Jump to content

Mellomhuslager Bravo drev

colabrus

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan man bytter dette? er det lett å få ut?

Trenger man spesialverktøy?

Har du motoren i må du terse den ut.

Inn må du passe på at smøringen kommer på riktig plass, merk med sprit tusj før det går på plass. Jeg slo vel det inn om jeg ikke husker feil, må slås bent inn, gjerne litt om gangen på alle sidene så den ikke vrir seg.

Nei.. du må ikke terse dette ut. Eller det kommer ann på årsmodel. Om du ser på bildet du har lagt inn over her ser du to hakk. Er desse vendt utover altså mot drevet er du reddet. Dette er innstalert slik på nyere drev. Om så er tar du bare ein skralle forlenger og bøyer lageret til siden og innstalerer det nye på samme måte. Du må ha tolk for å rette dette etter opplining på motor.

Dersom du ikke ser sporene må du terse it heile lageret inkl lagerrammen..

Se metode på mercstuff

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 3 uker senere...

Hvis sporene er satt inn mot motoren så er ikke dette særlig vanskelig å bytte alikevel, 1 stk flattjern med e thull i på midten, 1 stk gjenget stav, 2 stk muttere og en skive som passer på innerringen til lageret, du legger flattjernet over gimbalklokken med hullet i midten, trer inn gjenga staven med en mutter ienden og inne i båten på innsiden av lageret holder du skiva og en mutter og får en tll å stå på utsiden og skrur staven inn i mutteren, når dette strammer seg så er det bare å skru ut hele lageret og alt følger med ut, når du skal sette inn det nye så pass på i få sporen utover slik at du senere kan bytte legret kun ved å vrid det i huset sitt og løfte det ut med hånden. For å sette inn den nye lagerholderen samme vei som det satt før du tok det ut så må du ha spesial verktøy, dette lager et mekanisk verksted for deg på 10 minutter, eller du kan låne min hvis du er i sarpsborgdistriktet. Men jeg ville ha satt det med sporet utover. Jeg fikk laget dette verktøyet for å kunne banke inn lagerholderen med lageret sittende i.

Hva betyr egentlig å "terse"?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Ble forklart av min Mercruiser kontakt at det er svært viktig å skifte dette lageret, i forbindelse med evnt. overgang til x-drev

Tror nok du har blitt litt lurt der av mekanikeren din, delenummeret til lageret for alle Bravo drev er helt like. Sjekk selv hos Mercruiserparts.com. Men kanskje det finns noe uorginalt som kanskje er sterkere????

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

:nonod: Tror ikke jeg er lurt, men vil ikke påstå noe. Her er imidlertid kommentar fra Mercruiser servicebok...

Note: The gimbal bearing inner race thickness has changed to accommodate the larger U-joint used in the X, XZ and XR Bravo sterndrive units.

The new gimbal bearing can be identified by a red dot.

Dette overbeviser meg om at det anbefales/kreves lagerskifte ved overgang til f.eks Bravo x-drev. :yesnod:

Vil anta et de som er i salg nå er dette lageret du beskriver og benytter samme delenummer som tidligere? Jeg har byttet slikt lager på 2 forskjellge båter dvs si at jeg har sett 4 slike lager og de har hatt forskjellige farger på prikken, mener å huske at et var gult 2 var svarte og et var rødt. Skal ta meg en tur å garasjen etterpå og sjekke for der har jeg et av de gamle liggende fortsatt. Kan tenkes jeg også har esken til et av de nye liggende også.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 5 år senere...

manger nummer.. 879194A01 (replaces 862540A3) og 30-60794A REPLACED BY 30-879194A02

her er service bulletin fra 2000 ang. oppgradering til X-drev http://www.boatfix.com/merc/Bullet/00/00_08.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...