colabrus Startet 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2007 Hva menes med "mellomhuslager" til bravo drev? Er det det lageret som sitter i transom platen bak knute belgen? Hilsen Colabrus Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 Jepp gimballager Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 Ja, det er det :-) Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Takker og bukker! :) Da er det bare å handle... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Takker og bukker! :) Da er det bare å handle... har et liggende til deg Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
colabrus Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Er det noen som vet hvordan man bytter dette? er det lett å få ut? Trenger man spesialverktøy? Colabrus Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Er det noen som vet hvordan man bytter dette? er det lett å få ut? Trenger man spesialverktøy? Har du motoren i må du terse den ut. Inn må du passe på at smøringen kommer på riktig plass, merk med sprit tusj før det går på plass. Jeg slo vel det inn om jeg ikke husker feil, må slås bent inn, gjerne litt om gangen på alle sidene så den ikke vrir seg. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 (redigert) Nei.. du må ikke terse dette ut. Eller det kommer ann på årsmodel. Om du ser på bildet du har lagt inn over her ser du to hakk. Er desse vendt utover altså mot drevet er du reddet. Dette er innstalert slik på nyere drev. Om så er tar du bare ein skralle forlenger og bøyer lageret til siden og innstalerer det nye på samme måte. Du må ha tolk for å rette dette etter opplining på motor. Dersom du ikke ser sporene må du terse it heile lageret inkl lagerrammen.. Se metode på mercstuff Redigert 5.Juni.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Xlnt Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Hvis sporene er satt inn mot motoren så er ikke dette særlig vanskelig å bytte alikevel, 1 stk flattjern med e thull i på midten, 1 stk gjenget stav, 2 stk muttere og en skive som passer på innerringen til lageret, du legger flattjernet over gimbalklokken med hullet i midten, trer inn gjenga staven med en mutter ienden og inne i båten på innsiden av lageret holder du skiva og en mutter og får en tll å stå på utsiden og skrur staven inn i mutteren, når dette strammer seg så er det bare å skru ut hele lageret og alt følger med ut, når du skal sette inn det nye så pass på i få sporen utover slik at du senere kan bytte legret kun ved å vrid det i huset sitt og løfte det ut med hånden. For å sette inn den nye lagerholderen samme vei som det satt før du tok det ut så må du ha spesial verktøy, dette lager et mekanisk verksted for deg på 10 minutter, eller du kan låne min hvis du er i sarpsborgdistriktet. Men jeg ville ha satt det med sporet utover. Jeg fikk laget dette verktøyet for å kunne banke inn lagerholderen med lageret sittende i. Hva betyr egentlig å "terse"? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Whistler Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Hva betyr egentlig å "terse"? Du har i og for seg forklart hva å "terse" er i innlegget ditt. En ters er en avdrager. Verbet blir da å terse Terser/avdragere Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Arve Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Også viktig å merke seg at det for bravo x-drev er laget ett spesiellt gimbal lager, merket med en rød prikk på siden som skal vende ut mot drev ferdig montert. Ble forklart av min Mercruiser kontakt at det er svært viktig å skifte dette lageret, i forbindelse med evnt. overgang til x-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Ble forklart av min Mercruiser kontakt at det er svært viktig å skifte dette lageret, i forbindelse med evnt. overgang til x-drev Tror nok du har blitt litt lurt der av mekanikeren din, delenummeret til lageret for alle Bravo drev er helt like. Sjekk selv hos Mercruiserparts.com. Men kanskje det finns noe uorginalt som kanskje er sterkere???? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Arve Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Tror ikke jeg er lurt, men vil ikke påstå noe. Her er imidlertid kommentar fra Mercruiser servicebok... Note: The gimbal bearing inner race thickness has changed to accommodate the larger U-joint used in the X, XZ and XR Bravo sterndrive units. The new gimbal bearing can be identified by a red dot. Dette overbeviser meg om at det anbefales/kreves lagerskifte ved overgang til f.eks Bravo x-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Ok, har du noe varenummer på dette eller for jeg skal til å bytte til X drev nå. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Arve Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Skal jobbe litt på båten senere i dag, og håper jeg finner esken som lageret lå i. Sender deg i så fall delenummeret. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Merkelig, jeg sjekket akkurat delenummeret til samtlige nye Bravo X drev mot gamle. Samme delenummeret hele veien....862540A3. Fant heller ingen ServiceBulletiner som beskrev dette. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 (redigert) Det er nok et heavy duty lager.. Har selv monter dette.. 100% like å sjå til Redigert 23.Juni.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Xlnt Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Vil anta et de som er i salg nå er dette lageret du beskriver og benytter samme delenummer som tidligere? Jeg har byttet slikt lager på 2 forskjellge båter dvs si at jeg har sett 4 slike lager og de har hatt forskjellige farger på prikken, mener å huske at et var gult 2 var svarte og et var rødt. Skal ta meg en tur å garasjen etterpå og sjekke for der har jeg et av de gamle liggende fortsatt. Kan tenkes jeg også har esken til et av de nye liggende også. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Xlnt Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Hadde 2 lager liggende og den ene hadde en svart prikk mens det andre hadde ingen farge i prikken. hadde esken til det siste lageret jeg kjøpte og på den stpd det oktober 06 og hadde delenummer: 862540A3 Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Arve Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Helt like er de ikke. Lageret som jeg tok ut (standard Bravo) er symmetrisk på begge sider. Mitt nye Bravo x lager med rødt merke er usymmetrisk. (på den ene siden) Glemte selvsagt å ta med esken som har delenummeret, men skal ta det med i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) manger nummer.. 879194A01 (replaces 862540A3) og 30-60794A REPLACED BY 30-879194A02 her er service bulletin fra 2000 ang. oppgradering til X-drev http://www.boatfix.com/merc/Bullet/00/00_08.pdf Redigert 30.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
forskern Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Jeg har (hatt) Alfa-drev - ikke Bravo - og må begrense kommentaren min deretter. Men jeg har tidligere slitt med å få ut lageret. For to år siden kjøpte jeg Biltema sin slagters - den lagde vei i vellinga! Fikk ut lageret på kort tid. Anbefales i alle fall for de som sliter med å få det ut på Alfa-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Her litt mere info http://www.ravnsgarage.no/content/mma/publish/01/109/10908/Smorefritt%20hekklager.pdf Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.