Jump to content

Trenger jeg VHF?

roesok

Recommended Posts

Hei, løfter denne, og svaret er JA!

Hadde en opplevelse i dag, lokket på sjøvannsfilteret sprakk, ja VP, MD 40, gammel. Kommer mye vann når det er litt turtall! Stoppet motoren, lot lensepumpa gå.

Jeg kalte opp Tjøme, de skulle gi beskjed til redningsskøyta. Etter ca 2 minutter var det tomt i kjølen, og det kom en båt opp på siden, "Tulla" fra Gyssestad, de hadde hørt meg på VHF. De tok meg på slep til hjemmehavn, hvis jeg skulle ventet på skøyta ville det tatt 20 minutter.

Får en til å tenke, hvis det hadde vært alvorligere problemer hadde jeg måttet vente lenge hvis jeg bare hadde hatt mobil, selv 2 Nm fra land i indre Oslofjord.

Igjen, VHF er nyttig! :smash:

Hilsen Sindre

Hei, løfter denne, og svaret er JA!

Jeg vil si at svaret er JA.

Den erfaringen du gjorde er bare en av mange, mange, mange typiske eksempler på at VHF'en er all annen kommunikasjon overlegen i kritiske situasjoner.

Selv synes jeg at de beste/verste eksemplene er når man mister en person overbord, vedkommende blir borte før man får kommet seg tilbake. Man ser båter i nærheten som kunne hjelpe med letingen, men man får ikke kontakt fordi man ikke har mobilnummeret. Med VHF har man kontakt med båtene i nærheten i løpet av sekunder!

Det beste man kan gjøre for egen og familiens sikkerhet denne sommeren er å skaffe VHF, med sertifikat og konsesjon!

Med vennlig hilsen POSEIDON

JA.....!!!!!

Eg fekk meg GPS i vinter,antenne og kabler i to båter så eg kan veksle fram og tilbake,og har no so smått funne ut ka DSC er,så har under bestilling komplett VHF pakke til Cobra (1900,-).........så kan eg trykke på "destress" før eg hoppar på sjøen og venter....(hopar jo ikkje det blir så kritisk,men ken vet.....) ....og så kan eg takke meg selv etterpå (om eg blir plukka opp) for at eg ikkje bare hadde mobiltelefon...!!!! Derfor gleder eg meg til utstyret kommer...... Må bare vente til neste VHF kurs så eg får den hersens.....lappen :smiley: .... Noen som vet ka kurset (lappen) kosta?

Redigert av jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

........så kan eg trykke på "destress" før eg hoppar på sjøen og venter...........

Tanken er god - det hjelper å trene. Men dette kan bli veeeldig dyrt når redningsmannskapet kommer for "fulle seil" og oppfatter at du har iverksatt en liten personlig øvelse. I første omgang kan det være greit å hoppe på sjøen mens andre skal hjelpe deg ombord. Kan være greit å få med seg ideen om Williamsens turn som fører båten tilbake til mann-over-bord posisjonen.

........Må bare vente til neste VHF kurs så eg får den hersens.....lappen :smiley: .... Noen som vet ka kurset (lappen) kosta?

Jeg vet ikke hva den hersens lappen koster :wink::wink: men et VHF-kurs som fører frem til vanlig DSC/VHF-sertifikat pleier å ligge oppunder NOK 2.000 inkludert lærebok og Telenors gebyr, som i år er NOK 625.

Du finner mye interessant stoff på Telenor maritim radio sine hjemmesider.

Til informasjon nevnes at jeg holder VHF-kurs i mai, men siden det forgår i Stavanger så er det nok mindre aktuelt for deg?

Redigert av Poseidon (see edit history)

Jeg var en av de første i landet med DSC og har aldri angret den investeringen. Nå er jo jeg litt freak på radioutstyr da, så det brukes vel litt mere kronasje på dette enn en strengt tatt behøver. Jeg har Sailor RT-2048 og 2047D sammen med en RM-2042. Når dette er tilkoblet GPS så kan jeg med to tastetrykk sende nødmelding inkludert posisjonen hvor jeg ligger. Og hvis kystradiostasjonen ønsker å vite hvor jeg er så kan den kalle min posisjon fra land uten at jeg trenger å gjøre noe som helst.

Det er nok mange som kan greie seg med mobiltelefon, men jeg synes et minstekrav da må være at en kan tilkoble ekstern antenne.

