Jump to content

Rustfri ankerkjetting

GeirT

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut anker og kjetting i baugen til rustfritt.

Men det koster noen kroner. 15 KG Brucekopi ca. 3000.- og 50m - 8mm kortlenker DIN766 rustfri kjetting, ca. 8000.-

Noen som har kommet over billigere priser ? Tips mottas med takk.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hovedgrunnen til at jeg bruker syrefast kjetting og anker både akter og i baug er to:

1) Jeg trekker ikke så mye sand/leire/smuss inn i båten når jeg trekker inn kjettingen (den er glatt og har lav festeevne)

2) Kjettingen glir godt ut i ankerkassene.

Jeg har i front 30 kg anker og 10 mm kjetting, akter: 20 kg anker og 8 mm kjetting. Alt er kjøpt hos Seatronic. Veiledende pris hos dem på 8 mm kjetting i syrefast er: kr 7990. 20 kg syrefast anker: kr 3 880.-

Slik min erfaring er med Seatronic er at de aldri motsetter seg reklamasjoner.

rustfri kjetting har två fördelar....den pakker sig bedre i kjettingboxen....den andre fördelen er att den ikke ruster......några andre fördeler ser jag ikke :smiley: skulle möjligtsvis vare att den er pen o se på....... :wink:

men den har en stor nackdel oxo......den er svagare......

En galvad 8mm har en brottlast på 3,6 ton motsv rustfri 3,2 ton

en galvad 10mm har brottlast 5,7 ton mot 5,0 ton för rustfri....

sen finns det en galvad Hi-tension som har för 8mm 6,5 ton o för 10mm 11 ton

(har något med segheten i stålet.....)

Hulda kan sikkert förklara varför..........

S/Y Gunga Din

Hei.

Jeg monterte min elektriske vinsj med 40m galvanisert 6mm kjetting i 1991. Og alt er like godt som nytt. Den eneste rusten jeg kan se er i et par ledd nærmest en rustfi sjakkel inntil ankeret. Den skal snarest byttes i en vanlig galvanisert.

Så hvorfor ha en svakere rustfri kjetting? Det må etter det jeg ser kun være til pynt. Er en redd for litt møkk i kjettingkassen kan en montere automatisk spyling av kjettingeng/anker der den kommer ombord i båten. En slik spylepumpe koster ikke all verden.

Rustfri/syrefast kjetting/anker: Jåleri!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

vad som oxo kan vare bra i sammanhanget vilket de fleste langseglare har.....

er dobble dreneringer i bunn på kjettingboksen........

har man bare en som mange båter er std utstyrt med, o den tätnar har man lett 1 m3 ballast vann i nosen.....ikke bra

i dåligt väder..... :smiley:

S/Y Gunga Din

har man bare en som mange båter er std utstyrt med, o den tätnar har man lett 1 m3 ballast vann i nosen.....ikke bra i dåligt väder..... :smiley:
Eller i hekken!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Rustfri/syrefast kjetting/anker: Jåleri!

Lars H.

Jaja roaldbj - der ser du hva litt rustfritt kan gjøre på ens karakter. Skal ikke mye til før en blir satt til doms....

Men takk for svar, ser ut for at Seatronic har tålig grei pris. Og jeg er enig, de er veldig greie å handle med.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Har man dårlig med "lortfall" som det gjerne heter på utedasspråket så er det helt klart en fordel med syrfast kjetting.. Da klarer man seg med lavere avstand fra vinsjen og til kjettingkassen.

Jeg monterte inn en vinsj med 50m 8mm galvanisert kjetting fra Seatronic ombord og den bygget seg int opp i ankerkassen som er en murerbalje av god "Orust" kvalitet (Biltema).

Kjettingen bygger seg opp og ligner en god gammeldags lorthaug i utedassen er vel en 40cm høy tenker jeg, men ikke noen problemer siden baljen er en halvmeter i diameter..

Hadde jeg hatt mere en nok av trykksakene fra Norges Bank så hadde jeg også kjøpt syrefast kjetting og anker..... men det er jo firegangen i pris..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har man dårlig med "lortfall" som det gjerne heter på utedasspråket så er det helt klart en fordel med syrfast kjetting.. Da klarer man seg med lavere avstand fra vinsjen og til kjettingkassen.

Jeg strever med fallet på min ankervinsj montert i baugen. Her er det relativt kort fall, og jo lengre kjetting jeg ønsker, dess mindre fall blir det. Dette har resultert i at det av og til blir dratt opp "knuter" i vinsjen som har skadet gjennomføringen mellom dekk og vinsj. En syrefast kjetting glir som nevnt mye smidigere og krever langt kortere "lortfall".

