Jump to content

Trenger jeg VHF?

roesok

Recommended Posts

Jeg har hjulpet noen båter gjennom åra, etter å ha hørt åpne nødanrop, eller noen som kaller på bekjente for bistand. Er jeg i nærheten, og hører dette, går jeg selvsagt bort og spør om de trenger hjelp. Det skulle da bare mangle. Jeg har en ikke-registrert bærbar VHF uten CE-merking, og har aldri hatt verken konsesjon, kurs eller bevis av noe slag. Jeg er av den personlige oppfatning at jeg betaler nok for å få lov til å eksistere i Norge uansett, og trenger ikke betale alle disse frivillige avgiftene. Burde jeg slutte å hjelpe andre av den grunn?

En gang ble jeg spurt av han jeg hjalp, om jeg hadde papirer på VHF'en jeg hadde hørt oppkallet med. Heldigvis hadde jeg lagt den bort da jeg entret hans båt, så da sa jeg at det ikke var noen VHF, det var en politiradio. Og at det bare var flaks for han at jeg hadde tatt med endel maritime kanaler på skanneprogrammet. For politiradio er fullt lovlig, for den som måtte lure på det.

Jeg hørte ikke flere spørsmål. Hva som hadde skjedd om vedkommende plutselig viste seg å være en autoritetsperson som ila meg bot eller tok beslag i radioen ETTER at jeg hadde fiksa eksosen hans med slangebit og to slangeklemmer fra mitt medbragte delelager, er jeg litt usikker på.

Men det tryggeste for meg, er konske å la være å hjelpe de andre?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg er av den personlige oppfatning at jeg betaler nok for å få lov til å eksistere i Norge uansett, og trenger ikke betale alle disse frivillige avgiftene.

Du er vel da også av den personlige oppfattningen av vi som har gått kurs og fått konsesjon og betaler vår avgift hvert år skal fø på gratispassasjerer som deg for at du skal føle trygghet på sjøen og vite at du får hjelp den dagen du er i nød?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du er vel da også av den personlige oppfattningen av vi som har gått kurs og fått konsesjon og betaler vår avgift hvert år skal fø på gratispassasjerer som deg for at du skal føle trygghet på sjøen og vite at du får hjelp den dagen du er i nød?

Du blir nok bedre til sinns når jeg meddeler at om jeg ikke får hjelp over GSM-nettet, skal jeg heller følge skuta til bunns enn å motta hjelp fra Deres Skinnhellighet.

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...