Jump to content

Bærbar pc for gps

Bertinius

Recommended Posts

Hei, nå føler jeg at jeg kommer med mye mas, men kan noen fortelle meg hvor stor-sterk bærbar pc jeg trenger for å legge inn kart lokalt på Sørlandet, med en enkel håndholdt gps som giver?

Er som dere skjønner nybegynner på dette elktroniske, men dere er så snille til å hjelpe og gi gode råd. :confused:

du trenger en ganske enkel laptop  pentium I  ikke mer!  :lol:

pröv o  finn en som går på 15V eller lavare så matar du den med 12V det rekker

för att hålla liv i den!  (så slipper du konverters!  :lol:)

program finner du gratis på nettet, kansje også kart över ditt område

annars koster dom billigaste karten runt tusenlappen!

Jag anvender mig av en sådan lösning, funkar jättebra............. :smiley:

(skulle den lägga av vilket mina PC aldrig gjort, så har du den lilla handhållna GPS'n

som backup!)

S/Y Gunga Din

du trenger en ganske enkel laptop  pentium I  ikke mer!  :eek:

pröv o  finn en som går på 15V eller lavare så matar du den med 12V det rekker

för att hålla liv i den!  (så slipper du konverters!  :eek:)

program finner du gratis på nettet, kansje også kart över ditt område

annars koster dom billigaste karten runt tusenlappen!

Jag anvender mig av en sådan lösning, funkar jättebra............. :eek:

(skulle den lägga av vilket mina PC aldrig gjort, så har du den lilla handhållna GPS'n

som backup!)

Har en Compaq med 14,4 volts batteri. Meiner du at eg kan bruke 12V uten noe form for omformer? Vil dette skade maskina om eg prøver?

Har en Compaq med 14,4 volts batteri. Meiner du at eg kan bruke 12V uten noe form for omformer? Vil dette skade maskina om eg prøver?

min maskin en Toshiba XXX (husker ikke beteckningen)  den er av den typ som när du

kjör den på 230V så ligger omformaren utanför maskinen,   det jag gjorde var att

jag leste av  utspenningen i mitt fall 15V, kollade vilken typ av kontakt som behövs

för anslutningen i datorn, skaffade 2 stk sådana på ELFA(1 för sittbrunn o 1 för kartbordet)

anslöt till båtens 12V-system, var noga med plus o minus  :eek:

har funkat i två år nu med denna maskinen!

Har jag veldi urladdade batterier i båten säg runt 10-11V då startar ikke datorn,

men får jag då bare startat motorn så att jag har bettre spänning så går datorn igång!

du har ju förmodligen motorn igang hele tiden, dvs 13,6V  det er ju veldi nära vad den

igentligen vill ha !!  du kansje rent av kan ladda internbatterierna!

du skall givetsvis ha en sikkring på ledningen!

Om dette er skadligt för datorn, det tror jag ikke!  kjöpte den brukt för  300 SEK

så för mig så var det bare o testa!

Det kansje någon annan kan svare på om det er skadligt o kjöre på litt lavare spenning!

tror att alla PC klarer o gå i ett litet spenningsintervall  +/- ngn volt

för min del som seglar o vill spare på strömmen så vill jag ikke ha en omformare,

hade detta tidigare o de drar mycket ström! hade då en Compaq men den behövde 19V

tror jag!

jag får många brukte laptopper för priset av en Kartplotter!  :eek:

