Jump to content

På tur med Gamle Salten!

Sleipner93

Recommended Posts

Hei Gunga Din,

du er meget observant :wink:

Ja styreanlegget, inklusive betjening og elektrohydraulisk styremaskin er helt originalt og har stått ombord siden båten ble bygget i 1953.

Dette utstyret er laget ved Porsgrunn Mek Verksted, og de var ganske langt fremme på dette området. Båten har faktisk ikke ratt ombord i det hele tatt. Bare det "bukkehornet" som Ørjan betjener, og som jeg ofte kaller "verdens første joystick".

Propelleranlegget er svensk :flag_sw: det er KaMeWa, som også er et verdensnavn på sitt område.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det finnes også 2 brytere foran under vinduene som du kan styre båten med ved enkle små trykk.

Poseidon : Hvordan legger man inn til kai med "verdens første joystick" med tanke på med å vri vingene på propellen og slikt, må man være 2 stykker da?

Poseidon : Hvordan legger man inn til kai med "verdens første joystick" med tanke på med å vri vingene på propellen og slikt, må man være 2 stykker da?

Ja, da måtte man være to. De første årene gjorde vi slik, men for å frigi en mann til å være med på fortøyningsarbeid monterte vi opp de to knappene slik at han som manøvrerer med propellanlegget også kan betjene roret samtidig.

Dem gangen Salten ble bygget hadde man "folk nok", det var mer et spørsmål om å "skaffe arbeidsplasser" . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Til orientering så har jeg allerede reservert SANDNES til samlingene for det neste D5L-kurset med baatplassen.no, det blir første helgen i januar og siste helgen i mars. Dessuten regner jeg med å bruke SANDNES til samlingen for D5LA-kurset, trolig første helgen i mars. SANDNES har lengre køyer enn Gamle Salten :wink::wink:

Er D5LA helgen såpass sikker at en skal merke den av i kalenderen? Langt frem, men like greit å sette inn det som uansett er fastsatt?

At SANDNES har lengre køyer enn GAMLE SALTEN, er gode nyheter, selv for en som slett ikke rager høyest over jorda...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...