Jump to content

På tur med Gamle Salten!

Sleipner93

Recommended Posts

Fredag 1. Juni kom gladmeldingen fra far om at jeg skulle få være med på tur med Gamle Salten. Det var Jan som hadde invitert meg (Poseidon som han kaller seg inne her) og jeg satset på en trivelig kveld. Når jeg kom snakket jeg med matros Atle hvor jeg sa jeg hadde en avtale med Jan og da fikk jeg kommentaren "Javel, kom igjenn då må du ikkje stå der å henga :lol: " Så en hyggelig velkomst på meg! Deretter geleidet han meg opp i styrehuset hvor jeg fikk møte Jan. Jan var ikke kaptein denne dagen men en mann som het Alf var kaptein idag. Det første Jan så gjorde var å vise meg maskinen i båten som var en 6sylindra Atlas Polar på rundt 1000hestekrefter. Denne hadde de startet før jeg kom så jeg fikk desverre ikke se det.

Etter en stund når båten var full av mennesker klare for noen :drink: var det klar for avgang i styrehuset. :flag: Kapteienen hadde ikke kjørt Gamle Salten så mye før men det gikk veldig bra for det om! :smiley: Så når vi kom ut bybrua var det bare å sette kurs for Lysefjorden. Etter en stund fikk jeg styre, jepp lille meg fikk styre dette store skipet! :sailing:

Etter rundt 2timer kjøring med gjennomsnittlig fart på 10knop var vi inne i Lysefjorden. Jan guidet forøvrig litt på høytaleren men med stemningen nede var det nok få som hørte etter! :drink: Etter Alf var ferdig med maten var det min, Jan og Atle sin tur til å spise. Reker stod på menyen og en Gatorade tror jeg det het fikk jeg i baren.

Etter et godt og trivelig måltid tok jeg en liten tur ned i maskinrommet for og se hvordan det stod til her. Det lekkte litt olje her og der men det hører vel til på slike gamle store motorer. Her gikk jeg litt rundt å så på hjelpemotorer men etter en stund ble jeg lei av alt bråket og gikk opp i styrehuset igjenn. Hjemover gikk det vel på 10knop og jeg fikk prøve meg litt med radaren og kartplotteren.

Når vi nærmet oss byen ble jeg med Atle og gjorde klar trossene. Inn til byen kom vi og noen båter hadde tatt plassen vår. Noen hissige "tut" fra et ekstremt høyt horn forsvant alle båtene som fluer :lol: Etter noen minutt lå vi inntil kai og passasjerene gikk på land. Jeg skulle egentlig også bli henta på kaien men siden han som skulle hente meg ikke var komt så ble jeg like så greit med til Bjerksted kaien for å fortøye skipet. Etter noen minutter med surring av tauer og trekking av strømkabel ble jeg hentet og gikk hjem.

Jeg vil igjenn takke Jan og mannskapet for en fortreffelig tur og håper på å få være med igjenn en gang! :flag: Jeg hadde desverre ikke med kamera men knabba noen bilder fra internett og håper dette går greit. Poseidon har vel foressten et bilde av meg når jeg styrer tror jeg? :wink:

Og igjenn tusen takk for en fortreffelig tur! :flag: :flag: :flag:

Slik ser båten ut for de som lurte :

gamle_salten.jpg

styrehus.jpg

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Hei igjen Ørjan / Sleipner 93,

mange takk for hyggelig "reiserapport". Først av alt må jeg si at det virkelig var en fornøyelse å ha deg med ombord. Til de som ikke vet det kan jeg fortelle at Sleipner93 er en kjempekjekk og entusiastisk ung mann med en enorm interesse for alt som har med båter og motorer å gjøre!

Reiseberetningen din viser at du fulgte godt med på turen, og den eneste korreksjonen måtte være at den gamle Atlas Polaren som står ombord bare har 6 cylindre, og ikke 7 som du mente å huske. Ellers kan jeg trygt si at både Alf (som var skipper på denne turen) og jeg, virkelig var imponert over hvor snorbent du klarte å styre det gamle trollet, i flere timer gjennom tildels trange og vanskelige passasjer - virkelig imponerende.

