Jump to content

Trenger jeg VHF?

roesok

Recommended Posts

Hva er beste/billigste håndholdte som har det jeg trenger, men heller ikke mere? Allergisk mot bruksanvisninger!

:sailing:

du finner sikkert en bra håndholdt på Finn eller Blocket til en tusen lapp eller 1500.......

du trenger ingen bruksanvisning.......du kan bruke den fra förste dag......

men skulle jag vart i dine kläder skulle jag satsat på en fastmonterad med antenn i masttoppen. (vinterprosjekt tar maks en dag!) og du får noe som er 100ggr bedre enn en håndholdt. :smiley:

S/Y Gunga Din

Du kan kjøpe en VHF uten kurs, men i prinsippet er den da ulovlig å bruke.

Ikke bare i prinsippet, det er ulovlig i praksis også.

Det viktigste med VHF er at den også skal brukes til å lytte etter andre som er i nød eller trenger assistanse. De aller fleste mennesker er i stand til å finne ut hvordan en enkel maritim VHF-radio kan brukes for å be om hjelp, men da er du bare en snylter som satser på at noen andre videreformidler nødanrop eller legger om kursen for å hjelpe. :wink:

för att jag liker kvalitet.......

Kvalitet liker vi alle, men det er noe som på fint heter behovsanalyse. Dvs. finner produkter eller tjenester som dekker akkurat ditt behov. Og jeg tror at du har behov for en VHF på et annet kvalitetsnivå enn flere andre her på forumet.

Dette er som med båt, noen må ha min. 30 fot eller 30 knop, noen greier seg med en liten saktegående snekke og andre vil ha seilbåt. Og bruksmønsteret er like variert, noen er stadig på langtur og andre må se den trygge hjemlige havna hele tiden...

For mange, som for undertegnede, er det derfor en vurderingssak om en greier seg med mobil eller skal ha VHF i tillegg. Og da vil jeg tro at en enkel og rimelig bærbar sak vil dekke behovet.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For mange, som for undertegnede, er det derfor en vurderingssak om en greier seg med mobil eller skal ha VHF i tillegg. Og da vil jeg tro at en enkel og rimelig bærbar sak vil dekke behovet.

du missförtod mig roesok.....det jag skrev var att du finner en brukt Icom håndholdt för 1 tusing eller 1500!

vilket jag tycker er ett bedre kjöp en 'noname' produkt även om den er splitter ny......... :smiley:

S/Y Gunga Din

du missförtod mig roesok.....det jag skrev var att du finner en brukt Icom håndholdt för 1 tusing eller 1500!

vilket jag tycker er ett bedre kjöp en 'noname' produkt även om den er splitter ny......... :smiley:

Enig med deg, Gunga..

Min Icom IC-31M gikk til bunns under jolla på 17 meters dyp og ble liggende der et døgn før jeg fikk

kjørt inn til Risør og fylt opp flaskesettet for å få hentet den opp igjen for et par sommere siden.

Etter at den igjen fikk se sollys, var den like god og uten vanninntrengning.

Den er IP-67-sertifisert som betyr garantert for 30 minutter på 1 meters dyp.

Slikt overbeviser og gjør at jeg neppe velger annet merke senere.

Da hadde du flaks Phoebe, et helt annet trykk på 17 m enn på 1m. En 5 w. håndholdt med event ekstern antenne holder

for mange brukere. Innaskjærs bruk.

Sikkerheten med VHF er at du kan få tak i flere brukere samtidig, pga av lytteplikten. En mob tlf, gir kun oppkall til en bruker.

Men glem 2 w, de er best for jolle-moderskip kommunikasjon.

Vi sees!

Stilte samme spørsmålet her første sesongen min med båt.

Ble overbevist etter gode svar fra bl.a. Poseidon om at dette var noe jeg burde ha selv om jeg kun farter innasjærs.

Men som vanlig, det tar jo litt tid å sette tanker ut i handling - så det varte og gikk uten at jeg fikk handlet.

Så skjedde det minst to ulykker i Vatlestraumen med fritidsbåter.

Vatlestraumen er omtrent som utenfor stuedøren å regne og et område jeg passerer ofte når jeg er ute med båten. Da fikk jeg endelig fart på meg og kjøpte en liten håndholdt en som jeg har liggende i båten.

Den er ikke brukendes til noe annet enn å lytte med eller snakke i når jeg ligger stille eller går i dorgefart, men anser sikkerheten som betydelig forbedret i forhold til mobil.

Desverre må jeg noe beskjemmet innrømme at jeg ikke har avlagt eksamen - innser at det må gjøres.

Da hadde du flaks Phoebe, et helt annet trykk på 17 m enn på 1m.

Jo, trykk under vann vet jeg iallefall noe om da jeg har vært sportsdykker i ca. 25 år.

Derfor var det en overraskelse at jeg fremdeles har en fullt oppegående IC-M31 etter denne episoden.

Om jeg har hatt flaks er jeg mindre sikker på.

Jeg konstaterer iallefall at Icom`en klarte både trykket og i tillegg ca. 1 døgn under denne påkjenningen

og det velger jeg å tilskrive byggekvalitet og ikke flaks.

