Jump to content

Trenger jeg VHF?

roesok

Recommended Posts

-Det bør du vel finne ut selv, sier du kanskje. Jo, men tror jeg befinner med i et grenseland som mange andre her på forumet. Har en 21' daycruiser og for det meste turer i nærområdet pluss noen turer over mindre åpne havstykker. I all hovedsak er det mobildekning der vi ferdes. Og de fleste med båter i danne klassen har trolig bare mobil. Grunnen til at jeg allikevel vurderer VHF går på sikkerhet. Om det skulle oppstå f.eks. motorstopp i dårlig vær så er det nok raskere å tilkalle assistanse via VHF. Spørsmål: Ut ifra bruksmønster etc. som nevnt ovenfor; trenger jeg VHF? Om så, holder det med en enkel bærbar sak? Er det noen tekniske finesser eller duppeditter som bør være med? Har null kjennskap til dette området men har hørt snakk om DSC, hva er det, og trenger man det? Må en ha VHF-kurs? Årsavgift? Pris på en enkel bærbar VHF?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For å starte med DSC, det er ett system som gjør det mulig å kalle hverandre på samme måte som mobil, en taster "telefonnummeret" til båten og velger hvilken kanal en skal prate på, vhfen "ringer" hos den andre, du må selvsagt vite nummert. Du kan også ringe til land. En annen viktig funksjon er distress knappen som sender ut en alarm med posisjon på båten, alle båter blir da styr mot havaristen.

Så til ditt bruk, jeg tror du kan klare deg med en håndtholdt. Nært land er det ikke så viktig med vhf men på disse havstrekkene kan det være kjekt å kalle opp den båten som fyker forbi to mil unna når du selv har motorstopp, du får en liten sak til under 1000 kroner. Den kan jo du høre litt på fra stuen og så du får litt innsikt i hva det brukes til.

Du må ha vhf lappen...

Når vi er på sjøen kommer sikkerhet fremfor alt annet. Etter mitt skjønn bør alle som ferdes til sjøss - med unntak av vanlige kanoer, kajakker og robåter - ha VHF ombord. Så sant det er mulig bør denne være stasjonær (har større sendereffekt). Prisen er 450 kr året http://www.maritimradio.no/lisensavdelingen/index.html Jeg kan ikke se et eneste argument mot å ha VHF ombord.

Så langt jeg kan se går sikkerhet fremfor alt annet til sjøss: du kan derfor bruke VHFen til nød selv du ikke er sertifisert. Ingen vil klandre deg i ettertid om du har reddet liv og helse selv om VHF serifikatet ikke er løst. For å bruke VHF med automatisk sending av posisjon med DSC må man imidlertid ha et MMSI nummer. For å få dette forutsetter det gyldig VHF sertifikat. Men VHF kan brukes uten DSC. Det er nok i Norge atskillig flere VHFer uten i forhold til med DSC.

Her er en artikkel som fikk meg til å kjøpe VHF. Det er en historie til ettertanke, om hvor fort ting kan skje når det går galt.

Jeg har kjøpt VHF, men har ikke tatt sertifikat ennå. Jeg synes det er viktig med opplæring og vil derfor gjennomføre dette. Man kan selvfølgelig si at "i nød kan ingen klandre deg", men i motsatt fall kan det være noen andre som er i nød. Hvis man er i nærheten, kan det være greit å kunne kommunisere riktig og ikke f.eks. gjøre en redningsaksjon verre mtp dårlig/feil kommunikasjon.

Husk på at med VHF kan alle privatbåter i nærheten høre deg og komme og hjelpe.

Sannsynligvis er det båter like i nærheten og du vil få assistanse raskere enn du ville gjort med mobiltelefon.

Dessuten finnes det huller i mobildekningen, en stasjonær vhf virker langt ut på havet...

Det var en her som sa det var mobiltelefondekning til Danmark, det er selfølgelig bare tull.. Den dekningen gjelder bare ombord på colorline ferjene.

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Har hørt at det størrste problemet er at de digitale signalene bølgene på en GSM tlf blir reflektert av sjøen og når ikke frem. Dette gjelder vist fra ca 1,5 meter bølgehøyde. Da er vel en håndholdt VHF et godt alternativ. Har ikke selv noe kunskap om dette. Men det høres jo ganske logisk ut.

Kurset er jo bare hyggelig. Fin måte å få pratet litt båt :cheers:

.... så er det endå ein båt som lyttar og kan hjelpa. .....

Nettopp derfor kaller jeg ofte VHF'en for "Verdens største internasjonale sikkerhetsnett"! At dette sikkerhetsnettet virker får vi stadig nye eksempler på, senest idag var en situasjon som lett kunne ha blitt kritisk, men takket være VHF'en kom båter i nærheten til assistanse i løpet av svært få minutter.

Det med behovet for sertifikat og konsesjoner er et nødvendig grunnlag for å holde orden på et slikt enormt "sikkerhetsnett". Her er det viktig å ha kjøreregler / prosedyrer, som operatørene kjenner og bruker. Har man ikke slike prosedyrer så blir det fort "anarki" på kanalene. Vi som er gamle nok husker svært godt hvordan gode tilløp til WalkieTalkie-baserte sikkerhetssystemer drepte seg selv pga slikt "anarki".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, vi har nå bare en liten fillebåt, men VHF er installert.

Det var visst ikke mange Draco 17 som hadde godkjent VHF installasjon ombord, sa de da jeg registrerte den.