Du arbeidet rikelig for både brus og mat; jeg kan ikke huske å ha sett noen unge dekksgutter som har vært så flittige, ivrige og villige før. Så du er hjertelig velkommen tilbake igjen når du måtte ha lyst!

Her er ett av bildene jeg tok, med deg til rors og samtidig i hyggelig drøs med Atle som var fullbefaren matros på den turen.

_img_2083.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

det kan jo tenkes om noen år at du selv er skippern ombord

Nå skal vel Gamle Salten flytte etter hvert, men jeg må innrømme at et par opphold på den skuta har smittet meg med noe langt alvorligere enn en vanlig trefots-syke :lol: (når jeg i ramme alvor går rundt å regner på vedlikeholdsbudsjettet på en 70-foter på 47 bt så er det alvorlig...)

..., men jeg må innrømme at et par opphold på den skuta har smittet meg med noe langt alvorligere enn en vanlig trefots-syke ....

Ja, jeg vet så inderlig vel at det fartøyet representerer stor smittefare. Det finnes heller ingen kjent motgift mot den aktuelle sykdommen - annet enn å ta skrittet fullt ut.

Derfor ønsker jeg Sleipner93 - og andre kjekke ungdommer - velkommen ombord; og jeg ønsker deg til lykke med prosjektet.

PS

Ikke bry deg for meget med å regne, det går nok greit uansett :wink::wink:

DS

Med fare for å havne langt inn i innlandet :crazy: , men kommer ikke "Gamle Salten" fra nordnorge ?

Mener jeg har hørt at den seilte i Bodø området en gang for lenge siden.

For en del år tilbake så brukte vi "Røsvik i Salten" som postadresse når vi skulle sende brev til "Høvdingen".

Men det er mulig dette er to forskjellige Salten for alt jeg vet.

Dere kjenner kanskje til historien rundt "Gamle Salten".

Jeg har hørt det skal være en flott båt.

Joda, Tom J. - dette er den Salten som SDS fikk bygget i 1953. I min oppvekst i Bodø var det ikke veiforbindelse til Gildeskål (Nygårdsjøen) så når vi skulle på besøk til Mormor var det ofte Salten som tok oss både frem og tilbake.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Dette fortjente Sleipner 93!

Jeg har også møtt Ørjan og han er en kjekk gutt med imponerende arbeids- og lærelyst!

Derfor ønsker jeg Sleipner93 - og andre kjekke ungdommer - velkommen ombord; og jeg ønsker deg til lykke med prosjektet.

PS

Ikke bry deg for meget med å regne, det går nok greit uansett :wink::wink:

DS

Kansje jeg også kan få være med en gang da.. :rolleyes::wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Joda, Tom J. - dette er den Salten som SDS fikk bygget i 1953.

Og som de solgte rundt 1968..? (Ble erstattet av en mindre båt med samme navn)

Seilte vel også som Gann noen år?

http://www.gamlesalten.no/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Brutus, du har nok rett i at hun ligner et gammelt hurtigruteskip, hun gikk nemlig som avløser i hurtigruta, men endte sin tjeneste hos SDS i lokalfart.

Ivar, yep, de kjøpte ei rullbomma fra Helgeland, om det var HTS eller TTS husker jeg sannelig ikke. Men gudbrudle som hun kunne rulle, det var nok at styrmannen tenkte på en rorordre mot enten SB eller BB så la hun seg godt over. Og langt fra samme style som den Ærværdige Gamle Dame som nå kaster glans over Veteranskipsbyen.

Mvh,

Kjell

Seilte vel også som Gann noen år?

Nei dagens Gamle Salten har aldri seilt som GANN.