S/Y Gunga Din

Jeg driver og suller litt med det samme. TV i båt prosjektet utartet litt mer enn det som var meningen... Men jeg kan si litt om mine tanker rundt dette med forsyning til PC. Normalt bør det gå greit å kjøre PC'n rett på spenningen i båten. Jeg tror neppe PC'n tar skade av litt lavere spenning. Den eneste faren jeg kan se, er muligheten for "peaker" hvor man i veldig korte øyeblikk kan oppleve spenninger og strømmer som er langt over det normale. Dette er visstnok noe som kan opptre ved f.eks. oppstart av motor. Ut fra tilbakemeldigene fra alle i forumet som bruker PC og kjører rett på 12 volten i båten, kan det synes som sannsynligheten for skade forårsaket av slike peaker er relativt liten. Det blir da en vurderingssak hvor man ser prisen på PC'n opp mot sannsynligheten for evt. skade forårsaket av peaker. Er man usikker, eller har en litt nyere PC som kostet en del, vil jeg anbefale at man benytter en strømforsyning imellom. Da får man en mer riktig spenning for PC'n ved at strømforsyningen transformerer opp spenningen. Det kan ha litt å si for ytelsen for PC'n, hvis man kjører applikasjoner som krever mest mulig av PC'n. I tillegg får man en mer stabilisert spenning og reduserer faren for skader pga peaker betraktelig. Det billigste alternativet jeg har funnet, er et til 398,- hos http://www.clasohlson.no - søk på art. nr. "32-5502". Denne leverer inntil 3,5A, noe som kan være litt i det snaueste laget. Jeg har derfor valgt meg denne til eget bruk http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/6450.htm Denne leverer inntil 5A. I tillegg kommer den med plugg som passer rett i PC'n min. Oversikt over hvilke PC'er den har plugg til ligger ute på nettsiden. OK - dette var litt om slik jeg ser på saken. Hvis noen føler for å arrestere meg, er det fritt fram. Litt av dette er synsing, basert på kommentarer fra andre.

Har du en nyere laptop fra Compaq/HP får en problemer med ladepluggen på disse uorginale laderene som nemnt over. Har selv en Compaq Evo N1000v som jeg prøvde med ladereren fra Clas Ohlson, der ville ikke ladepluggen passe, klarte med nød å neppe å få ladespenning på laptoppen, men må prøve å få tak i en orginal ladeplugg for at det skal virke 100%. Er det noen som vet hvor en får tak i en slik orginal ladeplugg. :rolleyes:

Hej Dilla!

Dom her peakerne du snakker om, du tror ikke det kan vare så att internbatteriet

jämnar ut dessa innan strömmen går vidare in i själva computern?

kommer peakerne endast ner man starter motorn, eller även när man kjör

med kontinuerligt med motorn/generatorn?

jag seglar ju för det mesta, men har även startat o gått för maskin flere ganger

med nav-datorn inkopplad utan att märka något!

vad gör man med annen el-utrustning, std utrustning som logg o ekolodd etc för

att skydde utrustningen mot peaker, eller den kansje ikke er like känslig som en PC?

:rolleyes:

S/Y Gunga Din

Dom her peakerne du snakker om, du tror ikke det kan vare så att internbatteriet

jämnar ut dessa innan strömmen går vidare in i själva computern?

kommer peakerne endast ner man starter motorn, eller även när man kjör

med kontinuerligt med motorn/generatorn?

jag seglar ju för det mesta, men har även startat o gått för maskin flere ganger

med nav-datorn inkopplad utan att märka något!

vad gör man med annen el-utrustning, std utrustning som logg o ekolodd etc för

att skydde utrustningen mot peaker, eller den kansje ikke er like känslig som en PC?

Som jeg avsluttet innlegget mitt med - en del var ren synsing fra min side, basert på hva andre har postet rundt dette. Men jeg kan synse litt mer jeg... :wink:

Rent umiddelbart skulle man tro at internbatteriet i PC'n kanskje vil hjelpe til å utjevne peaker. Men det er kanskje litt avhengig av hvordan poweret internt i PC'n er bygget opp? Hvis ikke noen vet noe konkret om dette, ville jeg sjekket det ut nærmere før jeg hadde turt å forutsette at det jevnes ut over batteriet i PC'n.

Jeg kjenner for lite til kretser med batteri og generator til å bastant hevde noe. Men jeg har lest meg til flere steder på nettet at det er en viss fare for peaker i anlegget som kan skade finelektronikk. Det er det eneste jeg vet. Og da har det spesielt vært nevnt i forbindelse med start av motor. Skal jeg gjette på andre tilfeller, kan det kanskje vært en mulighet for støy når man kobler til/fra ting som drar veldig mye strøm.

Mer synsing: Jeg tipper at utrustning som er beregnet på å brukes i båt har nødvendig beskyttelse innebygget. Det har normalt også en bærbar PC i form av eksternt powersupply. Men når vi hopper over det eksterne poweret og mater spenningen rett inn på PC'n, da blir kanskje en PC litt mer utsatt.