Pensumgjennomgangen (kort kurs) som Sjøassistanse (Telenor) tilbyr koster 500kr, ingen grunn til å kaste bort mer tid og penger enn enn dette. Les igjennom boka et par ganger før denne 3,5 timers pensumgjennomgangen som avsluttes med eksamen. Siste lørdagen under Sjøen for alle var 65 stykker av oss som tok dette kurset på Lillestrøm og alle besto eksamen.

muligens bittelitt off-topic, men i disse dager med dalende $ kan man kanskje gå opp ett hakk eller to for samme beløp ved å bestille fra USA. F.eks. gå fra en ikke-spruttett til en som tåler neddykking. Hvordan går det da med nasjonale kanaler, MMSI, DSC og evt. annet?

Regner med at selve elektronikken er den samme, men med nasjonale særprogrammeringer eller er det noe maskinvare som er nasjonsspesifikk?

Selv jeg med så liten båt at jeg må male om vannlinja etter installasjon av holder for håndholdt VHF ser nytten av dette.

Så en diskusjon om Icom vs. annet, fant denne ICom IC-M88 på boatersworld til $229.99. Ser at det står den har alle internasjonale kanaler + usa og canada spesifikke. Regner da med at den ikke har de norske kanalene.

- anders m.

quote.gif
muligens bittelitt off-topic, men i disse dager med dalende $ kan man kanskje gå opp ett hakk eller to for samme beløp ved å bestille fra USA. F.eks. gå fra en ikke-spruttett til en som tåler neddykking. Hvordan går det da med nasjonale kanaler, MMSI, DSC og evt. annet?

Regner med at selve elektronikken er den samme, men med nasjonale særprogrammeringer eller er det noe maskinvare som er nasjonsspesifikk?

Selv jeg med så liten båt at jeg må male om vannlinja etter installasjon av holder for håndholdt VHF ser nytten av dette.

Så en diskusjon om Icom vs. annet, fant denne ICom IC-M88 på boatersworld til $229.99. Ser at det står den har alle internasjonale kanaler + usa og canada spesifikke. Regner da med at den ikke har de norske kanalene.

- anders m.

Hei!

Minner om at for å få konsesjon til å bruke maritim VHF i Norge må apparatet være godkjent av Post- og Teletilsynet. Du må regne med at utstyr som ikke er produsert for det Europeiske markedet og som mangler CE merke ikke vil være tillatt å bruke i Norge.

Det tryggeste er å handle utstyr hos en godkjent norsk radioforhandler. Da får du service og kompetanse med på kjøpet!

mvh
Dag Ivar
Telenor Maritim Radio
quote.gif
Hei!

Minner om at for å få konsesjon til å bruke maritim VHF i Norge må apparatet være godkjent av Post- og Teletilsynet. Du må regne med at utstyr som ikke er produsert for det Europeiske markedet og som mangler CE merke ikke vil være tillatt å bruke i Norge.

Det tryggeste er å handle utstyr hos en godkjent norsk radioforhandler. Da får du service og kompetanse med på kjøpet!

mvh
Dag Ivar
Telenor Maritim Radio

.....vart litt usikker her. Utstyret eg tenker på å anskaffe er vel godkjent???????? har ikke spurt,men må vel det mandag.... www.nettbaat.no
35_820913213.jpg

Ein cobra F55......pakke på 1900,- med antenne og antennefeste????

Noen som vet om den er godkjent her ?

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Er utstyret ditt kjøpt av forhandler i Norge er det godkjent. Er det kjøpt i land utenfor EU, feks USA, mangler det CE merke og er derfor ikke godkjent for bruk innen EU-området.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Synes du blander sammen flere ting her. For å få konsejon trenger man ikke noe apparat i det hele tatt. Det er ikke nødvendig at utstyret er godkjent av post og teletilsynet, men alt radioutstyr som skal brukes i Norge skal være CE merket. Er vel slutt på at noen godkjenner radioforhandlere i Norge også vil jeg anta.

Skal vi tro Dag Ivar når han signerer med Telenor Maritim Radio så kan vi nok gå ut fra at han kjenner reglene.

Du skal ikke få konsesjon for VHF uten at du har en VHF-radio. I praksis kan du be om å få beholde kallesignal og MMSI når du bytter båt, men det er egentlig ikke det samme som å ha konsesjon. I utgangspunktet holder det at VHF-radioen er CE-merket, men Post- og teletilsynet kan faktisk tilbakekalle slike apparater dersom det viser seg at de ikke fungerer i henhold til produsentens spesifikasjoner.

Det er ingen godkjenning av radioforhandlere i Norge, men det er faktisk krav om registrering. For radioinstallatører er det derimot krav om godkjenning.

Kjøper du en VHF-radio som du ikke får konsesjon på av en norsk forhandler så vil jeg tro du har en rimelig sterk reklamasjonssak. Dersom forhandleren ikke har registrert seg blir nok ikke saken dårligere av den grunn.

.... For å få konsejon trenger man ikke noe apparat i det hele tatt. .....