Mange av de rimelige bærbare er kun sertifisert som sprutfrie.

Hvilken hjelp er det i disse om familien må hoppe i sjøen pga brann ombord?

Har du VHF pga sikkerhet må radioen fungere i de situasjonene hvor sikkerheten er truet,

og dette er ofte ekstrem-situasjoner hvor man må forlate båten under ukontrollerte forhold.

Hvis den nye bærbare kun er brukbar på flybridgen, kan du kanskje fortsatt klare deg med mobiltelefonen.

Gunga har derfor et meget godt poeng når han henviser til at en brukt VHF av anerkjent merke og kvalitet

kan være et bedre valg enn en rimelig, men ny "no-name" som kanskje ikke er kvalifisert for nødsituasjoner.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Test av håndholdt VHF.

Vet jeg har lest for 1 til 2 år siden en stor test av håndholdte VHF'er i et av de norske båtbladene. Noen som husker hvilket blad, når eller kan gi addresse til denne testen?

NB!

Ser ut som Practical Boat Owner fra februar 2006 hadde en test av 6 håndholdte vhf'er - noen som har dette bladet og kan gi en meget kort konklusjon?

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...Prisen er 450 kr året

...Jeg kan ikke se et eneste argument mot å ha VHF ombord.

Du sier argumentet selv i samme innlegg :wink:

Ja, jeg vet jeg er gjerrig. Og egoistisk.

Men med vårt bruksmønster klarer jeg bare ikke å forsvare overfor egen lommebok å bruke disse pengene hvert år.

Vi bruker vår lille daycruiser til dagsturer og kortere overnattingsturer langs Sørlandskysten. Overalt der vi ferdes er det god mobildekning, og vi har så godt som alltid to telefoner ombord. Hadde jeg hatt større båt og annet bruksmønster hadde jeg tenkt annerledes.

Men min samvittighet og fornuft kjemper dog mot min gjerrighet og egoisme. Jeg er derfor bortom og ser på VHF under hver eneste båtmesse jeg er på. I år i Arendal hadde de en stasjonær sak med DSC til 1995. Kona har også VHF sertifikat. Kanskje blir det til at jeg kjøper en slik, for å ha som ekstra sikring. Men jeg kommer nok ikke til å betale de 450 kronene hvert år. Sorry...

Et annet sikkerhetsmoment er at en VHF kan peiles fra alle Redningsselskapet sine båter, det er ikke få ganger Redningsselskapet må ut i løpet av et år og finne folk som har kjørt seg vill i tåka.

De kan krysspeile enten alene eller sammen med nærmeste Kystradiostasjon.

Mobil kan til en viss grad peiles, men det er ikke rutiner hos operatørene for slikt for å ta slikt på hælen, dessuten vil en peiling via mobil over sjø bli veldig grov.

Så mobil/vhf er to forskjellige produkter med ulik virkemåte, begge hører hjemme i båten som sikkerhetsutstyr, men ikke enten eller.

helt enig med dere som bruker VHF selv uten sertifikat. Lytter du på vhf, er du istand til å søke om hjelp eller å hjelpe andre. Selv uten avlagt eksamen.

har ikke noe med pris å gjøre, med prinsipper. Alt skal koste i dag.

jeg som er bonde får merke dette veldig ofte. det er stadig nye ting som innføres. f.eks. sertifikat for å få lov til å sprøyte åkern.

det er enkelte gårdbrukere på 70 år, som ikke klarer dette kurset/eksamen.

kjøp boka, og les den... så får du/dere se hva dere gjør ang. eksamen :yesnod:

men redningsselskapet har jo............... litt peiling................ hvor jeg er da :lol::lol::lol:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Les bruksanvisninger på DO! Fin literatur når du først må sitte på do. Og så sitter du der ikke forgjeves. :lol:

Hva vil det si å sitte forgjeves? Kan være med på at nødvendig ærend til tider kan ta litt lenger tid, men er vel sjelden forgjeves. Mener du at om besøket, mot alle odds, ikke fører til ønsket resultat, så er det allikvel ikke forgjeves om en tar med pensum til VHF? :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Lytter du på vhf, er du istand til å søke om hjelp eller å hjelpe andre. Selv uten avlagt eksamen.

Mulig, men uten konsesjon har du ikke kallesignal (om ikke båten er NOR-registrert) og vil sannsynligvis bidra til å forstyrre i stedet for å hjelpe. Kan du radioprosedyrene så kan du med stor sannsynlighet nok til å bestå eksamen også, og da er det bare dumskap og vrangvilje å ikke løse sertifikat og ha konsesjonen i orden.

Nuh. Det er Sjøfartsdirektorartet som tildeler kjenningsbokstaver og ikke NOR.

Sant nok, selv om det antagelig blir færre som skaffer seg identitetsbevis uten å registrere båten etter at skipskontrollen har endret på dette dokumentet. (Har dog ikke sjekket den saken nærmere enn da jeg skrev noe om at ikke alt AIS-A taklet meldinger fra AIS-B ennå.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...