En veldig kort historikk:

Bygget i Brevik 1953, som "nordlandsbanens forlengelse" og med en statssubsidert avtale om å være hurtigruteavløser når de vanlige hurtigrutene var på verksted. Gikk vanligvis 4-7 mndr pr år i hurtigrute, unntaksvis noe lenger. Gikk f.eks mer enn 2 år sammenhengende etter St Svithuns tragiske forlis.

Gikk ut av vanlig rute på tidlig 1960-tall og ble satt inn i forskjellige, mer tilfeldige ruter. Var også på Svalbard som turistskip etter at gamle DS Lyngen var tatt ut. Deretter solgt til staten, ved arbeidsdirektoratet. Omdøpt Sjøkurs. Senere solgt til Sørlandets Seilende Skoleskipsinstitution i Kr.sand, som erstatning for fullriggeren Sørlandet.

Kjøpt av Ryfylke dampskipsselskab i Stavanger i 1995. Vi hentet henne fra dokken i Grimstad i romjulen. Omdøpt Gamle Salten. Er nå godkjent som verneverdig skip av riksantikvaren. Bevares som 1950-tall kystruteskip, mest mulig originalt. På litt sikt blir den trolig solgt tilbake til Bodø/Salten, men foreløpig er vi så fullbooket med seiling i år og neste år at det tar sin tid før den blir "ledig".....

Alt i alt: et veldig kjekt leketøy for oss som har vokst fra Brio og Lego :wink::wink::wink:

Ivar, yep, de kjøpte ei rullbomma fra Helgeland, om det var HTS eller TTS husker jeg sannelig ikke.

Hadde noen turer med den på tidlig 70-tall. Husker ikke at den rulla så fælt, bare at jeg ble sjøsyk :puke:

(reiste også med Hamarøy, Tysfjord og Ofoten)

Nei dagens Gamle Salten har aldri seilt som GANN.

Hvilken båt var det som seilte som Gann før de overtok Ragnvald Jarl da?

Har tydeligvis blandet kortene litt her mht Gann/Sjøkurs...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ahhhh, Ofoten. Har en viss forkjærlighet for den, ettersom jeg ble "produsert" der ombord... (Pappa var matros der i sin tid).

Hamarøy var søster av Ofoten før hun ble forlenget forut for overbygget, fikk også innbygde brovinger. Led en nedrig skjebne, ble restaurant først i Oslo så i Kristiansand under navnet Pibervigen.... Og skikkelig ødelagt. Tror hun er hugget nå.

Forrige Gann var vel Nattruten Sandnes, som atter er kommet tilbake til Rogaland, fått tilbake både grønnfarge, navn og hjemmehavn. Bilder av både henne og Gamle Salten bl.a her.

Små bilder og historien om de forskjellige Gann-ene oppover årene her.

Og for ikke å spore helt av, har hatt gleden av å bo ombord i Gamle Salten tre ganger i løpet av det siste drøye året, Båtførerkurs og D5L kurs hos Poseidon og www.baatplassen.no - det er som å gå tilbake til 1953 å komme ombord der, til og med magasiner fra -53 ligger fremme i 1.kl. røkesalong. Her har entusiastene virkelig gjort en fantastisk innsats! Så får det heller være at noen av køyene er litt korte.......

Mvh,

Kjell

Hvilken båt var det som seilte som Gann før de overtok Ragnvald Jarl da?

Har tydeligvis blandet kortene litt her mht Gann/Sjøkurs...

Ja her er det enkelt å blande kortene . . . .

Den Gann som var før Ragnvald Jarl var den som vi kaller for "Nattruten SANDNES" LCFB. Ved kjøp av Ragnvald Jarl i 1995 ble Gann ex Sandnes solgt til sørlandet og fikk navnet Sjøkurs. Den som til da hadde hatt navnet Sjøkurs, det var den som idag har navnet Gamle Salten LCQT. Når man så kjøpte hurtigruten NARVIK som ny Gann, da ble Ragnvald Jarl også solgt til Sørlandet og gitt navnet Sjøkurs. Og som om ikke det var nok ble Sjøkurs, ex Gann, ex Sandnes solgt tilbake til oss i Stavanger og gitt navnet SANDNES og malt i sin originale grønne farge.

