J582 Startet 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2007 hÅPER NOEN KAN HJELPE MEG NÅ HAr hvite skai pute som det på en eller annen måte har kommet noen flekker som kan ligne på spraymaling eller lignende. Ved første øyekast kan det ligne på bitte små rustflekker. HAr prøvd jif, rødsprit, whitesprit, zalo.... ingenting hjelper. Noen som har noen råd? Tør ikke gyve løs med sterkere midler. da jeg er redd for at putene skal løse seg opp.. mvh, "Frustrert nybåtkjøper som har hatt båten på vannet 1 uke" Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 Velkommen! Forsøk Ferro-bet rustfjerner, da finner du iallfall ut om det er rust. Hadde det vært 1-komponent maling burde rødsprit fungert. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 Aceton.. ganske garantert å hjelpe, men vær forsiktig. Det kan falme skaitrekket. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 IKKE bruk ACETON uten videre! Aceton løser opp, gjør mange typer skai/vinyl klissete, men ikke alle. Prøv i hvert fall først forsiktig på baksiden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hydrox Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 God gammledag Jiff skurekrem, den hvite flasken med grønn kork. Rengjorde nettopp hvit skai med Jiff og det ble veldig bra, tok i hvert fall gammel inngrodd drit. Bruk heller litt tid enn å bruke makt på fillen. Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 Mange som sliter med flekker på putene Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
J582 Svart 5.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 takker for innspill... Hvor lang tid går det før man ser at aceton angriper skaien? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 Du merker det når du gnukker, kluten henger ganske fort fast. Men jeg tror ikke aceton hjelper, den løser opp fett. I og med flekkene/prikkene er brune og ikke lar seg fjerne med f.eks. et skuremiddel som Jiff eller fin stålull dyppet i rødsprit, ville jeg heller gått for Ferro-bet rustvask. Eller, dersom putene er hvite, et blekende middel som Klorin. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 sitrusspray/vask eller sitronsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 Acetonen smeltet faktisk skaien på en av putene mine, ikke å anbefale. Hvit-Jif og svamp med stålull virket fint på min rustflekk! Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 Jeg har benyttet aceton til å ta bort noen svarte flekker jeg ikke visste hvor kom fra. Mulig asfalt? Men jeg kan se at trekket er noe lysere der jeg brukte acetonen. Bedre enn svarte merker ihvertfall. Ikke noe smelting hos meg. Mulig forskjell på skai? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 (redigert) Jeg har brukt jiff og grov klut og det fungerer utmerket - husk og skyll godt vekk , blir gråhvitt støv av det hvis det tørker..... Jiff bruker jeg på alt fra fendere til selve båten hvis det er stygge merker men da går pholishen vil jeg tro..... Redigert 5.Juni.2007 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ubåtfender Svart 5.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2007 (redigert) Jeg brukte denne fra biltema. Meget effektiv på skai i båten, den tok det meste av drit i skaien. Prøvde oxo aceton med best resultat på fjerning av maling/beisflekker på skai. Redigert 5.Juni.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Windy37GM Svart 6.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2007 Vi har brukt Aceton på skai. Aceton i en grønn flaske, fungerte bra(test på baksiden først). Et annet middel vi har brukt med utrolig suksess (kulepenn m.m.) er swiffer svamper som kjøpes på Rimi. Gudene må vite hva det er i de svamepene, men efffektivt er det. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.