Jump to content

Kjøp av båt hvor drevet har skjært seg pga ålegrass

bella

Recommended Posts

Jeg har sett på en brukt båt, men ble litt i tvil når jeg fikk høre at det øverste lageret i drevet hadde skjært seg.Autorisert Volvo Penta personell var i går på plass for å se på drevet, og konkluderte med at det øverste lageret i drevet hadde skjært seg pga ålegrass. Jeg har lest en del tråder her på forumet ang dette problemet, og ser at det er en del som nevner at de har hørt at dette har ført til følgekonsekvenser år etter år, og da blir jeg litt usikker :crazy:

Motoren det er snakk om er en Volvo Penta KAD 43, 2004 modell.

Vil dere fraråde meg å kjøpe båten pga denne tidliger skaden, eller bør denne være god som ny nå som drevet er reparert av autorisert Volvo Penta veksted?

Jeg har ikke veldig god greie på motorer, så råd taes i mot med stor takk!!

Redigert av bella (see edit history)

Hei

Eg tilhøyrer den gruppa som konsekvent frårår kjøp av alt som har med Volvo Penta å gjera, men eg har berre erfaring med mindre motorar (i seglbåtar.) Desse har eg diverra lang erfaring med.

Eg forstår det slik at det er tale om hekkaggregat.

Sist helg dykka eg under ein båt med hekkaggregat, som hadde vore nedpå fjell. Det såg dyrt ut...

Dette er aleine nok til å ikkje kjøpa båtar med hekkaggregat.

Ask

Hvis autorisert Volvo Penta veksted har utført jobben så er det garanti på dette. Ser ikke noe problemer med dette.

Verkstedet gir garanti på reperajonen, men er det fare for at det oppstår andre problemer enn det som er reparert?

Ikke hvis de har gjort jobben bra. Da er det kurant å bytte et lager. Sørg for å få garanti på jobben som er gjort. VI har lest skrekkhistorier her om drev på KAD 32 som er gått til hel.... pga feilstrammet lager fra autorisert verksted.

Dette med ålegress er antakelig noe alle eiere med 290 drev må leve med. Viktig å følge med. Kanskje du skal ta en prat med Kai eller Joachim på Framnæs Maritime om deres erfaringer med dette. De har jo litt erfaring.

Hei

Eg tilhøyrer den gruppa som konsekvent frårår kjøp av alt som har med Volvo Penta å gjera, men eg har berre erfaring med mindre motorar (i seglbåtar.) Desse har eg diverra lang erfaring med.

Eg forstår det slik at det er tale om hekkaggregat.

Sist helg dykka eg under ein båt med hekkaggregat, som hadde vore nedpå fjell. Det såg dyrt ut...

Dette er aleine nok til å ikkje kjøpa båtar med hekkaggregat.

Ask

Det var da en mildt sagt tøvete begrunnelse for ikke å kjøpe båt med drev! Hvordan ser det ut når du krasjer i en fjellvegg med en båt uten drev, billig? Poenget er vel å unngå landkjenning enten det er med eller uten drev. Har du sett en båt med fritthengende ror etter landkjenning? At du har hatt noen gamle og dårlig vedlikeholdte Volvoer forteller heller ingenting om Volvo.

Tebi skreiv. "Det var da en mildt sagt tøvete begrunnelse for ikke å kjøpe båt med drev! Hvordan ser det ut når du krasjer i en fjellvegg med en båt uten drev, billig? Poenget er vel å unngå landkjenning enten det er med eller uten drev. Har du sett en båt med fritthengende ror etter landkjenning? At du har hatt noen gamle og dårlig vedlikeholdte Volvoer forteller heller ingenting om Volvo."

Dette er eg ikkje samd i. Nevnte båt krasja ikkje i ein fjellvegg, men var nedpå eit relativt flatt skjær. Dei fleste grunnstøyter før eller seinare. Med hekkaggregat er det vesentleg dyrare. Det er ein grunn til at slike båtar er dyrare å forsikra. Ja eg har sett mange båtar med fritthengande ror etter grunnstøyting. Gamle Volvoar (dei blir skjeldan spesielt gamle) fortel mykje om Volvo Penta. Eg nemner grunnleggande dårleg konstruksjon. Lite servicevennlege og sinnsjukt dyre deler.

Ask

Ask -dette blir litt tullete synes jeg. Nå er det en som spør om drevet - så kommer du med karakteristikk av VP. Kan du ikke starte en egen tråd om det i stedet? Og baser den på fakta er du snill - ikke hva du synser om.

Rart at VP er noe dritt når de er størst i markedet i Europa og har vært det i mange, mange år.

At et hekkagregat tar skade av et skjær er forståelig. Akkurat som en fast aksel kan ta skade. Det kommer jo an på hvordan man treffer. Spør Astor om hva som hendte da han gikk på med sin faste aksling i fjor.

Etter min mening har alle fremdriftssystemer sine fordeler og ulemper. Felles er vel at ingen av dem er konstruert for å fungere bra i noe annet enn vann. Motorer kan man også mene mye om - mange har gode erfaringer med ulike merker. Noen har til og med gode erfaringer med Mercruiser og Volov Penta. Jeg er en av de - men jeg er nå mest fornøyd med VP'ene. Yanmar blir kanskje interessant den dagen de har motorer og egne drev som matcher VP's

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dette med ålegress kjenner jeg til fra flere. Er drevet overhalt av Volvo følger det garanti på reparasjonen. Problemet kan selvsagt være at om du kommer igjen neste år med problemer vil de kunne si at "nei, dette skyldes en følgeskade". Men er det en pen båt og prisen er riktig ville jeg ikke latt dette være avgjørende.

Dette med ålegress er antakelig noe alle eiere med 290 drev må leve med. Viktig å følge med. Kanskje du skal ta en prat med Kai eller Joachim på Framnæs Maritime om deres erfaringer med dette. De har jo litt erfaring.

:nonod: ikke bare 290 drevene nei. Vet om akkurat samme problemet på de nye drevene også. Ubegripelig at det går ann å lage drev og simringer som ikke tåler ålegress, men det har vi drøftet i en hel annen tråd.

Ask -dette blir litt tullete synes jeg. Nå er det en som spør om drevet - så kommer du med karakteristikk av VP. Kan du ikke starte en egen tråd om det i stedet? Og baser den på fakta er du snill - ikke hva du synser om.

Rart at VP er noe dritt når de er størst i markedet i Europa og har vært det i mange, mange år.

:lol: Du er nå lett å tirre også da! :lol: Kan vi ikke all være enige om av Volvo er noe dritt som vi alle kjøper og drite i resten :lol:

Redigert av Swande (see edit history)

Hei

Eg baserer min karakteristikk av VP på eigne erfaringar. Om einkvan meiner det er tøvete erfaringar, så får dei meina det.

Min erfaring med VP gjeld òg drev. Når einkvan spør om VP-drev, og/eller hekkaggregat, så føler eg at eg bør åtvara.

Dette er meint vel.

Som Swande skreiv, så er det uforståeleg at VP-drev ikkje toler ålagras.

Ask

Båten er nå solgt. Du som kjøpte den Bella?

Nei det var ikke det. Jeg måtte vente til min Aquador blir solgt på mandag, men selger hadde det travelt :sad:

Jeg ser på en 2006 modell (ligger på finn den også), så det blir nok en ny båt før St.Hans :flag:

Takk for alle tilbakemeldinger ang drevet!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...