Historien er nemlig at vi gjerne ville kjøpe GANN ex Sandnes i 1995, men den gikk til Kr.sand og vi kjøpte deres båt (ex Salten) som en "erstatning". Deretter gikk 12 år, før anledning til å kjøpe Sandnes bød seg igjen - og nå gikk det i orden.

Du finner mer om dette, med diverse bilder, bl.a. her Norsk Skipsfartsforum

Og for ikke å spore helt av, har hatt gleden av å bo ombord i Gamle Salten tre ganger i løpet av det siste drøye året, Båtførerkurs og D5L kurs hos Poseidon og www.baatplassen.no -

Til orientering så har jeg allerede reservert SANDNES til samlingene for det neste D5L-kurset med baatplassen.no, det blir første helgen i januar og siste helgen i mars. Dessuten regner jeg med å bruke SANDNES til samlingen for D5LA-kurset, trolig første helgen i mars. SANDNES har lengre køyer enn Gamle Salten :wink::wink:

Ja, jeg vet så inderlig vel at det fartøyet representerer stor smittefare.

Med andre ord, de som fremdeles er resistente mot "smitten" fra Gamle Salten risikerer at Sandnes tar helt knekken på motstanden! :yesnod:

Gleder meg allerede!

Mvh,

Kjell

Skjønner godt man kan bli litt forvirret av nye og gamle Gann/Sjøkurs osv.

Men uansett veldig hyggelig når båtene blir holdt i stand som her, og i tillegg får sine gamle navn og farger tilbake igjen :flag:

Hadde en morsom diskusjon her for noen år siden,der ialt 4 generasjoner av M/S Salten (og noen :cheers: )var involvert, det ble tilslutt "Gamle Salten",Gamle gamle Salten osv :D

(OVDS har i "moderne" tid hatt 2 hurtigbåter som også har hatt navnet Salten)

bodde i gamle salten i 14 smertefulle dager jeg! da jeg var på kurs gjennom SHV da ble den brukt som forlegning og øvelses båt!

har også henkt i en taustige på utsiden av den under en bordingstokt!

masse gode minner fra den båten :smiley:

go mat og drikke fikk vi av kjøkkenpersonalet om bord også! :cheers:

utrolig fin atmosfære over hele båten!

Brutus, du har nok rett i at hun ligner et gammelt hurtigruteskip, hun gikk nemlig som avløser i hurtigruta,

Men gudbrudle som hun kunne rulle, det var nok at styrmannen tenkte på en rorordre mot enten SB eller BB så la hun seg godt over. Mvh,

Kjell

Rullet bort i det hinsidige ja. Jeg reiste med "hurtigruta" Salten fra Florø til Svolvær på slutten av 50-tallet som guttunge. Over Hustadvika. I underkøya lå en avmøstret uteseiler og røykte. "Tror du vi kvelver rundt"? spurte jeg svært lite høy i hatten. "Det kan godt være, men det er ikke så farlig, det går veldig fort", var de trøstende ord jeg fikk. :cool:

SANDNES har lengre køyer enn Gamle Salten :wink::wink:

Dette høres jo forholdsvis betryggende ut, men med mine erfaringer som forhenværende gnist på hhv. M/S Polarlys og M/S Nordlys (de gamle), og viser til standarden der, er jeg ikke helt sikker på om lengden er tilstrekkelig for en 190cm lang kropp til D5LA samlingen ? :wink: Noen laaaange offiserslugarer å tilby Poseidon ? :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Noen laaaange offiserslugarer å tilby Poseidon ? :cheers:

Jeg husker at da SANDNES var i vanlig nattrutefart hadde de en veldig lang båtsmann, jeg får ta målebåndet med ombord og sjekke hans køylengde en dag det passer. Ellers må vi fordele deg på to køyer :wink::wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...