Jump to content

Bærbar pc for gps

Bertinius

Recommended Posts

Hej igen!

Her kommer en link till Nautisk Förlag o ett bra nav program som leser BSB-kart!

http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/detail...v_arg=MAPTECH01 kostnad 1350 NOK!

Tekniske krav:

Windows 98, ME, 2000 eller XP

Pentium prosessor

32MB RAM eller bedre

2 x CD-ROM (anbefalt 4x)

256-farger eller bedre

800x600 oppløsning eller bedre

100MB ledig hard disk plass

Internet Explorer 4.0 eller nyere

Mus eller tilsvarende

sjökart för ditt område

http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/NCD2.html  kostnad 950 NOK !

Her er ett gratisprogram som leser BSB-kart då tillkommer bare karten!

http://www.sping.com/seaclear/        total kostnad 950 NOK inkl kart ! ( exklusive Laptop o GPS!)

Här er ett par andra alternativ

http://www.oziexplorer.com/         kostnad  75 dollar = straks under 500 NOK

http://www.fugawi.com/docs/navframe.html    kostnad 99 dollar = 650 NOK

Till Stavanger Sail:

Som du ser så finns det en hel del program som du kan kjöpe o starte

PC-navigasjon med utan att bli 'rånad' !

Med 'Seaclear' varianten har du ett helt lagligt Navprogram under tusenlappen,

og för under tusenlappen så har du även De Levande Sjökarten http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/NCD du behöver definitivt ikke kjöpa dyrt för att komma igang!

Så slutligen till 'Laptoppen', som antingen måste komma fra Julenissen eller vara stulen!

Som sagt tidigare kjöpte jag min första för 300 SEK ( på jobbet til min broder!)

min andra laptopp den fick jag gratis på mitt eget jobb !!!!

De flesta företag använder sina PC/Laptop säg 5-6 år sedan är dom omoderna !

(Eftersom vi 'ständigt' får ny programvara som kräver mer o mer av datorn, tror du känner

till detta själv!) På dette sättet finns store möjligheter att komma över en brukt 'Nav-PC'

eller på något av dom forum som andre her har hänvisat till !

Nu var ju spm fra början fra Bertinius;

Hei, nå føler jeg at jeg kommer med mye mas, men kan noen fortelle meg hvor stor-sterk bærbar pc jeg trenger for å legge inn kart lokalt på Sørlandet, med en enkel håndholdt gps som giver?

Vilket många med mig svaret på her, du behöver ikke sälja en dyr lösning til honom.....

han vill komma igang med PC-navigasjon på den rimligaste måten om jag förstår honom rett! :smash:

Ett riktigt

Gott Nytt ÅR    :newyearcheers:

så hörs vi neste........... :newyearsign:

S/Y Gunga Din

Hej igen!

Till Stavanger Sail:

Som du ser så finns det en hel del program som du kan kjöpe o starte

PC-navigasjon med utan att bli 'rånad' !

Med 'Seaclear' varianten har du ett helt lagligt Navprogram under tusenlappen,

og för under tusenlappen så har du även De Levande Sjökarten http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/NCD du behöver definitivt ikke kjöpa dyrt för att komma igang!

Hvor mange ønsker et slikt program når alternativet er C-Map? 2%? Jeg kan selv selge samme program noen tiere rimeligere men tviler på at noen ønsker dette programmet når de blir synliggjort alternativene.

Så slutligen till 'Laptoppen', som antingen måste komma fra Julenissen eller vara stulen!

Som sagt tidigare kjöpte jag min första för 300 SEK ( på jobbet til min broder!)

min andra laptopp den fick jag gratis på mitt eget jobb !!!!

De flesta företag använder sina PC/Laptop säg 5-6 år sedan är dom omoderna !

(Eftersom vi 'ständigt' får ny programvara som kräver mer o mer av datorn, tror du känner

till detta själv!) På dette sättet finns store möjligheter att komma över en brukt 'Nav-PC'

eller på något av dom forum som andre her har hänvisat till !

Jeg er enig med deg at det kan være lurt å holde øynene åpne og forsøke å komme over en rimelig PC.