Som sagt, jeg tror ikke dette er noen stor sak å bekymre seg over. Men har man en PC som er verdt en del tusen, kan en strømforsyning til 500,- være en bra investering.

Nå tør jeg ikke synse mer. Håper flere som VET og IKKE synser kan kommentere litt. :rolleyes:

Holder også på å installere laptop+GPS. Skal også ha meg en VHF da jeg holder på med lappen til denne.

Har et spørsmål i forbindelse med dette: Mange nye VHF-er har tilkobling til GPS for å oppgi posisjon ved nød. Hvordan kan man da koble til GPS-en til både Pc og VHF. Noen som har dette??  :wink:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 2 uker senere...

:lol: Hei, jeg føler spørsmålet mitt kommer litt i annen rekke.

Spørsmålet er i hovedsak: Hvor stor/sterk bærbar pc trenger man for å klare en enkel kart-plotting, når man kobler den opp mot en gps?

:fireworks3:

Hej B!

som jag skrev i mitt förste inlegg så har jag en Pentium I (en!)  o Windows 95 minimal

installasjon!  med andra ord en ganske enkel PC, i varjefall för de fleste navigasjonsprogram!

(Tsunamis, CMapecs, Levande Sjökart, Fugawi, Ozi etc!)

Happy New Year !

:newyearsign:

S/Y Gunga Din

Hei

Har ikke lest hele strengen men ser du spør på nytt, så:

Jeg mener P1 er for svakt, gps som giver betyr ingenting den bare sender nmea signaler til pc`n det krever ikke noe ev pc`n. Men de hensyn du bør ta er: Skjerm kvalitet, og hvilke kart typer du har tenkt å bruke. (vektoriserte(f.eks c-map) eller scannede)

Scannede krever mye mer, især hvis du har høy oppløselige havne kart osv..

Kjøper du P1 får du sannsynligvis ikke tft skjerm, å det MÅ du ha. Ellers må du ha lukket båt for å se noe, ubruklig i sollys. P1, P2, P3 eller P4 handler om prosessor men det er kanskje enda mer viktig med ram.

Min minste anbefaling: P2, 128Mb ram, Win XP/win2000 går også greit med win98 (xp har en suveren funksjon ved kjøring av prog. i 256 farger, noe noen kart prog bruker), og så det viktigste en god TFT -skjerm med lysstyrke over 200cd/m2

Lykke til !

:newyearsign:  Månestråle!   :newyearcheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

:lol: Hei, jeg føler spørsmålet mitt kommer litt i annen rekke.

Spørsmålet er i hovedsak: Hvor stor/sterk bærbar pc trenger man for å klare en enkel kart-plotting, når man kobler den opp mot en gps?

:fireworks3:

Jeg tror ikke det er mulig å svare eksakt på dette. Det er også til en viss grad avhengig av hvilket kartprogram du har tenkt å kjøre, og hva du selv synes er akseptable responstider på PC'en. De fleste kartprogrammer jeg kjenner til vil kreve at du kjører windows 95 eller nyere versjon av windows.

For at ikke alle som ikke har greie på PC og PC navigasjon skal føle seg villedet når man skal ut og kjøpe brukt PC så kommenterer jeg følgende på generelt grunnlag utifra hva jeg tror er riktig slik at man ikke skal tro at det kun er å kjøpe en PC til 300kr. så er "alt i orden" og skulle man ødelegge den så er det bare å kjøpe en ny.

Får man tak i en brukbar PC til under 1000 kr. så har man enten truffet på "julenissen" eller så kjøper man tyvegods eller så har man truffet en som ønsker å kvitte seg med PCen like før den detter sammen.  Selv til 3-4000kr. skal du være på vakt da det ikke er mange som ønsker å selge en fullt brukbar pc så rimelig (er den brukt et par år så har den ofte kostet 15-20000 ny). Har du ikke greie på det så kjøp gjerne ny PC til rundt 8000 i stedet (da kan man jo og bruke den til annet) men regn da med ytterligere noen hundrelapper til seriell port konverter om du har GPS som kun går på seriell. Ønsker du å kjøpe et sted hvor de har god service på pcer må du muligens opp enda en tusenlapp og to.

