McBirk Startet 5.Juni.2007 Del på Facebook Startet 5.Juni.2007 Hei. Har en nykjøpt snekke med en FM 8-12 1973 modell, som stoppet på den andre turen. Den startet og gikk i ca 1 minutt før det ble stille. Etter en del startforsøk kom det en vann-lignende tyntflytende grå væske ut av forgasseren. Peilepinn viser at olje er grå/brun. Det er gnist på pluggene og pluggene er tørr. Hva er feil? Takker for alle gode innspill for å få liv i en gammel FM. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Dersom oljen er grå, betyr det at det er vann i olja. At du får vann/olje ut av forgasser, tyder vel egentlig på at du har vann i sylinderene også. Mest trolig kanskje en topp-pakning som er lekk, eller at det er tæret hull i topp/blokk. Uansett, toppen må av og dette må inspiseres. Vil anbefale deg å tappe olje med en gang, fylle opp ny olje, dra motoren noen ganger rundt, før deretter å helle litt olje i sylinderene. Er det vann, så ruster det utrolig fort. Sitér dette innlegget Link to post
McBirk Svart 6.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Det har løst seg. Vann/kondens i bensinen var årsaken til at den ikke startet. Har tappet 1 liter (!) vann/kondens fra tank, byttet filter og fått start. Den har nå litt ujevn gange og ettertenning (stikkflamme ut forgasser), antageligvis som følge av feiljustering i forgasser etter rens. Det gjenstår da å finne ut hvordan jeg bytter olje og hvilken olje som skal brukes. Håper manualer på baatplassen gir svaret. Siden kondens er ferskvann og det var vann i systemet i kun 2 dager, tenkte jeg å la vær å åpne toppen i denne omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Hei! Bra at du ikke måtte av med topp og det hele ettersom det har lett for at bolter knekker også må det jo ny toppakning etter dette! Det med olje tror jeg ikke er så nøye. Det eneste jeg har hørt er at de ikke skal ha hel syntetisk olje eller hva det heter. Kjør på vanlig 10-40 kanskje? Noen vet sikkert dette bedre enn meg Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Om du ikke har gjort det, kan det være lurt å åpne forgasseren og rense den skikkelig og blåse gjennom dyser mv. med trykkluft før du begynner med å justere forgasseren. Det kan være vann og skitt igjen i den som kan gi problemer senere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.