NovaMalin Startet 5.Juni.2007 Del på Facebook Startet 5.Juni.2007 Jeg har en sånn dass: Det trengs å skifte pakninger på pumpa. I den anledning håper jeg på svar på to spørsmål: 1. Passer pakningssettet man får kjøpt på biltema til denne pumpa? 2. Kan jeg skifte dette mens båten ligger på vannet? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Scand25 Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Hei! Mitt råd er at du ikke burde kjøpe pakninger på biltema. Det er for dårlig kvalitet. Og når man skal ha en pakning på en så viktig plass, så vil jeg heller kontaktet Maritim, Proffpartner, el. Man ønsker vel ikke at det skal gå en lekkasje her! Du kan skifte når båten ligger på sjøen, såfremt at du har en kuleventil/ lås mellom septiktank og skorget ut, og septiktanken er tom selvfølgelig Redigert 5.Juni.2007 av Scand25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Dette ser ut for å vera ein TMC-dass. Då er svara på spørsmåla: 1. Ja. 2. Ja. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Ser at du er i Vestfold , ta båten til Vallø og gå inn på vallø marina (bak kiosken der de selger volvo penta osv) der har de liggende endel pakningssett og du kan låne de med i båten og sjekke opp mot det du tar bort om det er korrekt type. Tror jeg betalte 150.- for pakningssett der for et par mnd siden. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Hei! Mitt råd er at du ikke burde kjøpe pakninger på biltema. Det er for dårlig kvalitet. Og når man skal ha en pakning på en så viktig plass, så vil jeg heller kontaktet Maritim, Proffpartner, el. Man ønsker vel ikke at det skal gå en lekkasje her!Du kan skifte når båten ligger på sjøen, såfremt at du har en kuleventil/ lås mellom septiktank og skorget ut, og septiktanken er tom selvfølgelig Feil!, Det stemmer sikkert for mange av biltemas deler, men biltema dasspakningsett er faktisk orginalt tmc. Det ligger bruksansvisning opp i posen som er stemplet TMC med logo og alt. Dette har jeg brukt 2 ganger. Pakningsettet passer fint. Ellers burde du vurdere å kjøpe en Jabsco dass, fordi den tmc er ikke så veldig god, har hatt noen selv og ble ikke fornøyd før jeg byttet til annet merke. Årsaken var at sokkel sprakk og at pumpa gikk tregt eller kilte seg avogtil. Tenker du bruker 1 time på å bytte de pakningene. mvh Jon Redigert 5.Juni.2007 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Hei. Ser at du har fått litt forskjellige svar, som ikke stemmer helt. Har selv en Nidelv 24 fra 1980, de har orginalt montert ITT Jabsco marine toilet. Det ser du blant annet på at ITT har tre festeskruer i bunn av pumpa og TCM har fire. Byttet til komplett pumpehus sommeren 2006, kjøpt på Biltema, art. nr. 25-9901 kr. 279. Det var "bare" å bore et ekstra hull mellom de eksisterende på pumpehuset, slik at pumpen passet på ITT festet. Har sammenliknet pumpene, det er noen deler som er ulike på 80 mod. ITT og 06 mod. TCM. Pumpestang diam., hovedstempel pumpe diam., lage et ekstra hull i blylodd-pakkning i bunnen som beskrevet ovenfor. Fungerte uten problemer det meste av forrige sommer og hittil i år. Grunnen til byttet var at ITT hadde et ikke rustfritt stempel, som var rustet i stykker (holdt i 26 år). Maritim på Slependen var utsolgt for pumper, Biltema ble reddningen. De tre slangekopplingene har samme dim.. Glemte det viktigste: 1. De fleste pakninger passer omhverandre, ITT, TMC og Biltema. 2. Orginalt på Nidelv 24 er det ikke ventiler på skrog-gjennomføringer toalett. Alt ligger godt over vannlinja. Redigert 5.Juni.2007 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Det viktigste å tenke på er o-ringen til selve pumpestempelet. Den MÅ være riktig. Jeg byttet med TMC (Biltema) pakning på mitt RM69, og det gikk dårlig. Alle pakninger, bortsett fra nevnte o-ring, passer (med enkelte mindre justeringer), så la evt. den stå på om den ikke er slitt. Redigert 5.Juni.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 6.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Takk for svar! Det eneste problemet med pumpa er egentlig at det spruter vann opp fra toppen der pumpehåntaket er når jeg pumper sjøvann inn. Ellers går pumpa litt tregt, men det har jeg forstått at kan endre seg ved å pumpe inn matolje gjennom skåla. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Tror jeg betalte 150.- for pakningssett der for et par mnd siden. og det koster ikke mer enn 320 kroner for komplett pumpe heller. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Den pakningen på toppen av pumpen koster 23 kr på maritim. Er usikker på om den kan skiftes ved å skru av håndtaket på pumpen. Hvis ikke må du av med pumpen for å få den av, og da er det like greit å skifte de andre pakningene med det samme. Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Hei! Henter denne da vi har et "lite" problem! Vi har en "hagebåt", Skilsø 23 fra 1971 som har hatt trøbbel med å suge inn vann fra sjøen for spyling sist hun var på vannet. Det rare er at første turen virket alt OK, men neste var problemet der. Så lå båten lenge ubrukt, da virket det igjen, første gangen! Hvis vi tømmer vann i skåla er det ikke noe problem å pumpe til septiktanken. Toalettet er et "Compact" fra Raritan Engineering, og nå lurer jeg på om noen vet hvor jeg får tak i pakninger? Vil gjerne ha det i orden innen sommeren, da hun sannsynligvis skal selges. Med hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.