Jeg ønsker alikevel å understreke at det for de fleste ikke vil være lett i prisklassen du nevner.  

Risikoen for at en 5-6 år gammel pc har skavanker er stor og bærbare pcer som tyvegods er forholdsvis utbredt. Grunnen til at jeg nevner julenissen, er at 300kr. er en gavepakke ift. markedsverdi på en slik PC som etter min mening er minst 500% høyere avhengig av modell, skavanker osv. Uten at det skal bli en for komersiell diskusjon så nevner jeg at om du har noen slike du beskriver til under 1000 lappen så kjøper jeg gjerne alle! :-)

Min visjon/mitt håp er at C-Map eller annen leverandør som i fremtiden kan tilby tilsvarende, utarbeider et tilbud til alle som nå bruker C-Map på PC ulovlig (og evt. nye brukere).

Tilbudet må være så attraktivt til fritidsbåtbrukere at "alle" kjøper programmet og får årlige oppdateringer osv.

Dette er vel noe alle ville tjent på? (går utifra at C-Map foreløpig har vurdert det annerledes)

Hva ville passe pris vært? 1500 for hele sydnorge og 3000 for norden? Og hhv. 400 og 800 i årlig vedlikeholdsavtale?

Hva med en poll her slik at vi kan få en meningsmåling og sende til C-Map?

Hvor stort er markedet? Mulig at dette ville vært så attraktivt at 1000 stk. i Norge bestiller første året på kampanjepris?  Uten at det får noen betydelige negative konsekvenser for C-Map?

Det vil fremover bli stadig flere fritidsbåtførere som har bærbar pc og markedet har kanskje øket nok til at C-Map tar sjansen på at en slik strategi vil lykkes også for dem?

Båtplassen medlemmer hadde kanskje fått spesialrabatt da alle 200 bestilte samtidig? :-)

1500,- for syd Norge er akseptabelt likeså 3000,- for Norden!

Hva skal så programmet koste? 2000,-?

Kunne man kommet til en pris på 5000,-  for komplett pakke måtte jo dette bli en gavepakke til de som ønsker og navigere elektronisk på en lovlig måte :flag:

Forøvrig enig med Stavanger seil om en poll.

Sist jeg fikk pris på c-map kostet bare programmet 4990,-. Altfor dyrt til at folk har dette med lisens.

Men det blir som med annen software. Hvor mange av brukerene her har Windows lisens?

Jeg synes et enkelt program burde være inkl. i prisene jeg nevnte for at "alle" skal ønske dette.

De som ønsker flere funksjoner kan evt.  oppgradere.

De fleste både bedrifter og privatpersoner som har PC i Norge har lisensiert windows.

Atle

1500,- for syd Norge er akseptabelt likeså 3000,- for Norden!

Kjøpte i sommer nyutkommne Mapsend BlueNav CD kit (Navionics Gold kart). Dette var en CD med 192 lokalkart for hele Europa. (fra Finnmarkskysten i nord tom. hele Middelhavet). Kartene er veldig bra synes jeg  (jf. tidligere erfaring med C-Map NT). Prisen for alle disse kartene ligger nå på ca. 2100 kr- og dette tror jeg er en uslåelig god pris.

Eneste ulempe er at det bare er lokal kart og det tar forhåldsvis lang tid å laste inn nye store kart fra Laptop til kartplotter (software bruker seriell port). Mindre detaljerte kart fra f.eks. Middelhavet går kjapt. Alle kart finnes også sydd sammen på Laptop og her kan man enkelt planlegge og legge opp waypoints. Kan også kjøpe Wide-kart, men ett Wide-kart for SørNorge koster da en del mer enn hele Europa.

En anne ting er at man dessverre ikke kan plotte GPS/båt posisjon i Laptop kartet. Dette er bare til planlegging. I så måte har jo dette innlegget ingenting med GPS og Laptop å gjøre.

