Jump to content

Skrogstøy ved over 2500 omdreininger

OChr

Recommended Posts

Har en Tresfjord 26 plastsnekke. Satte i fjor inn 72 hk Yanmar. Aksling og propell skiftet. Har ikke lagt merke til det før, alternativt har det kommet nå: Ved turtall på over 2500 (ca 7 knop) høres "rumlestøy" i aktre del av båten. Hvilke årsaker bør jeg søke etter? Friksjon i akselhylseåpningen? Annet?

Det er vel flere momenter du bør se etter her:

- tilpasning aksling med flens til gir, for stort avvik her gir lyder på lavt turtall men vil også høres godt på høyere turtall. Litt som med bil med ubalanse i dekkene. Det merkes godt på farten over en viss hastighet. Har nettopp lært at propellflensen bør sjekkes jevnlig og korrigeres hvis avvik begynner å komme.

- friksjon i akselhylse er også et alternativ men dette har vært tema her tidligere. Hvis du "mater" for mye fett inn i akslingen vil du hvertfall oppnå varmgang i hylsa... Om dette skal skape så mye støy er vel heller en annen sak.

- kavitasjon rundt propellen...

- er propellen avbalansert? Har den / kan den ha fått skader på seg hos leverandør eller under frakt (hvis den har vært sendt til deg da)?

Det beste tipset vil vel egentlig være å starte innerst mot motoren/giret og sjekke om propellakslingen "kaster" på seg. Dette kan eventuelt måles med verktøy hvor mye kast du kan ha. Deretter jobbe seg bakover. Dette bør sees på mens båten er i fart og "ulydene" oppstår.

Jeg tror uansett du bør sjekke opp førstnevnte moment. Avretting av motor i forhold til gir og aksling.

Tusen takk for respons. Skal ta med meg rådene dine og feilsøke. Motor, aksel og propell ble satt inn av verksted, så "balanseringen burde i utgangspunktet være ok (satte inn for et år siden). Det med propellflensen kan jo være en mulighet, og forstår deg dithen at ubalanse kan utvikles.

Så det litt dumme spørsmålet - kavitasjon rundt propellen - hva menes med det?

Dersom alt er i orden med oppretting, aksling og propell og en fremdeles har viberasjoner, kan det være at din motor har et kritisk omdr. område på 2500.

Det er et velkjent fenomen på eldre og større motorer, det oppstår en frekvens med egensvinginger innenfor et bestemt omdr.område. Da er det bare å unngå dette området.

Vanligste årsak er støyen som oppstår når vannstrømmen fra propellbladene treffer skroget.

Avstand mellom propellblad og skrog må være minimum 5cm. Iom at du har ny motor og propell er dette en mulig forklaring.

Selv helt nye propellere kan ha ubalanse som forårsaker vibrasjoner og støy.

Kavitasjon på en båt med aksling høres ut som susing/brusing så det mener jeg kan utelukkes

(Kavitasjon er rundt propellbladene, enten pga at vannet koker eller at vann trekkes ned fra overflaten. I begge tilfelle er årsaken undertrykket i forkant av propellbladet).

OChr skrev:
Motor, aksel og propell ble satt inn av verksted, så "balanseringen burde i utgangspunktet være ok

Å nei du. Du skal ikke ha så stor tiltro til "verksteder". Jeg kjøpte en båt hvor motoren hadde blitt montert av en VP forhandler 2 år tidligere. Etter tilbakevendende problemer med oppretting av akslingen, kontaktet jeg et annet verksted. De fant ut at det var fysisk umulig å få motoren korrekt plassert uten å sveise nye motorfester. Verkstedet som originalt monterte motoren har altså aldri fått den skikkelig innrettet før de sendte båten fra seg. Tiltro til det verkstedet er naturlig nok på bunnivå, men jeg tror ikke det er det eneste verkstedet som fusker i faget. Jeg tviler også på at VP-verksteder er så mye verre enn f.eks Yanmar

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 4 uker senere...

For å utkvittere dette. Årsaken var at det var ubalanse mellom motor og aksel. Medførte at motorfestene måtte justeres for å skape rett vinkel - hele 1 cm.

Annen sak er at nå er giret upresist..... Når jeg setter den i gir så slurer det litt før giret slår inn, hvis jeg da ikke gir litt gass med en gang. da slår giret inn umiddelbart. Hvor justerer jeg det?

ang. skrogstøy, ble det merkbart bedre etter justering? Og var det motorlabbene foran du justerte?

Jeg har mistanke om noe av det samme på min, har fått nye labber, men gutta på verkstedet mente at akslingen muligens var litt skjev mot babord. Motoren sitter også pittelitt babord i båten, men vinkelen på akslingen skulle teoretisk bli litt feil. muligens 0,5 cm, men dette lar seg ikke justere uten å lage nye fundamenter, ev støpe hylsa på nytt. Tenker litt på en slik fleksibel kobling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...