder krav til merking mm finner en det her; § 3-4. Utstikkende gods, merking m.m. 1. Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut 1 m eller mer foran kjøretøyet. 2. Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet. Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys framover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm2 og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på en avstand av minst 150 m. Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2 m over vegbanen. 3. Gods som stikker ut foran kjøretøyet, eller mer enn 1 m bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm2. Det røde materiale skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig. Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte. I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1 m bak kjøretøyet, også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm2. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på en avstand av minst 150 m. 4. Utstyr, redskap m.v. som stikker ut foran, bak eller på siden av kjøretøy, skal være merket i samsvar med bestemmelsene i denne paragraf, dersom ikke særlige regler er fastsatt av Vegdirektoratet. 5. Vogntog som har tillatt lengde mer enn 19 m, skal ha skilt bak på tilhengeren der lengden er angitt. Lengden angis for hele meter og rundes av oppover. Skiltet skal være minst 100 X 50 cm med 20 mm rød, reflekterende bord. Bunnfargen skal være hvit og ureflekterende med symbol av vogntog og piler sammen med lengdeangivelse i hele meter med 70 mm teksthøyde: (Bilde av lastebil med tekst: 22 m) 6. a) Når lengden er over 6 m mer enn det som er tillatt etter vedlegg 1, eller bredden er mer enn 3 m, skal både kjøretøyet og det eller de ledsagende kjøretøy være utstyrt med varselskilt henholdsvis «Lang transport» eller «Bred transport.» Varselskilt skal ha hvit bunnfarge og være svakt lysende eller belyst under kjøring i mørke eller usiktbart vær. De skal være godt synlige både forfra og bakfra. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 de fleste båter er over 250cm bredde. Nja, meget skeptisk! Tror det er kun unntaksvis/svært sjelden at du vil se en båt på båthenger etter en personbil hvor båten er mere enn 250cm bred! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Helge Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 de fleste båter er over 250cm bredde. Muligens... men de fleste over 2,5 eller i hvert fall 2,6 meter bredde transporteres sjelden eller aldri på båthenger på veien. Nja, meget skeptisk! Tror det er kun unntaksvis/svært sjelden at du vil se en båt på båthenger etter en personbil hvor båten er mere enn 250cm bred! Jeg tror også det tilhører de meget sjeldne anledninger å se så brede båter trekkes av personnbil ute på veiene. Ut fra innlegget over kan det imidlertid tyde på at grensen nå er 2,6 meter og ikke 2,5. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Larspo Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 (redigert) Men hva med regler rundt "tilfeldig last" og hvor bredt dette er før man slipper å ha følgebil osv står det ingen ting om i reglene. Båt på henger = tilfeldig last = ikke vanlige regler. Redigert 4.Juni.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 (redigert) Men hva med regler rundt "tilfeldig last" og hvor bredt dette er før man slipper å ha følgebil osv står det ingen ting om i reglene. Båt på henger = tilfeldig last = ikke vanlige regler. Når jeg kjører henger må vel i så fall dette alltid være "tilfeldig last" Det er helt tilfeldig last når jeg en sjelden gang kjører med min varehenger. Egentlig er det er nok mindre "tilfeldig last" de få gangene jeg trekker min Skibsplast 655 på hengeren jeg kjøpte til den Redigert 4.Juni.2007 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
litt peiling Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 tilfeldig last jeg driver innen transport selv største bredde er 260 cm, kan med følgebil og skilt/merking frakte bredere. iallefall 4m. hvis bredere må politiet også inn i bildet. i ekstreme tilfelder, får du tider på døgnet av biltilsynet/politiet du kan kjøre. selvfølgelig kan båt være bredere enn henger ikke mange som kan regler for lengde og bredde. selv ikke ansatte ved trafikkstasjonene eller politiet. tror nok det med vekten er et større problem Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Når jeg kjører henger må vel i så fall dette alltid være "tilfeldig last" Det er helt tilfeldig last når jeg en sjelden gang kjører med min varehenger. Egentlig er det er nok mindre "tilfeldig last" de få gangene jeg trekker min Skibsplast 655 på hengeren jeg kjøpte til den Hadde mye "morro" ut av "tilfeldig last" på kurset. Men mener å ha "koket" ned til at tilfeldig last er noe man kjører av og til innenfor et begrenset område. Transport av båt anses som tilfeldig pga. av at dette er noe som kjøres lokalt (ofte innen samme by) en kort vei ned til havna en til to ganger i året og derfor ikke utgjør noe særlig problem. Men som vi sa på kurset, er oftere jeg kjører med en båt på hengeren mellom byer enn hva jeg kjører materialer lokalt innen samme by. Forstå det den som kan...... For å illustere hvor udeffinert og upresise henger-regler for klasse B er (BE), så kan jeg nevne en informasjonsbroskyre utgitt av Statens trafikk-stasjon. I denne broskyren nevnes det om om diverse regler for tyngde osv. som er helt OK....helt til det kommer til et punkt: "Men pga. campingvongn-regelen kan dette avvikes." (husker ikke helt ordrett). Men i allefall, dette var en skriv fra en statlig instans som i