tomeriks Startet 5.Juni.2007 Del på Facebook Startet 5.Juni.2007 Har et lite problem.. Propellen som sitter på mitt 280 drev er for liten, motoren jobber for lett og går på høyt turtall. På originalpropellen sitter det en låsering, med hakk så den sitter låst på akselen, som deretter blir låst av den gjengede konede dingsen (dere som har sett det vet hva jeg mener ), som sitter på utsiden av propellen. Med båten fulgte det ny propell, med større blader og litt større stigning, som visstnok skulle være riktig på båten. Når jeg skulle sette på denne i dag var ikke akselen lang nok, slik at jeg ikke fikk festet den ringen som låser rundt propell akselen, men det var mye igjen av propell akselen som stakk på utsiden til å skru på den konede greia.. Er det noen som vet om det går ann å få kjøpt noen slags låsemekanisme, eller er propell akselen rett og slett for kort for denne propellen?? Finnes det flere alternativer? Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Akselen er den samme på alle drevene, men det er long eller short hub propell du har.. Bruker du short hum må du ha en skive på, men denne dropper du når du bruker long hub... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Bekrefter det Henboe sier at alle 280 aksler er like lange. Ta vekk denne "spaceren" som du ikke har behov for, så ser du at dette passer like godt uten da den andre propellen din er noe lengre i bossen. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 6.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Takker for gode svar.. Spaceren regner jeg med at er den som sitter mellom propellen og sinkanoden på den "lille propellen", men når jeg tar bort den så er fortsatt akselen for kort til at jeg får satt på låseskiva, under den "kona dingsen", på utsiden av propellen (muttern).. For det er vel ikke sånn at jeg kan droppe låseskiva?? Fint om en av dere kan svare meg på dette.. Bruker litt enkle ord her, men det er vel lettere å forstå enn om jeg bruker ord og begreper jeg ikke har greie på.. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Spaceren regner jeg med at er den som sitter mellom propellen og sinkanoden på den "lille propellen", men når jeg tar bort den så er fortsatt akselen for kort til at jeg får satt på låseskiva, under den "kona dingsen", på utsiden av propellen (muttern).. For det er vel ikke sånn at jeg kan droppe låseskiva?? Fint om en av dere kan svare meg på dette.. Nei! Spaceren sitter ikke mellom propellen og sinkanoden. Denne "tynne" saken er en linekutter. Har som det formål å klippe eks. fiskesnøre før det drar seg inn i simringen som sitter på baksiden og ødelegger denne. Denne SKAL alltid være på. Den spaceren jeg snakker om, er det du kaller "låseskiven". Kort fortalt: Bolt skrus inn i senter på aksel konen (den ytterste konen du skrur på akselen). Deretter kommer evt. en spacer avhengig av hva for en propell som kommer etter den igjen. Så en linekutter og deretter sink. Den runde "dingsen" (som jeg kaller spacer og du kaller låseskive) har ikke noen "låsende" effekt. All låsing foregår i selve konen. Konen blir skrudd på akseltapp som til slutt skal dytte på propelllen og holde den fast. Deretter låser du konen til akselen med senterbolten i konen. Bruk gjerne litt gjengelim på denne (nye bolter fra VP kommer med litt lim på, selvom jeg aldri har brukt det selv). Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 6.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Takk lars, Da forstår jeg sammenhengen Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Det stemmer sikkert det på den ene av utgavne Larspo. Tilmeg er det en slik låse skive der man skal bøye metall biter inn i spor på hub (myutter eller hva det heter) noe annen feste for propellen en dette finnes ikke. Sist sesong så hadde jeg slurvet med denne etter proppelbytte med det resultat at jeg mistet dette. Ny hub og proppel hadde jeg så jeg satte dette på uten bruk av låseskiven men med locktite på gjengene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tomeriks Svart 6.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Det høres ut som en løsning, som passer bra med mitt drev.. Locktite holder istede for den skiva med låsetapper?? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Nå blir jeg usikker på om vi snakker om det samme. En låseskive har ofte "vinger" som brettes inn i noe annet for så å låse. Er dette en tynn metall-plate som ikke kan rotere fritt rundt akselen, med ører, så snakker nok dere om noe annet (det som egentlig er en låseskive). Den "spaceren" jeg referer til som skal fjernes er ca. 2 cm tykk og i alumimium. Kan roteres fritt rundt akselen og ligger som et "mellomlegg" mellom cone og propell dersom propellen har kort "hub". Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Da snakker vi ikke om samme saken. Denne tynne låse dingsen roterer med proppelen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.