Jump to content

FM motor med vann i forgasseren. Hva er feil?


McBirk

Recommended Posts

Hei.

 

Har en nykjøpt snekke med en FM 8-12 1973 modell, som stoppet på den andre turen.

 

Den startet og gikk i ca 1 minutt før det ble stille.

 

Etter en del startforsøk kom det en vann-lignende tyntflytende grå væske ut av forgasseren.

Peilepinn viser at olje er grå/brun. Det er gnist på pluggene og pluggene er tørr.

 

Hva er feil?

 

Takker for alle gode innspill for å få liv i en gammel FM.

 

dsc00202.jpg

Link to post

Dersom oljen er grå, betyr det at det er vann i olja. At du får vann/olje ut av forgasser, tyder vel egentlig på at du har vann i sylinderene også. Mest trolig kanskje en topp-pakning som er lekk, eller at det er tæret hull i topp/blokk. Uansett, toppen må av og dette må inspiseres. Vil anbefale deg å tappe olje med en gang, fylle opp ny olje, dra motoren noen ganger rundt, før deretter å helle litt olje i sylinderene. Er det vann, så ruster det utrolig fort.

Link to post

Det har løst seg.

Vann/kondens i bensinen var årsaken til at den ikke startet. Har tappet 1 liter (!) vann/kondens fra tank, byttet filter og fått start.

Den har nå litt ujevn gange og ettertenning (stikkflamme ut forgasser), antageligvis som følge av feiljustering i forgasser etter rens.

 

Det gjenstår da å finne ut hvordan jeg bytter olje og hvilken olje som skal brukes. Håper manualer på baatplassen gir svaret.

Siden kondens er ferskvann og det var vann i systemet i kun 2 dager, tenkte jeg å la vær å åpne toppen i denne omgang.

Link to post

Hei! Bra at du ikke måtte av med topp og det hele ettersom det har lett for at bolter knekker også må det jo ny toppakning etter dette! Det med olje tror jeg ikke er så nøye. Det eneste jeg har hørt er at de ikke skal ha hel syntetisk olje eller hva det heter. Kjør på vanlig 10-40 kanskje? Noen vet sikkert dette bedre enn meg :yesnod:

Link to post

Om du ikke har gjort det, kan det være lurt å åpne forgasseren og rense den skikkelig og blåse gjennom dyser mv. med trykkluft før du begynner med å justere forgasseren. Det kan være vann og skitt igjen i den som kan gi problemer senere.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...