utgangspunktet skulle ha greie på saken, og lagde en broskyre ens erned for å "rydde" opp i problematikken. Problemet var bare at ingen viste hva "campingvogn-regelen" var for noe. Snakket med et par politifolk, de hadde aldri hørt om dette. Samordnet med et par andre kjørelærere, kjente heller ikke til de. Snakket med STS, uten å få noe svar.....Gikk faktisk så langt, at vedkommende fikk kontakt med han som hadde skrevet/lagd denne broskyren for å få klarhet i hva campingvongs-regelen var. Selv ikke han kunne svare for seg og gi en deffinisjon på hva denne regelen var. Kort tid etterpå, ble denne broskyren inndratt...... Kvalitet i alle ledd sier jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Eller et godt eksempel på overbyråkratisering?? Sikkert kostbare karer de skribentene der Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mastiff Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Takk for innspillene! Siden båten min er 185 cm bred, sånn omtrent, tror jeg det skulle gå bra da. Aner ikker hvor "kilden" min hadde fått det om de nye reglene fra. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Er ikke sikker på reglene for båthenger, men for lastebil trenger man ikke følgebil eller bred last skilt dersom båten er under tre meter bred. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Muligens... men de fleste over 2,5 eller i hvert fall 2,6 meter bredde transporteres sjelden eller aldri på båthenger på veien.Jeg tror også det tilhører de meget sjeldne anledninger å se så brede båter trekkes av personnbil ute på veiene. Ut fra innlegget over kan det imidlertid tyde på at grensen nå er 2,6 meter og ikke 2,5. Dete er vel med all respekt å melde, ikke riktig. Jeg farter stadig rundt på veien min Rinker (259 cm) og jeg ser da stadig daycruisere av typen Maxum, SeaRay, Bayliner (22 til 24 fot) som alle har over 2,5 meter bredde på veien. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
SF Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Selv Bayliner 2655 er 2,59 bred nettopp forde de uten problem skal kunne trekkes på henger: Dette er riktignok i USA men mener at vi har samme reglene her. Da jeg sjekket mulig transport på min Sea Ray 240 Sundancer med bredde........ja gjett.......nettopp 2,59m så var det flere av transportørene som var opptatt av at den var under 2,60m. Når det er sagt kjenner jeg ikke gjeldende regler godt nok men mente at grensen gikk opp til 2,6m. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Helge Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Dete er vel med all respekt å melde, ikke riktig. Jeg farter stadig rundt på veien min Rinker (259 cm) og jeg ser da stadig daycruisere av typen Maxum, SeaRay, Bayliner (22 til 24 fot) som alle har over 2,5 meter bredde på veien. Med all respekt å melde burde du vel kanskje ut fra det jeg skrev ha sett at jeg var usikker på om det var 2,5 eller 2,6 m som var grensen? Jeg skrev tross alt "....de fleste over 2,5 eller i hvert fall 2,6 meter bredde..... " og videre i samme innlegg "Ut fra innlegget over kan det imidlertid tyde på at grensen nå er 2,6 meter og ikke 2,5" Nå ble imidlertid jeg så nysgjerrig at jeg ringte og sjekket med statens vegvesen. De henviser i utgangspunktet til forskrift om bruk av kjøretøy som man finner på lovdata.no, men i den forskriften finner en ikke noe konkret om største tillatte bredde. Denne forskriften henviser imidlertid til flere vedlegg som man ikke finner på lovdata.no Disse finner man på websiden til statens vegvesen og jeg fikk hjelp til å lete opp det aktuelle vedlegget for denne problemstillingen. Dokumentet det her er snakk om er: Vedlegg 1 til forskrift om bruk av kjøretøy, Vegliste 2007 riksveger, Forskrifter om vekter og dimensjoner Her står i kapittel 5: 5. TILLATT KJØRETØYBREDDE FOR OFFENTLIG VEG Største tillatte bredde for kjøretøy på offentlig veg er 2,55 m hvis ikke mindre bredde er fastsatt ved oppsetting av offentlig trafikkskilt eller i vegliste. For kjøretøy med skappåbygg - fast eller avtagbart - spesielt utstyrt for transport av gods ved en automatisk regulert temperatur hvor hver sidevegg inklusive isolasjon er minst 45 mm tykk, er største tillatte bredde 2,60 m på veger som ellers er tillatt for 2,55 m. Største tillatte bredder etter dette pkt skal måles uten toleranse. Etter hva jeg ble fortalt erstatter denne regelen en tidligere regel som sa.... ja nettopp 2,5 meter, men her var det en merkelig "toleranse" på +/- 5 cm som i praksis betød 2,55 m likevel. Vegvesenet bekreftet på telefon spesifikt at disse 2,55 gjaldt slep av fritidsbåt på henger bak personbil når jeg spurte om dette. 2,59 var ikke lov uten dispensasjon var svaret jeg fikk og at 2,6 m KUN gjaldt "kjølebiler" eller også tilhenger med kjølerom. Redigert 5.Juni.2007 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
mons Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Da slår en på kjøleskapet og kjører med god samvittighet ;-) Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Helge Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Da slår en på kjøleskapet og kjører med god samvittighet ;-) He-he, ja hva som gir god eller dårlig samvittighet er heldigvis ikke min sak. Men i følge to uavhengige personer jeg snakket med i går ved statens vegvesen var det visst ikke mye tvil om at båter på slep på båthengere ikke skal være mer enn 2,55 m bred. Videre var det visstnok diverse krav til lysutstyr og speil dersom slepet var mer enn 50 cm bredere (25 cm + 25 cm) enn kjøretøyet som sleper. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.