Kart som er lett tilgjengelige, gode og gratis, er piratkopier og selv om risikoen for å bli tatt er forsvinnende liten så koster det 10 tusen vis av kroner om du skulle bli tatt med kopiert verdenskart ombord.  (Iflg. leverandør på Lillestrøm messen i fjor så får forhandler 50% av verdi på kart om rapport fører til bøtlegging osv) Mener ikke å skremme men greit å vite om for dere som ikke vet det.

Uansett hvilken PC som kjøpes så risikerer du at fukt tærer på pcen. Enten du har åpen båt eller hva. Da hjelper det ikke at mange her sier at de aldri har hatt problem om du er den som kjøpte pc til flere tusen og var den ene av 5 som fikk problem pga. fukt eller overspenning. (her sliter du kanskje med garanti da pc leverandører nå er svært obs på dette)

Vet noen som har fått plutselige bølger obord i båten og derved fått det dekket på forsikring, men man skal vel ikke basere seg på dette.

Jeg selger som mange av dere vet LCD skjermer som kan koples direkte på 12v.

Bruker man ikke inverter i mellom så øker feilraten betraktelig og vi anbefaler på det sterkeste at man benytter dette (hvor mange timer ser man på tven når man ikke har nok strøm?) Man ligger vel i uthavn stort sett i fint vær og da er ikke tven førstepri? En inverter 150W er jo grei å ha ombord uansett til mobil osv og koster 450. Til PCen brukes den og.

For bruk i seilbåt så bør valget være enkelt for de fleste i mine øyne. Man ønsker å se kartet på nært hold når man står i cockpit og man ønsker følgelig kartplotter!

Man får plottere m/GPS antenne og enkel betjening i sort hvitt til 4000 (Raymarin 425) og farge til 7000 (Navman 5500i). Kart kjøper man i første omgang for ca. 2500 så har man lokalområdet ++ og evt. utvider etter hvert med et ekstra kart. Skal man seile utover dette så kan man låne/leie kart for en evt. langtur.

Noen som er enig / uenig?

Lars H.: du hadde jo i tillegg til duken fått den virkelige julepresangen på forskudd?!?

Skjønner at Stavanger seil er her for og selge varene sine, det er greit det hvis de og andre butikker kunne moderert prisene sine.  :lol:

Jeg tror nok mange av oss som surrer med pc ombord gjør dette litt for moro :lol:

Over til spørsmålet: Jeg bruker en Compaq med spesifikasjon: 166 mhz prosessor 32 ram 2,1 gb harddisk. TFT skjerm.

Dette fungerer kjempefint med c-map og win 98. Men vil nok anbefale en maskin på 200-300 Mhz prossessor. Og helst med cd-rom :lol:

Hei,

Følgende data er et minimum for at ting skal fungere tilfredstillende:

PC:

Pentium 166 mHz og 128K Ram (Noe avhengig av program, men dette tar de fleste)

Skjerm:

Minimum TFT VGA. Denne må i hvert enkelt tilfelle ses på i solys da disse skjermene svekkes over tid.

Strømforsyning:

Det er en grunn for at orginale strømforsyninger er så dyre, de er ment til å ta vare på dyr og sensitiv elektronikk. Bruk gjerne 100 W konverter og orginalstrømforsyningen.

Pris:

På QXL må du ut med 2-4000 for en slik maskin

Hei, nå føler jeg at jeg kommer med mye mas, men kan noen fortelle meg hvor stor-sterk bærbar pc jeg trenger for å legge inn kart lokalt på Sørlandet, med en enkel håndholdt gps som giver?

Er som dere skjønner nybegynner på dette elktroniske, men dere er så snille til å hjelpe og gi gode råd. :sad:

Du trenger en laptop med cd rom ( for å legge inn kartene enkelt) en prosessor ca Pentium 2  200 -300 mHz Alle kart kjøres i 256 farger så du trenger ikke all verden av prosessor kapasitet. Skjermen på laptop`n bør være en "aktiv" skjerm  på en del av de eldre laptopène var det passive skjermer. Sjekk etter "slepespor" etter musa da er skjermen som regel passiv.