Vi bruker båten for å komme til hytta i nordnorge, og der er det steder med dårlig mobildekning.

Så den skal brukes til å ringe hjem for å gi beskjed at vi er fremme, og til å kalle andre båter hvis det skulle bli problemer.

Og selvsagt hjelpe andre som har problemer.

Dessuten, skal du seile i kanal, er VHF'en et fint hjelpemiddel til å bli kontaktet av, og til å kontakte slusepersonell.

Hei,

mobilinfrastrukturen har en generell oppetid på litt over 98% (GSM), og med varierende dekningsområde avhengig av hvor du befinner deg. Mobilinfrastrukturen er heller ikke underlagt krav om oppetid, redundans eller beredskap annet enn det tilbyderne finner kommersielt interessant (det folk vil betale for, jfr ekomloven §2.10). Allikevel er tilbyderne relativt flinke med å tilrettelegge for redundans i infrastrukturen, men; ta ikke for gitt at dette fungerer til enhver tid. Er man max uheldig, så virker ikke infrastrukturen akkurat når du trenger den.....mobilinfrastrukturen er også veldig avhengig av strømtilførsel. Tenk deg en situasjon hvor det er ruskevær, strømmen går og så får du trøbbel. Du prøver å få kontakt via mobilen, men den får ikke kontakt med nettet!! Fordi strømmen er borte, og den basestasjonen(e) du forsøkte å nå, er ikke tilgjengelig...kjedelig...da kan man kanskje føle seg litt teit fordi man ikke brukte en høvding på en vhf....en bitteliten høvding....billig sikkerhet spør du meg.

Noen andre poenger:

- I en krisesituasjon er det ikke alltid lett å holde hodet kaldt. Jeg har selv opplevd flere ganger (pga syk kone) å være i en situasjon hvor det stod om livet. På mobilen må du trykke 110, 112 eller 113. Vet du hvilket nr? Og det er ikke nødvendigvis slik at det er trivielt å trykke nr i en krisesituasjon......man kan få litt hetta.

- På vhf'en er du en knapp unna hjelp.....24 t i døgnet, hvor andre båter, ja til og med kystvakten kan høre dine rop om hjelp.

- For ca 20 år siden kullseilte jeg med en 23 fots seilbåt i ruskevær. Det tok ca 2 sek før bare baugen stakk opp av vannet...i oktober med 8 graders vann. Lå der i 3 kvarter før noen plukka oss opp. Tenk om jeg da hadde hatt en bærbar vhf i hånda som tåler 1 meters dybde i 30 minutter......litt mer solid enn en mobiltlf...

- Tenk om du selv kan være med å redde noen, eller hjelpe til. Ville ikke det vært hyggelig? Veldig mange bare forventer at alle skal stille hjelp til rådighet overfor en selv, men ikke alle er like flinke til å tenke på andre....heldigvis er trenden på sjøen at folk fortsatt hjelper, men jeg har jaggu møtt de motsatte også!

- du kan motta kuling og stormvarsler etc.

sikkert mange andre gode grunner også; Kjøp og bruk vhf:-)

Tenk om du selv kan være med å redde noen, eller hjelpe til. . . . sikkert mange andre gode grunner også; Kjøp og bruk vhf:-)

Lars H. :yesnod: :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som trådstarter får jeg tenke litt videre på dette. Takk for innspill. Det må event. bli noe sånt som Espen C har bestilt. Har pr idag ikke VHF-kurs. Hva om en skaffer seg et slikt apparat og tar det i bruk uten godkjent kurs...? Eller må det en godkjenning eller autorisasjon til før det kan brukes ? Hva med kanaler, er det stort sett likt på alle apparater, event er det kanaler en MÅ ha?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jo mere jeg leser, jo mere blir jeg "overtalt/overbevist" om at det også snart er min tur til å kjøpe en VHF! :yesnod:

Hva er beste/billigste håndholdte som har det jeg trenger, men heller ikke mere? Allergisk mot bruksanvisninger!

Hadde det bare ikke vært for disse forbaska bøkene som må leses og eksamener som skal avlegges, tror jeg er helt allergisk mot sånt! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

VHF er et sikkerhetsutsyr som vi betaler for for å få hjelp og hjelpe andre. Mobiltelefon er for å bable med svigermor og tante Agate.

Ta sertifikat, få deg konsesjon og bli med i det internasjonale sikkerhetsnettet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som trådstarter får jeg tenke litt videre på dette. Takk for innspill. Det må event. bli noe sånt som Espen C har bestilt. Har pr idag ikke VHF-kurs. Hva om en skaffer seg et slikt apparat og tar det i bruk uten godkjent kurs...? Eller må det en godkjenning eller autorisasjon til før det kan brukes ? Hva med kanaler, er det stort sett likt på alle apparater, event er det kanaler en MÅ ha?

Du kan kjøpe en VHF uten kurs, men i prinsippet er den da ulovlig å bruke.

Uansett, tar du et kurs, får du eget kallesignal og MMSI-nr til DSC-systemet hvis du anskaffer deg en stasjonær VHF senere.

Hva vet du om fremtiden og når 3-fot syken også smitter deg :wink:

Ved å ta kurs lærer du alle prosedyrer, hvilke kanaler som bruker til hva, osv, mao; du får større utbytte av den og vet således også hva du skal gjøre i en nødsituasjon.

Alle norske VHF`er har samme kanaloppsett (internasjonalt) + 3 kanaler som er landsspesifikke og er forbeholdt lystbåttrafikk.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...