Så kan evt. andre si at dette er jåleri med syrefast anker og syrefast kjetting. For min egen del, så trives jeg best i båten når den er både vasket, polert, skinner og alt er pent...også det som domminerer i baug og i hekken (anker + ruller). Hadde det ikke vært for den relativt store prisforskjellen, så tror jeg langt flere hadde kjøpt syrefast isteden, og om man ligger å vipper på 3.6tonn eller 3.2 tonns bruddgrense, ja da øker man bare dimmensjonen et lite hakk og kompanserer på den måten.

Jeg har så mye jåleri ombord i båten at litt fra eller til spiller ikke så stor rolle. Jeg seiler mye alene, og da er det greit å ha et ankringssystem som ikke krever for mye arbeid med kjettingsand eller "lortfall". Må selvfølgelig vurdere et opplegg med automatiske kjettingbørster og automatisk kjettingpolering.

Nå tror jeg ikke man skal henge seg så alt for mye opp i denne bruddgrensen, med mindre man liker å male fanden på veggen da. Det er nok de aller færreste av oss noen gang kommer i nærheten av bruddgrensen ved normal oppankring... For min del så er nok vinsjen med clutch og greier mye svakere enn kjettingen(Jeg har bare en 1200W vinsj) ... Så akkurat dette med 3,6/3,2 tonn bruddgrense er for meg kun av akademisk interesse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei.

Nå var jeg vel litt rask med å bruke ordet "jåleri" tidligere i denne tråden og jeg trekker det tilbake, og det var så absolutt ikke myntet på person. :smiley: Og det kunne godt blitt at jeg hadde endt opp med rustfri , glatt og blank kjetting selv. Og at ting skal se pent ut, er jeg jo ikke uenig i. Og jeg forsøker selvfølgelig å holde båten pen selv om det å bruke båten er det viktigste for meg som vel for alle andre også.

Opprinnelig monterte jeg nemlig utenpåliggende kjettingkasse med vinsjen oppå denne, og fikk problemer. Dritt på kjettingen var ikke noe problem. Dette var jo godt på utsiden av båten og bunnen av kassen var en perforert rustfri stålplate hvor dritt og vann bare randt gjennom. Problemet var at pyramiden med kjetting inni kassen bygde seg helt opp til hullet for kjettingen slik at de siste metrene med kjetting havnet på utsiden av kassen. :headbang:

At en glatt kjetting av rustfritt kanskje kunne løst dette problemet, var jeg ikke klar over den gang. Jeg hadde jo bare hatt egen båt i 4 år :blush: , og baatplassen.no med all sin erfaringskompetanse fantes ikke. Så det ble å skrote kassen og støpe egen kjettingkasse inne i skapet i akterkabinen med egen drenering til kjølsvinet. Da fikk jeg høyde nok :yesnod: , selv med en ru, og den første tiden kjetting med en del stive ledd etter galvaniseringen.

Hilsen Lars H. :flag::seeya:

Seatronic er da billigere en i Tyskland

Art.-Nr. Norm d x t x b (mm) Gewicht (kg/m) Bruchlast (kg) Preis Anzahl

17450

DIN 766 (6,90 EUR/m) 4 x 14 x 16 0.32 600 6,90 €

16237

DIN 766 (10,90 EUR/m) 6 x 18.5 x 20 0.75 1800 10,90 €

16238

DIN 766 (15,90 EUR/m) 8 x 24.5 x 26 1.35 3200 15,90 €

16239

DIN 766 (25,90 EUR/m) 10 x 28 x 34 2.25 5100 25,90 €

16240

DIN 766 (47,90 EUR/m) 13 x 36 x 44 3.80 8480

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg synes ikke Lars H. har vært for rask med å bruke uttrykket "jåleri". Vi som "jåler" oss til må jo tåle å bli fortalt hva vi er. Jeg "jåler" meg med kjetting og anker, fjernkontroller her og der, navigasjonsutstyr som er helt unødvendig, presisjon på autopilot som er helt hinsides, AIS-opplegg, PCer, barometerovervåking, NAVTEX-systemer og mye annet. Men dette er hobbyen min - og en hobby kjennetegnes flere ganger av irrasjonelle innkjøp. I min enfoldighet tror jeg at ingen direkte skades av mitt "jåleri".

Jeg synes ikke Lars H. har vært for rask med å bruke uttrykket "jåleri". Vi som "jåler" oss til må jo tåle å bli fortalt hva vi er. Jeg "jåler" meg med kjetting og anker, fjernkontroller her og der, navigasjonsutstyr som er helt unødvendig, presisjon på autopilot som er helt hinsides, AIS-opplegg, PCer, barometerovervåking, NAVTEX-systemer og mye annet. Men dette er hobbyen min - og en hobby kjennetegnes flere ganger av irrasjonelle innkjøp. I min enfoldighet tror jeg at ingen direkte skades av mitt "jåleri".

---------------

Ja, og slik skal det være.

alle har lyst, men ikke alle har råd. :smiley:

Du har en fin hobby Roaldbj, keep up the good work. :cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...