Jo, man gjør nok det. Det er nettopp utstyret det gis konsesjon til å bruke.

På mine kurs pleier jeg å dra en sammenligning:

VHF-sertifikatet = førerkortet = det gir deg rett til å bruke/kjøre en lovlig registrert radio/bil innen sin klasse.

Konsesjonen = vognkortet = det viser at radioen/bilen er lovlig å bruke

Til sammenligning så har jeg en konsesjonssøknad inne for skolekonsesjon. Jeg har fått beskjed om at den blir LJ3L, men selve konsesjonsdokumentet kan ikke utstedes før jeg kan vise hvilket apparat den nye konsesjonen skal knyttes til. (Selv om jeg allerede har 6 VHF-apparater på en konsesjon ombord i POSEIDON II.)

så oppsummert kan vi si at:

Ja det bør være VHF ombord i båten.

For å få dette må man først ta VHF kurset / eksamen. Etter dette kjøpe et CE godkjent VHF apparat som passer til eget bruk med de norske kanalene i dersom dette er nødvendig. Siden søke om konsesjon på dette apparatet.

For å komme igang må du ut med mellom 1.000 - 2.000 for å få VHF-sertifikatet avhengig av om det tas som selvstudium eller som kurs.

Videre må det investeres i et VHF-apparat som koster fra drøye tusenlappen og oppover avhengig av behov.

For å kunne bruke det aktuelle apparatet i gitt fritidsbåt må det søkes om og vedlikeholdes en konsesjon. Denne konsesjonen gir deg kallesignal og MMSI nummer. Dette koster pt. 460 kr. / år.

Gjennom den kompetansen du har tilegnet deg og det utstyret du da har øker du din egen og andres sikkerhet på sjøen gjennom å ha muligheten til å tilkalle hjelp og gjennom å ha muligheten til å oppfange behov for hjelp på sjøen.

I tillegg er det vel en rekke tjenester det er mulig å bruke dette apparatet til så vidt jeg kan se av sidene til maritimradio.no.

Hva gjelder type apparat som passer til gitt bruksmønster / båt er det vel veldig forskjellig så vidt jeg kan se. Jeg har en liten båt ( 16 fot ). Dersom jeg havner i en nødsituasjon der VHF må benyttes regner jeg med at det er brann, synking eller motorstopp. Dersom jeg synker eller brenner er jeg ute av båten på kort kort tid, derfor er det nok viktig for meg at VHF'en tåler vann og enkelt kan tas med overbord.

- anders m.

Redigert av andersm (see edit history)
Til informasjon nevnes at jeg holder VHF-kurs i mai, men siden det forgår i Stavanger så er det nok mindre aktuelt for deg?

....takk for opplysninga...men blir nok for dyrt og for langt fra Sogn og Fjordane ja.......Måløy/selje er bok enklast for meg.....

Selv om et kurs vil være det beste alternativet for mange, er det også fullt mulig å avlegge eksamen som privatist etter å ha lest pensumheftet som selvstudium. På nordvestlandet er det mulig å ta eksamen på Florø Radio eller på kontoret vårt i Ålesund (etter avtale på forhånd).

mvh

Dag Ivar

Telenor Maritim Radio

PS: Honnør til "Poseidon" og "Sjøtummel" for presis utdypning av spørsmålene rundt konsesjon :-)

quote.gif

.....vart litt usikker her. Utstyret eg tenker på å anskaffe er vel godkjent???????? har ikke spurt,men må vel det mandag.... www.nettbaat.no

35_820913213.jpg

Ein cobra F55......pakke på 1900,- med antenne og antennefeste????

Noen som vet om den er godkjent her ?

Den er (var?) CE-merket. Men Post- og Teletilsynet kontrollerte den, og fant at den ikke tilfredsstilte kravene. Se http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NP...mp;p_d_v=101145

Hvis dette virkelig er den modellen som P&T stanset, og du har rukket å kjøpe den, vil jeg tro at du kan kreve å få hevet kjøpet. Det er over et år siden P&T forbød omsetning.

Men naturligvis kan produsenten i mellomtiden ha utbedret manglene og begynt å selge den igjen.

Hvis man ser på markedskontrollene som P&T gjør, er det påfallende ofte at resultatet blir negativt. Enten er standarden begredelig dårlig, eller så er ikke utvalget tilfeldig.

Cobraen Fungerer helt fint den ... bedre med ekstern høytaler .... litt dårlig navigasjon, men egentlig helt OK...

New_VHF_small.JPG

og hvis den ikke er CE godkjent, så burde den vel ikke selges innenforbi EU heller da.... :crazy:

http://www.marinesuperstore.com/posit/shop...partno=99085773

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...