Med stor minnebrikke i kartplotter burde man ha kunne lastet inn mange lokalkart samtidig, men dette går ikke. Fordi lokalkartene har overlapp blir det vel da tull- mens widekartene er ferdig sydd sammen og dette arbeidet skal produsenten ha betalt for. Har man hurtiggående farkost anbefales det ikke å kjøpe Bluenav CD Kit da det tar for lang tid å laste inn neste kart- men man kunne jo kikke i papirkartet mens opplastingen pågår.

Se også denne norske linken med tester av ulike elektroniske sjøkart:  http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/a73f2b7c73c79e9ec1256dfe0037034e?OpenDocument

Hvor mange ønsker et slikt program når alternativet er C-Map? 2%? Jeg kan selv selge samme program noen tiere rimeligere men tviler på at noen ønsker dette programmet når de blir synliggjort alternativene.

Jeg er enig med deg at det kan være lurt å holde øynene åpne og forsøke å komme over en rimelig PC.

Jeg ønsker alikevel å understreke at det for de fleste ikke vil være lett i prisklassen du nevner.  

Risikoen for at en 5-6 år gammel pc har skavanker er stor og bærbare pcer som tyvegods er forholdsvis utbredt. Grunnen til at jeg nevner julenissen, er at 300kr. er en gavepakke ift. markedsverdi på en slik PC som etter min mening er minst 500% høyere avhengig av modell, skavanker osv. Uten at det skal bli en for komersiell diskusjon så nevner jeg at om du har noen slike du beskriver til under 1000 lappen så kjøper jeg gjerne alle! :-)

Min visjon/mitt håp er at C-Map eller annen leverandør som i fremtiden kan tilby tilsvarende, utarbeider et tilbud til alle som nå bruker C-Map på PC ulovlig (og evt. nye brukere).

Tilbudet må være så attraktivt til fritidsbåtbrukere at "alle" kjøper programmet og får årlige oppdateringer osv.

Dette er vel noe alle ville tjent på? (går utifra at C-Map foreløpig har vurdert det annerledes)

Hva ville passe pris vært? 1500 for hele sydnorge og 3000 for norden? Og hhv. 400 og 800 i årlig vedlikeholdsavtale?

Hva med en poll her slik at vi kan få en meningsmåling og sende til C-Map?

Hvor stort er markedet? Mulig at dette ville vært så attraktivt at 1000 stk. i Norge bestiller første året på kampanjepris?  Uten at det får noen betydelige negative konsekvenser for C-Map?

Det vil fremover bli stadig flere fritidsbåtførere som har bærbar pc og markedet har kanskje øket nok til at C-Map tar sjansen på at en slik strategi vil lykkes også for dem?

Båtplassen medlemmer hadde kanskje fått spesialrabatt da alle 200 bestilte samtidig? :-)

Hej igen StavangerS!

vill bare lite kort kommentera ditt  siste inlegg!

Självklart hade de fleste valt C-map eller Tsunamis eller noe annet vektorisert 'proffssystem' !

Men det er som att 'pracka på'/sälja en Mercedes

til en gammel tant som efterfrågar en enkel bil som hun kan åka o

hilse på barnbarnen någon gang i månaden med,

når hun egentligen trenger en Skoda Fabia! :lol:

Inget ont om Skoda Fabia det er en utmärkt liten bil för att ta sig fra punkt A til B

Det er även 'scannade sjökartssystem' !  :lol:

Og vill man ha ett billigt 'plotter-system' så går det att fixa med hjälp av en gammel

laptop o scannade kart !

og jeg har visat att det går att få til dette utan att piratkopiera,

stjäla eller få saker av julenissen  og det funkar mycket bra dessutom !

( tror oxo att de fleste som tar med sig sin gamla laptop ombord er medveten

om att desse tingene ikke er vanntete)

Att jämföra vektoriserade 'proffssystem' med enkla scannade program, det er två helt

skillda världar !

Sen håller jag med dig om att prissettningen av C-Map och Tsumamis gör att inte

alle kan ha råd o ha dette ombord,

men sådan er tyvärr all prissättning som har med fritidsbåt att göra!  :sad:

Flere av de navigasjonsprogram som jobber med scannade kart er utvecklade på o för

'landbakken' o sedan 'marineserats' !!  kansje beror den relativt lave prisnivån på

dette !   :wink:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...