Pass også på at den har en harddisk på et par giga.,Ram bør du nok ha rundt 100 og oppover slik at oppdatering av kartene går relativt raskt er ikke sikkert du trenger så mye siden du bare skal ha kart for sørlandet, men det kan jo være du vil bruke den til noe annet også.

Selv kjører jeg med en 550 mHz aktiv 15" tft skjerm og 10 gig hdd. 256 ram. Fungerer knirkefritt.

Mvh

Pjolter :newyearsign:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Skjønner at Stavanger seil er her for og selge varene sine, det er greit det hvis de og andre butikker kunne moderert prisene sine.  :sad:

Jeg tror nok mange av oss som surrer med pc ombord gjør dette litt for moro :sad:

Over til spørsmålet: Jeg bruker en Compaq med spesifikasjon: 166 mhz prosessor 32 ram 2,1 gb harddisk. TFT skjerm.

Dette fungerer kjempefint med c-map og win 98. Men vil nok anbefale en maskin på 200-300 Mhz prossessor. Og helst med cd-rom :sad:

Greit argument at man gjør det for morro og for å øke sikkerheten også. Men jeg synes det blir feil når man indikerer at det er lett å skaffe en god brukt pc for under 1000 lappen og at kartene er gratis uten å opplyse om ulempene. Kartplotter og kart selger jeg til "kostpris" så veldig viktig for meg er det ikke å selge disse til tross for at jeg setter pris på enhver ordre både fra båtplassen medlemmer og andre kunder.

Nevner at jeg tror jeg ville tjent mer penger på å få tak i pcene som det er blitt gitt intrykk av er fullt brukbare med god skjerm til under 1000 kr. da jeg lett kunne solgt disse videre til dobbel pris i forholdsvis stort antall.  Om man synes det er morro å betale et par tusen for en gammel pc + evt. tilbehør og kanskje piratkopiere kart i håp om å få det til så ok. Håper ihvertfall at jeg har bidratt til å informere om ulemper som jeg tror kan være reelle for noen av dem som vurderer for og i mot.

Piratkort på satelitt minner meg om PC i fritidsbåt, kjekt å få mange kanaler men man blir til slutt lei "ollet".  (usikkerheten / risikoen)

Har man god greie på pcer evt. har noen til å hjelpe seg og vet hva man gjør så ok for meg.

I fine biler (de fleste kanskje nå) så er airbag std.

I fine fritidsbåter over 20`burde kanskje kartplotter vært std og over 35`radar være standard?  

Jeg har bidratt til at diskusjonen har sporet litt av men iom at baatplassen er et diskusjonsforum og ikke opplysningsforum så tåler vel alle litt argumenter frem og tilbake?  

Jeg har bidratt til at diskusjonen har sporet litt av men iom at baatplassen er et diskusjonsforum og ikke opplysningsforum så tåler vel alle litt argumenter frem og tilbake?  

Jada, vi må alle tåle litt argumenter :sad: Hvis ikke hadde det blitt et kjedelig forum.

Men vi er vel enig om at maritimt utstyr er det en kunstig høy pris på, eller?

Men uansett er det ingen ting som erstatter papirkartene.

Fortsatt god jul og et godt nyttår :newyearcheers:

Men vi er vel enig om at maritimt utstyr er det en kunstig høy pris på, eller?

Gode marginer i andre bransjer og? Kånå (kona) hadde kjøpt rulleski i julepresang til jul.

Med bindinger og staver kr. 3300! For to planker med hjul !*!*!  

Men uansett er det ingen ting som erstatter papirkartene.

Kjøpte selv for flere flere tusen i papirkart til eget bruk i oktober. Litt papir + trykksverte = gode marginer :)

Selv synes jeg marginene virker å være på vei til et fornuftig nivå også i båtbransjen.

Jeg tror internett har bidratt til dette bla. ved at det nå er lettere å sjekke pris et annet sted enn før da man ofte hadde kun en båtbutikk i den lokale havna å forholde seg til. Slike diskusjonsgrupper som dette er og med å avlaster butikkpersonale mtp. teknisk informasjon osv.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...